תוכן מקודם

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

תמר אברהם - משרד שמאות מקרקעין, ניהול ופיתוח נכסים / מדד גלובס מדלן 2016

המדד, שיתוף פעולה בין "גלובס" ואתר מדלן, מעניק מידע אובייקטיבי אודות מומחים בתחום ומידע עדכני אודות עולם התמ"א 38 ופינוי בינוי

המדד להתחדשות עירונית 2016
המדד להתחדשות עירונית 2016

בתחום ההתחדשות העירונית, יש כיום מגמה בערים מסוימות של התמקדות בפרויקטים של פינוי-בינוי בבחינת "הכל או לא כלום". תמר אברהם, בעלת משרד שמאים הפועל מזה ‭ 25‬שנה בכל התחומים בשוק הנדל"ן, פעילה בענף ההתחדשות העירונית זה 8 שנים, סבורה כי במספר אזורים לא נכון להתייחס לגישה זו כ'אורים ותומים' ויש להתמודד עם כל אזור באופן פרטני. "בערים קטנות למשל, לדעתי לעיתים קרובות פתרונות התמ"א ‭ 38‬עדיפים, שכן תוכניות גרנדיוזיות של פינוי בינוי מעמיסות על הרשות", היא אומרת. "לכן, תוכניות נקודתיות של תמ"א מהוות פשרה סולידית נכונה המאפשרת מחד לענות על לחצי התושבים להתחדשות עירונית, ומאידך לא להעמיס יותר מדי על העירייה מבחינת עודף תשתיות".

לדברי אברהם, "גם ללא קשר לגודל, ישנן ערים בהן אין תוכנית מתאר עדכנית, כך שלדעתי עד שיגבשו תוכנית שכזו, נכון יהיה מבחינתן לפעול בתחום התמ"א‭ 38 ‬הנקודתי מאשר בתחום הפינוי בינוי". במסגרת עיסוקה בתחום, יצרה אברהם התמחות בכל הקשור לעבודה עם הרשויות המקומיות. "פן ההתחדשות העירונית הוא תחום שצריך להיערך אליו בראש ובראשונה מבחינת תשתיות", היא גורסת. "הרשויות כבר מזמן הבינו כי הדרישה להתחדשות העירונית מחלחלת מלמטה, ומכאן שגם אם בתחילת הדרך ראשי הערים ומהנדסי העיר התנגדו לתוכנית, כיום הם מבינים כי לא ניתן להתעלם ממנה, שכן קיימת דרישה בקרב התושבים לקידום הפתרון.

יחד עם זאת, בהיעדר תמיכה ממשלתית, כל דירה נוספת שנוצרת הינה גרעונית מבחינתן, כך שלא ניתן להוסיף יחידות דיור בלי סוף ויש למצוא את האיזון הנכון". בעת עבודתה עם הרשויות, בוחנת אברהם את הנושא מנקודת מבט של היזם, קרי, תפקידה הוא להציג לרשות המקומית, מתי בכל אזור תהיה ליזם כדאיות כלכלית מספקת על מנת לממש את הפרויקט, והאם הצפיפות הנדרשת לכך מאפשרות לרשות להיערך בצורה המתאימה. "בערים כמו תל אביב, ערכי הקרקע הגבוהים מאפשרים לקדם פרויקטים בהם היחס בין מספר היחידות הקיים למספר יחידות הדיור המוצע נמוך יחסית, ולכן הצפיפות לא גדלה באופן ניכר. ערים אלו מסורתית הן חזקות יותר, כך שהתוספת הקלה אינה משפיעה באופן משמעותי.

לעומת זאת, ברשויות בהן ערכי הקרקע נמוכים יחסית הצפיפות הנדרשת לכל פרויקט גבוהה יותר, וקברניטי העיר חוששים לאשר פרויקטים של התחדשות עירונית מהפחד שבמהלכם היזם ימצא את עצמו עם פרויקט הפסדי והוא ייתקע. תושבים עלולים למצוא את עצמם גרים באתר הבנייה או לחילופין תקועים בדיור חלופי זמני, מבלי שיש להם לאן לחזור", מספרת אברהם. "לכן, הרשויות מעוניינות להגן על התושבים ולוודא כי הפרויקטים יהיו רווחיים וברמת סיכון סבירה. במקרים כאלו, אנחנו מלווים את הרשות בתהליך שמטרתו להבטיח את הצלחת הפרויקט".

לעמוד החברה באתר המדד להתחדשות עירונית>>

צרו איתנו קשר *5988