גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעידן הטרנספורמציה

דווקא השינויים הטכנולוגיים צפויים להקטין את אי השוויון המגדרי

1. עשור שלם. עשר שנים חלפו מאז התחלתי לערוך את דירוג המשפיעות, ובמהלך הזמן הזה הוא השתנה לגמרי. העולם, אני מתכוונת. היררכיות נופצו, אתוסים שכולנו החזקנו בהם הפכו לעלילה משנית, תאגידים שניפחו חזה בחזית - נכנסו למגננה, למדו ענווה, סדר העדיפויות הפך אחר. תרבות אחת הודחה בידי תרבות אחרת. גם בסצנת המנהיגות הנשית.

2. העידן הנוכחי לא דומה למה שאי פעם הכרנו. כשיש כל כך הרבה נשים מנהלות, רשימת ה-50 משקפת רק קצה מאוד גבוה וקטן של המנהיגות הנשית, בעיקר בראש המערכות הגדולות ביותר במדינה.

אבל האפקט הוא יותר מסך המשפיעות. בעיניי, כוחה של הרשימה הוא במפגן הכוח. חשוב להטמיע בתודעה הקולקטיבית ייצוגים של נשיות מנהיגותית. ולא רק. ככל שיהיו יותר נשים בתפקידי הנהגה, יהיה לנו קול חזק יותר, שיישמע סביב שולחן מקבלי ההחלטות. אלה נשים שעשו דרך, ולמדו משהו בדרך. ואת מניפת ההתנסויות שלהן הן מביאות פה במגזין בקול צלול.

3. העלילה המרכזית של המנהיגות הנשית בישראל עוברת תהפוכות. השנה שמנו את האצבע על שתי התפתחויות מרכזיות: לראשונה מתהווה פה גלריה מרתקת של יזמיות הייטק צעירות חמושות במ*ב*יליות מסחררת. ודבר שני - קמה פה שדרה של משקיעות. חלקן מנהלות בקרנות הון סיכון, חלקן הפכו שותפות ומקצתן בחרו להקים קרן הון סיכון בעצמן.

לא זוכרת בהיסטוריה של הכלכלה תקופה שבה יזמות של נשים פורצת בעוצמה כזו, הכול נראה פתוח ומאפשר. לכאורה.

4. אם אני צריכה להיזכר ברגע אחד בתוך גודש האירועים, הרי שה'היילייט' של השנה היה המסע שלנו לעמק הסיליקון עם משלחת הסטארט-אפיסטיות הישראליות. זה היה מופע של ציונות ארוזה בחלוציות נשית, שהותיר רושם עז במעוז החדשנות של העולם, שלא סובל מעודף פמיניזם. הקונספט הישראלי של נשים שהן 'גם וגם וגם', גם מנהלות קריירה תובענית וגם אמהות, פחות נפוץ שם. מטריד היה לראות את התופעה: שיעור גבוה של נשים משכילות מאוד וסופר מקצועיות פורשות מעולם העבודה כדי לגדל ילדים.

למרות שבארץ ניכרת קפיצה אדירה ברשימת המשפיעות שמגיעות לפסגות הניהול, גם פה התופעה לא עוברת חלק. בחברה הישראלית יש טולרנטיות נמוכה מאוד, כמעט אפסית, לפורמט כזה של אמהות. ויעידו הטוקבקים המשתלחים והפוסטים התוקפניים ברשת. ובכל זאת, בבחירה בין אופציות של זהות, קריירה, אמהות - הישראליות, בגדול, לוקחות הכול. לא משאירות שום אופציה נטושה.

5. שוק העבודה הוא גורם מרכזי לאי השוויון. וכאן אנחנו מגיעים לחלק המעודד: דווקא השינויים הטכנולוגיים הם אלה שעשויים להקטין את אי השוויון המגדרי, להאיץ את התהליך שבו נשים ידביקו את הפער מול גברים. אם ההערכות היו שהפער ייסגר רק בעוד יותר מ-001 שנה, כיום התחזית היא שהפער עשוי להיסגר בתוך 52 שנה. למה? כי השקיפות יותר גדולה. פעם גברים יכלו להרוויח פי שניים מאישה באותו תפקיד, מבלי שנוכל לדעת.

