גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוקד על כל החתונות: 7 השנים הטובות של השר לשעבר מודי זנדברג

כך זנדברג, שמשמש כיו"ר קרן היסוד ונעצר השבוע במסגרת חקירת הצוללות, גוזר קופונים בזמן שהוא אמור לגייס כספים לעם היהודי ■ ומה עושה בארץ היועץ האמריקאי המודח סבסטיאן גורקה? ■ הפּלוג+

מודי זנדברג האכרת מעצר/ צילום: אמיר מאירי
מודי זנדברג האכרת מעצר/ צילום: אמיר מאירי

השר לשעבר מודי זנדברג, שנעצר בראשית השבוע במסגרת חקירת פרשת הצוללות (תיק 3000), נוהג במסגרת תפקידו כיושב ראש קרן היסוד להסתובב ולהתחכך עם שועי עולם באינספור נקודות מרוחקות על הגלובוס.

אם בעבר ראשי המוסדות הציוניים עסקו בגיוס כספים וסיוע למדינה שבדרך, זנדברג, שמשמש כיו"ר הקרן מזה שבע שנים, עובד רק ב-70% משרה (כך סוכם איתו כאשר נכנס לתפקיד ב-2010), ומטפח במקביל את עסקיו הפרטיים.

בלי להסתיר ובלי להסביר, זנדברג לקח על עצמו תפקיד ציבורי - גיוס כספים מתורמים ברחבי העולם כאחד מהנציגים הרשמיים של המוסדות הציוניים - והותיר לעצמו את המרווח, 30% לא טיפה פחות, לעשות עסקאות כלכליות מהצד. לא עסקאות למען המדינה, עסקאות למען מודי.

מוסד השנור הלאומי שצריך היה לבוא לסוף דרכו עם הקמת המדינה, פוצל מהסוכנות ומשמש כזרוע יחסי הציבור של זנדברג וגם של מקורבים לראש הממשלה נתניהו ולליכוד.

כך, בסינגפור, למשל, משמש זנדברג כחלק ממיזם ייעוץ לחברות סטארט-אפ ישראליות המעוניינות לחדור לשוק הסינגפורי. בחומרים פרסומיים של גוף שעוסק בתחום בשם "macroVpoint", מעטר פרצופו של זנדברג את קטעי הווידאו המזמינים יזמים ישראלים להשתתף בוועידה שנתית במדינה. הוא מוצג באותם פרסומים בשמו, תחת התואר "יו"ר קרן היסוד", ואם אנשי המיזם סוגרים עסקה כלשהי - זנדברג גוזר קופונים. זנדברג טס לסינגפור, משתתף באירועים, מצרף אליהם את שגרירת ישראל במדינה - והכל במקביל ותוך שימוש בתפקידו כיו"ר קרן היסוד, אשר מטעמו הוא אמור לייצג שם גם את העם היהודי. ממשיכם של יוסף שפריצנק, לייב יפה וארתור הנטקה רוכב על הסטארט-אפ ניישן כדי לעשות לביתו.

הערבוב הזה בלתי נתפס והוא מביך מאוד עבור אנשי קרן היסוד היושבים בבנייני המוסדות הלאומיים בירושלים. איך ימשיכו לגייס כסף מנדבני העולם כאשר העומד בראש נעצר וחשוד במעשים לא כשרים?

רוקד על כל החתונות

אך לא רק עסקים בסינגפור. זנדברג ישב במועצה המייעצת של חברת מגלן טכנולוגיות הגנת מידע, הוא דירקטור בדור כימיקלים יצרנית דלקים, והשבוע התגלה בפנינו גם כנציג בישראל של מספנת יונדאיי הדרום-קוריאנית, החברה שהפסידה במכרז הצוללות לתיסנקורפ הגרמנית. וזו רשימה חלקית.

שבעה דירקטורים יושבים עם זנדברג בדירקטוריון של קרן היסוד. הקבוצה הזו אישרה לו לרקוד על כל החתונות. אחד מהם, יעקב חגואל, הוא ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, והוא גם מקורבו האולטימטיבי של שגריר ישראל באו"ם דני דנון. אמרתם חגואל, אמרתם דנון. חגואל עובד בסוכנות לקידומו של דנון, ודנון עובד באו"ם לקידומו של חגואל - ו"הזוגיות" הזו הולכת שנים אחורה. חברי ליכוד רבים מכירים את ההיסטוריה המשותפת, כולל העסקנות של השניים באמצעות הליכוד העולמי.

וזה ממשיך: קרן היסוד של זנדברג מרימה אירוע בניו יורק, דנון הוא הנואם המרכזי. דנון מקדם ומבצע אירוע למאבק ב-BDS באו"ם (אכן אירוע תקדימי וחשוב), זנדברג נואם באו"ם, חגואל חתן השמחה. הקבוצה הזו סובבת סביב עצמה, אלה עוזרים לאלה, מפגישים אחד את השני עם השלישי, באים ונכנסים ונפגשים עם מעגל מתרחב של תורמים לעם היהודי. וזנדברג, מהצד שלו, שומר על 30% המשרה הפרטית.

