איי.די.או ממשיכה לעבות את פורטפוליו הנכסים בגרמניה

השלימה רכישת 1,298 דירות מגורים וכ-60 יחידות מסחריות בברלין בכ-885 מיליון שקל

שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי
שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי

בצל מאבק השליטה המתחולל מעל ראשה, אשר מרכז עניין רב בשוק ההון המקומי, חברת הנדל"ן המניב בגרמניה איי.די.או גרופ ממשיכה להרחיב את פורטפוליו הנכסים שלה בברלין. כזכור, בין קבוצת שיכון ובינוי, המחזיקה כיום ב-40.1% מההון של איי.די.או , לבין משפחת דיין וקרן אפולו, שמחזיקות יחד בכ-37% מההון, מתנהל מאבק על השליטה בחברה.

איי.די.או הודיעה הבוקר (א') כי החברה הבת שלה איי.די.או פרופרטיז (ADP) השלימה רכישה של 1,298 דירות מגורים וכ-60 יחידות מסחריות בברלין בכ-211 מיליון אירו (כ-885 מיליון שקל). בעקבות העסקה, שכפופה למספר תנאים מתלים, יגדל תיק הנכסים של איי.די.או לכ-22 אלף דירות בברלין.

דמי השכירות השנתיים מהדירות שנרכשו עומדים כיום על כ-7.1 מיליון אירו בלבד (שכר הדירה הממוצע למ"ר הוא 6.1 אירו). ואולם, בחברה מעריכים כי ניתן יהיה להעלות בהדרגה את שכר הדירה לממוצע של כ-8.6 אירו למ"ר. שיעור התפוסה הכולל בדירות עומד על 96.8%. העסקה תמומן באמצעות שימוש בחלק מתמורת גיוס איגרות החוב שביצעה ADP במהלך יולי האחרון, אז גייסה 400 מיליון אירו בהנפקת אג"ח, וכן באמצעות מימון בנקאי.

ADP נסחרת בבורסה של פרנקפורט והיא מנוהלת על ידי רבין סביון, בעוד שאיי.די.או גרופ, המחזיקה בכ-37% מההון של ADP, מנוהלת בידי שלמה זוהר. זוהר, נציין, ניצל לאחרונה קפיצה של כ-30% במניית איי.די.או גרופ, ומכר בבורסה ומחוצה לה כ-218 אלף מניות של החברה (0.8% מההון) שהיו ברשותו, בתמורה ל-13.6 מיליון שקל. במקביל, מימש זוהר למניות את מלוא האופציות שהחזיק ברשותו, בתמורה המסתכמת ל-12.2 מיליון שקל לפני מס. הוא מחזיק כעת ב-0.1% ממניות איי.די.או, בשווי של 1.2 מיליון שקל.

מגעים לשליטה משותפת

שיכון ובינוי, שבשליטת שרי אריסון, הגישה בחודש שעבר הצעת רכש חלקית לכ-10% נוספים ממניות איי.די.או גרופ, במחיר של 56 שקל למניה - במטרה לשחרר רווחים בשו"ב ולאפשר לה לחלק את הרווחים הללו. ואולם, המהלך היה בעוכריה של שיכון ובינוי, שכן היא מילכדה את עצמה לתקופת ההצעה, ובזמן זה קרן אפולו ומשפחת דיין יצאו במהלך מהיר ורכשו את מניות המוסדיים באיי.די.או.

עקב כך, ההצעה של שיכון ובינוי הפכה למעשה ללא רלוונטית, בעקבות קפיצה של המניה למחיר של 65 שקל (המגלם שווי שוק של כ-1.7 מיליארד שקל לאיי.די.או). ואולם, שו"ב האריכה את המועד האחרון של הצעת הרכש עד 25 בספטמבר, בעקבות המגעים שהיא מקיימת בשבועיים האחרונים עם הנציגים של אפולו ודיין בנוגע לשליטה משותפת באיי.די.או.

אפולו היא קרן פרייבט אקוויטי זרה גדולה מאוד הפעילה בשוק הנדל"ן הגרמני, בעוד שעסקיה של משפחת דיין צמחו בשנים האחרונות בעיקר כתוצאה מפעילות בתחום הנדל"ן בגרמניה, וזה זמן שהיא מרחיבה את פעילותה בתחומי הנדל"ן והמלונאות.