גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נקמת טראמפ: לא ימנה את יועצו הכלכלי גארי קוהן לראש הפד

גמול על הביקורת הפומבית שמתח קוהן, יהודי, על התבטאויות טראמפ לגבי האספסוף הניאו-נאצי בשארלוטסוויל ■ בעקבות התפטרות סגן יו"ר הפדרל ריזרב סטנלי פישר, לטראמפ יש הזדמנות לעצב את מדיניות המוסד בשנים הקרובות

דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס
דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס

נראה כי דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, לא ימנה את גארי קוהן, יו"ר המועצה הכלכלית הלאומית בבית הלבן, ליו"ר פדרל ריזרב, אף על-פי שהנשיא אמר ביולי, כי הוא רואה בקוהן מועמד פוטנציאלי לראשות הבנק המרכזי בתום כהונתה של היו"ר הנוכחית, ג'נט ילן, בתחילת פברואר 2018.

נראה שהשינוי בעמדת טראמפ נובע במידה רבה מהביקורת הפומבית שמתח קוהן, יהודי, על התבטאויות סלחניות של נשיא ארה"ב על אספסוף ניאו-נאצי שהתפרע בשארלוטסוויל, וירג'יניה, באוגוסט.

המידע פורסם אמש (ד') בראשונה ב"וול סטריט ג'ורנל". שני מקורות בבית הלבן אישרו את הידיעה לסוכנות "רויטרס" ו"ניו-יורק טיימס" יצא עם דיווח דומה.

כזכור, הכריז הנשיא, זמן קצר לאחר שוך המהומות בשארלוטסוויל, שיש "אנשים טובים מאוד בשני הצדדים". (כלומר בקרב הניאו-נאצים ובקרב אלה שמתנגדים להם). בכך נתן טראמפ בסיס להאשמות שהוא מוצא הקבלה בין ניאו-נאצים וגזענים אחרים שחוללו את המהומות לבין אלה שמחו על בואם לשארלוטסוויל.

במהלך ההתפרעויות, נשאו הניאו-נאצים לפידים, וקראו: "יהודים לא יחליפו אותנו", ו"הייל טראמפ". בפיגוע דריסה במהומות נרצחה מפגינה נגד הארגונים הגזעניים. החשוד הוא צעיר ניאו-נאצי.

בתגובה, בראיון ל"פייננשל טיימס" ב-25 באוגוסט, אמר קוהן כך: "לעולם אי-אפשר להשוות אזרחים שמביעים תמיכה בשוויון ובחירות לאלה שמאמינים בעליונות הגזע הלבן, לניאו-נאצים ולקו-קאלקס-קלן. אני מאמין שהממשל הזה יכול - וחייב - להתנהל בצורה טובה יותר בכך שיגנה בעקביות ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את הקבוצות (הגזעניות) האלה. הוא חייב לעשות כל מה שרק אפשר לגשר על המחלוקות העמוקות שעדיין משסעות את החברה האמריקאית".

"כיהודי אמריקאי, לא אתיר להכרזות מתלהמות של ניאו-נאצים, כגון 'היהודים לא יחליפו אותנו', לגרום לכך שיהודי כמוני יעזוב את משרתו", אמר עוד קוהן. "אני חש אהדה עמוקה לכל מי ששימש מטרה של קבוצות משטמה אלה. כולנו חייבים להתאחד נגדן". הוא היה הראשון בממשל שהעז לצאת נגד טראמפ. (אחריו יצא שר-החוץ, רקס טילרסון, נגד התבטאויות הנשיא). ככל הידוע, אין תקדים לכך שבכיר בבית הלבן מותח ביקורת פומבית קשה כל כך על נשיא ומוסיף לכהן בתפקידו.

