אינטראקטיב ברוקרס מבקש להצטרף כחבר רחוק לבורסה

איתי בן זאב: "ההצטרפות של הברוקר הדיגיטלי הבינלאומי - הבעת אמון בשוק ההון הישראלי"

תומאס פטרפי, מייסד ויו"ר אינטראקטיב ברוקרס / צילום: רויטרס
תומאס פטרפי, מייסד ויו"ר אינטראקטיב ברוקרס / צילום: רויטרס

הברוקר האלקטרוני הבינלאומי קבוצת אינטראקטיב ברוקרס (Interactive Brokers Group) דיווח היום (א') כי בכוונתו להצטרף כחבר רחוק בבורסה לניירות ערך בתל-אביב. הקבוצה, שנסחרת בנאסד"ק, הודיעה כי בכוונתה לעשות את המהלך באמצעות החברה הבת הבריטית שלה, אינטראקטיב ברוקרס.

סמנכ"ל התפעול של החברה, ג'ון חייט (Jon Chait), אמר: "התוכנה שלנו היא ללא גבולות, כך שהמשקיעים יכולים לגשת לשווקים הבינלאומיים באותה יעילות ללא קשר למקום הימצאם", והוסיף כי החברה פועלת ב"יותר מ-120 בורסות" בעולם, באמצעות מחשבון Universal AccountSM.

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב, אמר בהקשר זה כי "ההצטרפות של אחד מהברוקרים הדיגיטליים הבינלאומיים הגדולים בעולם לבורסה בתל-אביב היא הבעת אמון בשוק ההון הישראלי והמשקיעים הישראלים. זוהי תוצאה ישירה של התוכנית האסטרטגית שלנו והשאיפה להגדיל את מספר חברי הבורסה הישראליים והבינלאומיים, להגביר את התחרות לטובת המשקיעים בארץ ובעולם ולהפוך את המסחר בבורסה לנגיש יותר גם עבור הציבור הרחב".

"שינוי מודל החברות בבורסה"

לפני קצת פחות מחמישה חודשים הציג בן זאב תוכנית ל"פלטפורמת הפצה חדשה ויעילה לציבור הרחב באמצעות ברוקרים, שליבת פעילותם היא מתן שירותי מסחר ישירים, זולים ונגישים לציבור הרחב". הוא הוסיף אז שיש לעשות זאת על ידי "שינוי מודל החברות בבורסה, כדי להגדיל את מספר חברי הבורסה, כשהחברים החדשים יהיו מוטי שירות לציבור הרחב".

בהקשר זה, בן זאב גילה אז שיש חברה אחת שעומדת להיכנס כחבר בורסה: "ניהלנו מגעים עם חברת וובי (Wobi), ובדו-שיח שניהלנו אתם, הם החליטו לקחת בזה חלק". לפי שעה, וובי לא עשתה את המהלך האמור, שעליו היא שקדה וככל הידוע עדיין שוקדת, ועתה מתברר כי יש עוד גוף שעשוי להגשים את תוכניות הבורסה.

עם חברי הבורסה בתל-אביב נמנים שמונה חברים שאינם בנקים (חש"בים) - ואלה כוללים בתי השקעות ישראליים, המכונים ברוקרים, ובנקים ובנקי השקעות זרים. לצדם יש 15 חברי בורסה שהם בנקים (כולל בנק ישראל). המסחר מתבצע בין חברי הבורסה השונים, המעבירים פקודות קנייה ומכירה למחשב הבורסה עבור לקוחותיהם. בבורסה מסבירים כי "כיום קיימים סוגים שונים של חברי בורסה: בנקים ישראליים, בנקי חוץ - בנקים בינלאומיים שיש להם סניף בישראל ושקיבלו את אישור בנק ישראל להירשם כבנק חוץ, ברוקרים ישראליים (חש"בים) וחבר רחוק".

נכון להיום יש בבורסה חבר רחוק אחד בלבד, ובבורסה מסבירים כי "חבר רחוק יכול להיות בנק השקעות בינלאומי או בית השקעות בינלאומי, שהתאגד באחת מהמדינות - ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, יפן וכמה ממדינות אירופה - שאין לו סניף או נציגות קבועה בישראל ושהינו חבר בורסה במדינה שבה התאגד".