במטה הדיור ב משרד האוצר ובמשרד הבינוי והשיכון החליטו לעצור את ההרשמה לסדרה ב' בקרב זכאי מחיר למשתכן. מדובר במהלך דומה לזה שנעשה לפני כשנה כאשר באוצר החליטו לעצור את ההרשמה לסדרה א' ולפתוח את ההרשמה לסדרה ב'. נכון להיום עומד מספר הזכאים על קרוב ל-100 אלף זכאים סך הכל, כאשר כ-60 אלף מהם שייכים לסדרה א' וכ-40 אלף לסדרה ב'. 

כעת, במשרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון החליטו כי ההרשמה לסדרה ב' תמשיך כסדרה עד 24 בספטמבר הקרוב, ומרגע זה ואילך תיסגר ההרשמה לסדרה זו: "הוצאת אישורי הזכאות תימשך עד יום 24.9.2017 (כולל) ומי שינפיק אישור עד מועד זה ישתייך לסדרה ב'. לאחר מכן לא תתאפשר עוד הוצאת אישורי זכאות לסדרה זו", כך נמסר ממטה הדיור.

משמעות הדבר היא שלאחר המועד הקובע, זכאים שטרם הוציאו תעודות זכאות, יכללו ככל הנראה בסדרה ג'. לאחר שפורסמה ההגרלה הגדולה השנייה, והתברר שגם היא מופנית כמעט ורק לזכאי סדרה א' (למעט מכרז בבית שמש ואפשרות של בני מקום מסדרה ב' ביבנה להירשם) מנסים כעת במטה הדיור לסגור את סדרה ב' לקראת ההגרלה הגדולה השלישית שצפויה להתפרסם עוד לפני תום השנה, הגרלה שככל הנראה תפנה בעיקר לזכאי סדרה ב'.

במטה הדיור מניחים שלאחר תום ההגרלה הגדולה השנייה, כמעט כל זכאי סדרה א', כ-60 אלף במספר סך הכל, כבר יקבלו את הזכות לרכוש דירה מוזלת ויהיה אפשרי להתחיל ולאפשר לזכאי סדרה ב' לגשת להגרלות. ההודעה על סיום ההגרלה לסדרה ב' צפויה להגדיל את מספר הנרשמים מצד הזכאים, אולם חשוב לזכור כי יש מי שאינו יכול להוציא תעודת זכאות נכון להיום כדי להיכלל בסדרה זו. מדובר ברווקים שטרם מלאו להם 35 או זוגות שטרם נישאו.

נזכיר כי החלוקה לסדרות נעשתה לפני כשנה כאשר במטה הדיור ובמשרד הבינוי והשיכון החליטו שכל מי שיירשם עד סוף אוגוסט 2016 או עד שמניין מוצאי תעודות הזכאות יגיע ל-60 אלף משקי בית יהיה שייך לסדרה א'. ההודעה דירבנה זכאים להירשם, ועוד לפני תאריך היעד שנקבע לסוף אוגוסט 2016, התמלאה המכסה וההרשמה נסגרה.

המטרה של המהלך הייתה לאפשר לזכאים סוג של ודאות לגבי סיכויי הזכייה כך שמי שנרשם מוקדם יותר לתוכנית, והיה שייך לסדרה א', יקבל עדיפות על פני הסדרות האחרות. כך, מאז החלוקה לסדרות, ההגרלות שפורסמו לציבור הזכאים היו מופנות כמעט ורק לסדרה א', כולל ההגרלה הגדולה וההגרלה הגדולה השנייה שנפתחה להרשמה רק הלילה בחצות.

זכאי סדרה ב' קיבלו הזדמנות לגשת להגרלות בהן נותרו דירות לאחר שזכאי סדרה א' לא מילאו את המכסה בהגרלה הגדולה במספר יישובים. כעת, לקראת ההגרלה הגדולה הבאה, שצפויה להיפתח לקראת סוף השנה ותהיה מיועדת ככל הנראה לזכאי סדרה ב', נעשה מהלך דומה כדי "לדאוג" לזכאי בסדרה ב'. 

על פי נתוני ההרשמה לתוכנית מחיר למשתכן, עד כה נרשמו לתוכנית (הוציאו תעודות זכאות) כ-99.5 אלף משקי בית בישראל. סך ההגרלות לגביהן התפרסמו כבר תוצאות כולל כ-26.6 אלף דירות מוזלות.

על פי מעקב "גלובס" אחר המכרזים שנסגרים בהצלחה נכון להיום מדובר בכ-41 אלף דירות במסגרת מחיר למשתכן ויחד עם הדירות המוזלות בתוכנית מחיר מטרה מדובר על כ-42.6 אלף דירות מוזלות. נדגיש כי מדובר בדירות המוזלות בלבד, לא כולל דירות במחיר שוק שנכללות גם הןלעתים במכרזים.

עוד נציין כי מספר הדירות המוזלות אינו כולל תוספת שבס (תוספת שיכול הקבלן לקבל באישור הוועדה המקומית במספר הדירות ללא הגדלת השטח הבנוי בפרויקט) וזאת בשל אי הוודאות שדירות אלו אכן יאושרו, וגם אם כן, בחלק לא מבוטל מהמקרים דירות השבס נמכרות כדירות במחירי שוק ואין מיועדות לזכאי מחיר למשתכן.