ברשתות החברתיות אפשר לייצר נטוורקינג אפקטיבי שמגדיל את הנגישות למוקדי עוצמה. הרישות החברתי היה הצד החזק של הגברים? יותר קל לחדור אותו היום. נשים גם מפנימות שהן שוות יותר, כל התדר הארגוני השתנה.

כולנו צריכים לחיות בתפר הזה שבין העולם הישן והחדש. זה עידן הטרנספורמציה, ואת רשימת 05 המשפיעות בחנו גם מתוך הפריזמה הזו. מי נמצאת בצומת של שינוי? מי מובילה שינויים משמעותיים, ומי עשתה, בעצם, עוד מאותו דבר גם השנה?

6. בעולם מסתכלים בהשתאות על התופעה הישראלית שבה התבססה הגמוניה נשית בצמרת הכלכלית-פיננסית. אבל גם אחרי שהגיעו לשם, לעמדות הכי בכירות, המאבק שלהן אינו פוסק. מערכת הבנקאות היא מערכת מוכה. על ידי הציבור, הרגולציה, התקשורת. השיימינג למערכת הולך ומעמיק. את הבנקים תמיד שנאו, אבל השנאה הזו תופסת נפח שלא ידענו בעבר. והפוליטיקאים יודעים לעשות על זה סיבוב.

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, מדורגת בין הנגידים הטובים בעולם, אבל בארץ היא הפכה שק חבטות. רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי, מדורגת בין 01 המנכ"לים החדשניים בעולם ובין 001 הנשים החזקות בעולם, אבל בארץ פחות נשמעות מחיאות הכפיים. מאז ימי המחאה החברתית, נדחקה הפופולריות של קברניטי הבנקים, גם על רקע מתן האשראי ללווים ממונפים שקרסו.

7. ובינתיים, מעבר לפינה, מתרגש עלינו השלב הבא במהפכה הטכנולוגית. אחרי מהפכת האינטרנט והמובייל, נערכים עתה לבלוקצ'יין. הטכנולוגיה שתשנה סדרי עולם, מאפשרת להעביר ולשמור את הכסף שלנו במערכות מוצפנות חסרות גוף מפקח כלשהו. אתם מדמיינים עולם בלי בנקים? זה בדיוק מה שזוממת לעשות הפלטפורמה החדשה, שינוי טקטוני שעומד לשבש את כל הזירה. הרבה מוסדות, ששלטו בבסיס המשק והמדינה, יתפרקו מנכסיהם. אבל ברור שזה לא יעצור שם, זה ישמוט את השטיח תחת כל מה שמתפקד כתיווך.

איך אפשר להיערך לעולם שהוא כרגע חצי דמיוני? אי אפשר באמת. מצד שני, גם אי אפשר לטמון את הראש בחול ולהגיד: פוס, נחכה ונראה. למרות שיש גופים, שחוץ מלאמץ כמה כלים דיגיטליים, לא עושים כלום.

"מה שהייתי צריכה לעשות עכשיו", אמרה לי אחת הבכירות ביותר, "זה לפרוש בשיא".

המציאות החדשה תהדוף אותנו לגל ת מסיפור חיינו. בעוד 5-10 שנים נחיה בעולם שבו הרבה ממה שאנחנו מכירים ייכחד.

8. החלק הטוב הוא שגם החלק הרע עשוי להיכחד. תחשבו על תחום הבריאות, ותראו את הטרנספורמציה. המדעניות הישראליות נמצאות בחוד החנית של חקר המוח בעולם. וזה מביא אותי לבחירה שלנו בחוקרת המוח, פרופ' מיכל שוורץ, כאשת השנה. ראיתי מקרוב את האלצהיימר, והוא מחריד ומתועב. קשה לראות אדם שמופשל לאט לאט מכל מה שמזהה אותו כאדם. מה הטעם להאריך חיים אם מהות התודעה נכחדת?

יש בי ציפייה שהצדדים האפלים של הקיום יוכרעו בידי חוקרים שיקדישו את מוחם להצלת האנושות. ולמה אני כל כך עסוקה בעתיד? סתם, כי אני מתכוונת לשהות בו פה ושם בזמן שעוד נותר לי.

חשוב לנו להציג את הנשים בפסגת המערכות הגדולות במדינה, אבל על הכול מאפיל פיצוח מדעי שמשנה את העולם, ועשוי להפוך את החיים של כולנו הרבה יותר נסבלים.

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"