פרייבט אקוויטי: טנא גייסה 410 מיליון דולר לקרן רביעית

מנהל הקרן, אריאל הלפרין: "אסטרטגיית ההשקעה תישאר דומה לבעבר - התמקדות בחברות תעשייתיות עם פוטנציאל פיתוח וצמיחה בחו"ל"

אריאל הלפרין / צילום: יונתן בלום
אריאל הלפרין / צילום: יונתן בלום

תעשיית הפרייבט אקוויטי המקומית ממשיכה לגייס סכומי עתק בזכות התשואות המרשימות שהיא מניבה למשקיעים. ל"גלובס" נודע כי קרן טנא סגרה בימים האחרונים גיוס של 410 מיליון דולר לקרן רביעית, הגדול בתולדותיה. הקרן צפויה להשקיע בחברות יצוא ותקבל דמי ניהול שגרתיים לקרנות השקעה - 2% מההתחייבויות, כלומר 8.2 מיליון דולר בשנה. בנוסף, ישנם דמי ניהול מההצלחה בשיעור של 20% מהרווחים שמעל לתשואת המשוכה, שעומדת על 8%.

קרן טנא, בראשותו של אריאל הלפרין, היא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי המובילות בישראל, המתמחה בעיקר בהשקעה בחברות תעשייה - כשבתחילה הדגש היה בחברות קיבוציות. בין היתר השקיעה הקרן בחברות נטפים, אבן קיסר, SCR, כרומגן, גדות מיכליות ואומן. לפני הגיוס הנוכחי, הקרן מנהלת נכסים בהיקף של כ-500 מיליון דולר בשלוש קרנות, כאשר בפורטפוליו שלה יש חברות משלוש הקרנות הקודמות. הקרן הרביעית היא הגדולה ביותר של טנא: הקרן הראשונה טנא 1 גייסה 60 מיליון דולר, טנא 2 גייסה 145 מיליון דולר וטנא 3 גייסה 310 מיליון דולר.

הלפרין אמר היום ל"גלובס" כי "אסטרטגיית ההשקעה של טנא תישאר דומה לקרנות הקודמות, כלומר אנחנו מתמקדים בחברות תעשייתיות בוגרות עם פוטנציאל פיתוח וצמיחה מחוץ לישראל - זו נקודה חשובה לנו". לפי נתוני אתר האינטרנט של טנא, יש בישראל למעלה מ-5,100 חברות תעשייתיות בוגרות וצומחות, והן מייצרות מעל ל-45% מהייצור התעשייתי של ישראל. הקרן מחפשת חברות מבוססות ורווחיות שהן מוטות יצוא, ולדבריה, היא מוסיפה להן ערך רב.

הצלחות בנטפים ואבן קיסר

טנא הוקמה בשנת 2005 על-ידי ארבעה שותפים: הלפרין, אייל עטיה, דורי בראון ורו"ח רן בן אור. אחת ההשקעות הבולטות ביותר של קרן טנא עד כה הייתה בקרן הראשונה שלה, כשהשקיעה 30 מיליון דולר תמורת 10% ממניות חברת ההשקייה הקיבוצית נטפים ב-2006. בשנת 2011 השליטה בנטפים נמכרה לקרן פרמירה לפי שווי של 850 מיליון דולר, כלומר החזר של כ-180% לטנא תוך כחמש שנים.

השקעה בולטת אחרת שלה הייתה בחברת אבן קיסר מקיבוץ שדות ים, העוסקת בייצור משטחי קוורץ, שמשמשים למשל במטבחים ובחדרי אמבטיות. הקרן ביצעה בשנת 2013 אקזיט מוצלח כשמכרה את החזקותיה בחברה ברווח מכובד, כ-7 שנים אחרי שהשקיעה בה עוד כשהייתה חברה פרטית. קרן טנא הייתה המשקיעה החיצונית הראשונה בחברה הקיבוצית, והיא הובילה אותה להנפקה בוול סטריט.

השקעתה המקורית עמדה על כ-39 מיליון דולר וההחזקות נמכרו בתמורה כוללת של 186 מיליון דולר, תשואה של כמעט פי 5 על ההשקעה. לפני שנה חזרה הקרן להשקיע באבן קיסר כשרכשה 2.9% ממניות החברה מידי קיבוץ שדות ים, תמורת 43.5 מיליון דולר. למרות שההחזקה הנוכחית נמוכה, יש לקרן הסכם בעלי מניות עם הקיבוץ, כך שיחד מחזיקים שני הגופים בכשליש ממניות החברה, שנסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי שוק של מיליארד דולר.

אקזיט מוצלח נוסף שביצעה קרן טנא, היה כשמכרה לפני קרוב לשלוש שנים את חברת SCR, המייצרת מערכות לניהול רפתות, לידי החברה האמריקאית Allflex. הקרן החזיקה ב-51% מהחברה, שנמכרה לפי שווי תפעולי של 250 מיליון דולר במזומן (כאשר מסכום זה קוזזו חובות החברה הנמכרת). טנא נכנסה להשקעה ב-SCR ב-2009.

"כשהתחלנו לפעול ב-2005-2004", סיפר בעבר הלפרין בראיון ל"גלובס", היו הזדמנויות רבות במגזר של התעשייה הקיבוצית. אין ספק שהמהלך הראשוני הזה של טנא נשען על היכרות עם הסקטור הקיבוצי, היכרות עם לא מעט תעשיות ומובילי דעה במגזר הקיבוצי".

- בגלל תפקידך הקודם כראש מטה הסדר הקיבוצים?

"סיימתי את התפקיד בשנת 2000 וקרן טנא ביצעה את ההשקעה שלה חמש שנים אחר כך, אז יש פה תקופה די ארוכה באמצע, אבל כן, חלק גדול מההיכרויות האלה נעשה בתקופה שהייתי בראש מטה ההסדר בין 1992 ל-2000".

- בזמנו, כשאתם התחלתם להשקיע בתעשייה הקיבוצית, זה היה הרבה פחות מקובל מאשר היום.

"אני לא יכול לומר שטנא המציאה משהו. מה שכן ידענו הוא כיצד לנהל ולסגור השקעות כאלה, והייתה לנו הזכות לעבוד עם חברות שבתקופה שהיינו בהן השיגו צמיחה והישגים משמעותיים".

קרן טנא

עיסוק: קרן פרייבט אקוויטי, שמתמחה בחברות תעשייה בוגרות מוטות יצוא

שנת הקמה: 2005

שותפים מייסדים: ד"ר אריאל הלפרין, אייל עטיה, דורי בראון ורו"ח רן בן אור

היקף פעילות: מנהלת נכסים בהיקף כ-500 מיליון דולר בשלוש קרנות; גייסה עוד 410 מיליון דולר לקרן הרביעית

חברות פורטפוליו: אבן קיסר, גדות, ת.א.ג, אומן, כרומגן, תיבא פתרונות חניה (מקבוצת אפקון)

אקזיטים בולטים: נטפים, אבן קיסר (השקעה ראשונה), קוטלב, פישמן טכנולוגיות, SCR, בלו איי, EMI