לחץ לבטל את אירוע יעלון

ומה עוד עשה זנדברג בכלים העומדים לרשותו כיו"ר קרן היסוד? לפני כשבוע פורסם ב"ידיעות אחרונות" שאירוע של הקהילה היהודית בסאו פאולו עם שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, בוטל בעקבות לחצים על הקהילה היהודית המקומית מצד שגריר ישראל בברזיל ומקורבו של נתניהו, יוסי שלי.

בתוכנית המקורית של הכנס הייתה אמורה קרן היסוד לקחת חלק. הודעות כבר נשלחו, מסמכים הוכנו, וקרן היסוד הייתה שם, לפחות בהתחלה. אולם, ל"גלובס" נודע שלא רק השגריר שלי פעל לביטול האירוע, אלא שגם השר לשעבר זנדברג היה מבין אלו שבחשו לביטולו. בוקר אחד התעוררו שליחי הקרן בברזיל עם הוראה מזנדברג לבטל את השתתפות קרן היסוד במפגש עם שר הביטחון לשעבר. זנדברג העדיף שיעלון ישב לו שם בסאו פאולו בחושך לבד. איגוף מצד אחד של השגריר, איגוף מן הצד השני של זנדברג - העיקר שנסיעתו של יעלון תצומצם. שכמה שפחות אנשים יבואו לשמוע אותו.

כך, אחד האירועים הגדולים שתוכננו ליעלון - בוטל. יעלון הגיע לעיר בשבוע שעבר ונפגש עם כמה עשרות מנהיגי קהילה מקומיים, אך ללא המסגרות של המוסדות הציוניים. יעלון, כך סיפר לנו אדם שנכח באחד מן המפגשים, הקפיד על ממלכתיות. הוא לא עסק ולא התכוון לעסוק בנושאים פוליטיים במהלך הביקור.

השגריר שלי אמר היום בתגובה ל"גלובס" כי לא היה מעורב בביטול הכנס.

פנייתנו לתגובה מעורך דינו של זנדברג לא נענתה.

הודח מהבית הלבן וינאם בבינתחומי

בשבוע הקרוב יתחככו בכירי הזירה הפוליטית הישראלית כדוגמת שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שר החינוך נפתלי בנט, יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי, ויו"ר ועדת חוץ וביטחון אבי דיכטר - בסבסטיאן גורקה, איש קיצוני ומוזר אשר כיהן כשישה חודשים כיועצו של הנשיא טראמפ לביטחון וטרור, ונבחר לנואם מרכזי בכנס המכון למדיניות נגד טרור של המרכז הבינתחומי בהרצליה.

גורקה, רק נספר, לא הורשה באותם חודשים בבית הלבן להיכנס לקודש הקודשים של המועצה לביטחון לאומי לאחר שלא קיבל סיווג ביטחוני מתאים. הסיבה לכך פורסמה בארה"ב: שנה לפני כן הוא עוכב בשדה התעופה רייגן בוושינגטון די.סי כשהוא נושא נשק בתיקו הפרטי. לא הוגש אישום, אך רשויות הביטחון לא מוכנות היו לאשר לו סיווג ביטחוני כתוצאה מאותו מקרה מוזר.

באוגוסט האחרון, סולק גורקה מהבית הלבן עם הצטרפות הגנרל בדימוס ג'ון קלי, מי שהיה מפקד פיקוד דרום של צבא ארה"ב, והממונה, בין השאר, על מתקן הכליאה הידוע לשמצה גואנטנמו ביי. יחד עם גורקה הושלך גם יועצו של טראמפ מימי הקמפיין העליזים, סטיב באנון, מראשי אתר החדשות הקונספרטיביות "ברייטבראט".

בחודש יולי המריא פרופ' בעז גנור, העומד בראש המכון לפגישות בוושינגטון. למרות שבאנון נחשב לאדם בלתי נגיש, הוא וגורקה נפגשו עם גנור, שמטפח קשרים עם רבים בבירה האמריקאית. זמן לא רב לאחר מכן הודח גורקה, אבל בעיני פרופ' גנור והמרכז הבינתחומי הוא ממשיך להיות מומחה לענייני טרור, גם אם לשעבר ולא משנה שהיה בתפקיד רק זמן קצר.

מה בדיוק הספיק גורקה לעשות בתפקידו? להציע לנשיא טראמפ לחתום על צו איסור כניסת המוסלמים לארה"ב, שלא שרד בתצורתו המקורית אפילו חודש. מה עוד? הוא עורר סערה פוליטית כשצולם בטקס השבעת טראמפ עונד את אות מסדר ויטזי, ארגון אנטישמי הונגרי. שני בכירים בארגון אמרו לעיתון היהודי "פורוורד" שהוא חבר בארגון. גורקה הכחיש וטען כי ענד את האות רק לכבודו של אביו.

אחרי תקופת הבית הלבן הקצרה שלו, חזר גורקה לאתר ברייטבראט. זה המקום בו פורסם שברק אובמה הוא מוסלמי שנולד בקניה, שהנשיא לשעבר תומך בדאעש ושהוא הצמיד האזנות סתר לטראמפ תוך כדי הקמפיין - טענות שהופרכו לחלוטין.

אז זו מומחיות הטרור שמציגים בכנס אקדמי של אחד המכונים הנחשבים בישראל? מדובר באדם שלא הורשה להתקרב למועצה לביטחון לאומי ואשר הנשיא דחה את עצותיו. אולי גורקה יודע להגיד מה לא לעשות.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"