על-פי דיווחים במדיה בשבועות שחלפו, רתח טראמפ מזעם על דברי קוהן וטילרסון, ודיבר על כך בשיחות פרטיות. בפומבי הוא לא אמר דבר, אך מקורביו מחוץ לממשל שימשו לו לפה. הם רואים בהתבטאויות האלה "מרד" של עוזרים שאמורים להיות נאמנים לו. "אסור לכבס את הכביסה המלוכלכת (של הנשיא) בפומבי", אמר רוג'ר סטון, יועץ ותיק של טראמפ. "ברמה האישית, אם הוא חש עצמו נבגד זה מפני שהוא באמת נבגד".

לדברי ה"ג'ורנל" אמש, לא היה טראמפ מודע לכך שקוהן עמד למתוח עליו ביקורת בוטה כל כך. פקיד בבית הלבן אמר לעיתון, שאפשר לראות בבירור שטראמפ מתמלא עתה זעם כאשר מישהו מזכיר את קוהן.

אומרים על טראמפ, שהוא אינו שוכח ואינו סולח על פגיעה פומבית בכבודו, ואתמול נתן ממשלו פומבי - אמנם לא בצורה רשמית - לעונש שיושת על היועץ הכלכלי. כיו"ר המועצה הכלכלית הלאומית, ניהל קוהן את המאמץ למצוא יו"ר מתאים ל'פד', כנראה מתוך הבנה שהוא עצמו עשוי לזכות בתפקיד (אם כי האפשרות שילן תמונה לתקופת כהונה נוספת לא ירדה מהפרק). אך אתמול הודיע בכיר בממשל: "הנשיא בוחן עתה כמה מועמדים".

ומקור בעל "קשרים הדוקים לבית הלבן" אמר ל"ניו-יורק טיימס": "הוא (קוהן) לא יקבל את התפקיד. טראמפ רוצה לפטר אותו". מקור אחר אמר: "הנשיא אינו שוכח".

דוברת בבית הלבן, נטלי סטרום, אמרה, כי קוהן "מתמקד עתה במילוי חובותיו (כיועץ הכלכלי הבכיר) , לרבות מימוש הזדמנות של פעם בחיים להוביל רפורמה משמעותית במערכת המיסים, רפורמה שתביא ליצירת מקומות עבודה חדשים ותתרום לצמיחה כלכלית".

ובכל זאת, גורם אחר בבית הלבן אמר ל"ג'ורנל", כי קוהן עדיין יכול לתקן את יחסיו עם טראמפ. הוא אחד מהבכירים המעטים בממשל שבידיהם מופקד פרויקט רפורמת המס. פרויקט זה יקר ללבו של טראמפ ואם הרפורמה הזו תעבור את משוכת הקונגרס, ייתכן שמעמדו של קוהן בבית הלבן ישתפר.

בשלב זה טרם ברור האם קוהן ייישאר בתפקידו כראש המועצה הכלכלית הלאומית, או שאולי יחליט לפרוש במחאה על הצעד שנקט נגדו טראמפ.

בעקבות החלטתו של סטנלי פישר, סגן יו"ר ה'פד', להתפטר בגלל "סיבות אישיות" ולנוכח פקיעת מינויה של ילן בפברואר, נמצאת עתה בידי טראמפ הזדמנות נדירה לעצב כרצונו את מדיניות הבנק המרכזי בשנים הקרובות. הוא שואף לרופף את התקנות שמגבילות את פעילות הבנקים (הן נכנסו לתוקף בעקבות המשבר הפיננסי הגדול ב-2008) ולהחיש את קצב העלאת הריבית. בעוד שילן מתנגדת לשתי השאיפות האלה, הביע טראמפ בחודשים שחלפו שביעות רצון מתפקודה (וכמנהגו גם ביקורת).

כאמור, האפשרות שהיא תמונה לתקופת כהונה נוספת עדיין קיימת. במקביל, בוחנים יועצי טראמפ מועמדים לחבר הנגידים של ה'פד' ובהם, לדברי ה"ג'רנל", ג'ון טיילור, כלכלן מאוניברסיטת סטנפורד; ג'ון אליסון, לשעבר מנכ"ל בנק T&BB; ושניים שכיהנו בעבר בחבר הנגידים של ה'פד', לורנס לינדסי וקווין ווארש.

עוד כתבות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי