גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאקרי עושה קצת סדר

בצומת בין ראש ממשלת ישראל לנשיא ארגנטינה

נתניהו ומאקרי. ראש הממשלה הישראלי המכהן הראשון מאז ומעולם באמריקה הלטינית / צילום: רויטרס
נתניהו ומאקרי. ראש הממשלה הישראלי המכהן הראשון מאז ומעולם באמריקה הלטינית / צילום: רויטרס

אין כנראה עניין טבעי יותר בשביל בנימין נתניהו מאשר להתייצב בפני מיקרופונים בארץ זרה, לצד נשיא או ראש ממשלה. אין עוד פוליטיקאי ישראלי אחד, המיטיב ממנו, או מגיע אל שיעורו.

הופעתו אתמול בארמון הנשיאות בבואנוס איירס, לצד הנשיא מאוריסיו מאקרי, התברכה בכל איפיון שארץ קטנה, או אפילו גדולה, הייתה שמחה למצוא אצל דובריה בשער העמים. הוא דיבר בטון של שיחה, בקלות נעימה, בענייניות של בעל דבר, מבלי להשתהות ומבלי לגמגם, במידה המעוררת השראה, סיפוק וקנאה.

בצל הימים האיומים האחרונים שלו בירושלים ערב מסעו, אין קושי לנחש שראש הממשלה נהנה מכל רגע מדרום לקו המשווה. ארמנות הנשיאים המצפים לו בקולומביה ובמקסיקו (מצפון), וכמובן ארמון הזכוכית בניו יורק, יחלצו אותו מן הקרתנות הקנטרנית של הארץ הקטנה ההיא בשוליים המרוחקים של הים התיכון.

ברוח הקנטרנות הקרתנית אפשר להגיד עליו, כי הכהונה של ראש ממשלה לענייני מדיניות חוץ ודיפלומטיה הייתה הולמת אותו להפליא, וגם פוטרת אותו מכמה מכאובים.

עוד מעט 70 שנה

כך או כך, מדהימה היא העובדה שנתניהו הוא ראש הממשלה הישראלי המכהן הראשון מאז ומעולם באמריקה הלטינית. סוף סוף, אמל"ט אינה סין, או הודו, או רוסיה, שיחסיהן עם ישראל היו רצופים תקלות והפסקות. לרוב ארצותיה היו יחסים לבביים, או לפחות קורקטיים עם ישראל מאז ייסודה. בעצם עוד לפני ייסודה, כאשר שליחים ציוניים יצאו לגייס קולות להצבעת החלוקה בעצרת האו"ם, שעוד מעט ימלאו לה 70 שנה.

את ירח הדבש הארוך עם אמריקה הלטינית ציינו שמות הרחובות והגנים הציבוריים, אפילו שמותיהם של יערות הקק"ל על חורבות כפרים ערביים נטושים. אני נולדתי וגדלתי בשכונה שבה חנות המכולת הקרובה ביותר הייתה ברחוב פבריגאט (על שם שגריר אורוגוואי באו"ם, חבר ועדת החקירה שהמליצה על החלוקה ב-1947), והספרייה הקרובה ביותר הייתה ברחוב גרנדוס (על שם שגריר גוואטמלה, אף הוא חבר בוועדת החלוקה, לימים השגריר הזר הראשון בירושלים).

מדוע נדרשו כמעט 70 שנה לביקור עבודה של ראש ממשלה? סוף סוף, יש באמריקה הלטינית הרבה יותר יהודים מאשר באסיה ובאפריקה גם יחד. פזורה לטינו-אמריקאית טבעה חותם ניכר על חיי ישראל. מנהיגים לטינו-אמריקאיים ביקרו מפעם לפעם בארץ: נשיאים מברזיל, ממקסיקו, מגוואטמלה" את ההסבר אולי צריך לחפש במרחק הגיאוגרפי - ובריחוק הדעת.

ארץ הסטארט-אפים

ישראל לא התעמקה במיוחד בענייני אמריקה הלטינית. היא מצאה את עצמה במרוצת השנים מסתבכת במלחמות אזרחים באמריקה המרכזית, ושליחיה הישירים והעקיפים התקרבו קצת יותר מדי אל רודנים ואל אוליגרכים. בזיכרונה של ארגנטינה חקוקה בהחלט הזוועה האיראנית-חיזבאללית של 1994, שעליה דיבר ראש הממשלה; אבל יש כמה ארגנטינים, הזוכרים את הסיוע הצבאי של ישראל למשטר הגנרלים (1976-1983) שסיפק הרבה יותר זוועות בשבע שנותיו.

הרושם שישגר מסעו של ראש הממשלה לשלוש בירות חשובות באמריקה הלטינית לא יהיה שלם. אמנם ישראל מיטיבה לשווק את עוצמתה הטכנולוגית, ונתניהו היטיב להטעים את התועלת שתצמח לארגנטינה, ובהמשך גם לקולומביה ולמקסיקו, משיתוף הפעולה עם ארץ הסטארט-אפים.

אבל השמאל הלטיני, שיש לו השפעה ניכרת, עוין יותר ממה שהיה. שתי הנציגות המובהקות שלו, ונצואלה ובוליביה, ניתקו את היחסים עם ישראל לאחר סיבוב הלחימה האחרון בעזה, ב-2012. ניקרגואה מיהרה לתפוס טרמפ, אבל היא ניתקה את היחסים עוד בעבר. המנותקת הוותיקה ביותר היא קובה, 1973.

הניתוקים לא התפתחו לגל בסגנון אפריקה, 1973; או מזרח אירופה, 1967. ברזיל ואקוודור, עם ממשלות סוציאליסטיות, לא הצטרפו. במקסיקו, תחנתו האחרונה של נתניהו, יהיו בחירות בשנה הבאה, והרוח שם נושבת בכיוון שמאלי-פופוליסטי, אבל אין להניח שנובעת מזה סכנה לעצם הקשרים עם ישראל.

בשבחי ה"ליברליזציה"

הטור הזה נפתח בשבחים להופעתו של ראש הממשלה בבואנוס איירס. הוא גמר את ההלל על הרפורמות הכלכליות של הנשיא מאקרי, השווה אותן לרפורמות שלו, והטעים את הצורך ב"ליברליזציה" כללית.

ראש הממשלה מתפתה לא פעם לתת ביטוי להעדפותיו הפוליטיות כשהוא מבקר בארצות זרות. בפסגת בודפשט שלו, בחודש יולי, הוא התייצב לצד מארחיו ההונגריים ואורחיהם מפולין ומסלובקיה, נגד עמדת אירופה בשאלת ההגירה. אירופה, הוא הכריז, "רוצה להצטמק ולמות".

בבואנוס איירס לא עמדה השאלה של הצטמקות ומוות, אבל אורחים זרים נמנעים בדרך כלל מלהתערב במחלוקות פנימיות בארצות המארחות אותם. ארגנטינה מפולגת ומקוטבת בשאלת הרפורמות של מאקרי. הממשלה הפופוליסטית שקדמה לו דחפה את ארגנטינה אל עברי פי פחת, והרפורמות היו מחויבות המציאות. אבל סיבוב בחירות מקדימות לסנאט, בחודש שעבר, הראה שוויון כמעט מלא בין תומכי הנשיא למתנגדיו.

אהדתו הטבעית של נתניהו למתקנים ליברליים אינה מוכרחה לקבל ביטוי פומבי, בוודאי לא כאשר היא מעמידה את ראש ממשלת ישראל לצד מפלגה אחת בעיצומה של מערכת בחירות (ההצבעה הסופית תהיה ב-22 באוקטובר).

קיטוב בארגנטינה נקשר בביקור ראש הממשלה, כאשר חתן פרס נובל לשלום, הארגנטיני אדולפו פרס אסקיוול, ביקר את מאקרי בחריפות רבה על עצם ההזמנה. הוא קשר אותה באדישותו הכללית של מאקרי לגורלם של נרדפים: 30,000 הארגנטינים, שנעלמו תחת המשטר הצבאי - והפלסטינים.

מאקרי נגד הפופוליסטים

מאקרי מציין עכשיו שנתיים לנשיאותו. נשיאים לא-פרוניסטים (ממשיכי הדמגוג הפופוליסטי חואן דומינגו פרון) משלו רק ארבע מתוך 28 השנה האחרונות.

מאקרי קיבל לידיו כלכלה שחדלה לתפקד באופן רציונלי. משקיעים זרים נמלטו, מקורות אשראי הסתתמו, החוב הבינלאומי הורד למדרגת "זבל", המטבע נשחק, והקיץ הקץ על הסובסידיה מוונצואלה העשירה והמתרוששת.

מאקרי הביא אתו סדר בפנקסים, החזיר לארגנטינה את דירוג האשראי הנחוץ לעשות עסקים, התחיל הפרטה, ותקע מדיניות צנע והידוק חגורה בגרונם של הארגנטינים. זה משהו שהם לא התנסו בו מאז ימי הכת הצבאית, כאשר גנרלים היו מפקידים פרופסורים מחמירים על ניהול הכלכלה.

הבחירות של אמצע הקדנציה הניבו עד כה תוצאות לא רעות בשביל מאקרי. למפלגתו לא יהיה רוב בקונגרס, אבל היא תהיה כנראה הגדולה ביותר. הפרוניסטים מפולגים ומסוכסכים, והם עומדים להתכווץ - אף כי הנשיאה לשעבר כריסטינה פרננדס, קודמתו של מאקרי, הצליחה להיבחר לסנאט בהפרש לא משכנע של שתי עשיריות האחוז.

ניצחונו של מאקרי לפני שנתיים בשום פנים לא היה מובן מאליו. בעיני תומכיו, עלייתו הייתה סימן שהגל הפופוליסטי בדרום אמריקה שוכך, מקץ עשרים שנה. אולי. מותר אפילו לקוות. אבל אין זה מעניינה של ישראל לבחור מנצחים. דיסקרטיות יאה גם לדיפלומטים מזהירים.

■ רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אולם תצוגה של קבוצת צ'אנגן בסין / צילום: Reuters, Stringer

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים