מתכוונים להתפטר? תעבירו לבוס מכתב התפטרות!

מה נהוג בתשלום פיצויי פיטורים? ■ מתי מגישים מכתב התפטרות? ■ מה צריך לכתוב במכתב התפטרות?

 מובטלים, פיטורים, אבטלה / צלם:  שאטרסטוק
מובטלים, פיטורים, אבטלה / צלם: שאטרסטוק

פעם אנשים היו עובדים עשרות שנים במקום עבודה אחד; היום אנשים עוברים ממקום עבודה למקום עבודה כל כמה שנים. שוק העבודה הפך להיות דינמי, חברות עולות ויורדות, תפקידים נעלמים ותפקידים חדשים צצים. אז, רבים עוזבים מקום עבודה, וכאשר זה קורה כי אתם החלטתם להתפטר, החוק מחייב אתכם להגיש מכתב התפטרות רשמי למעסיק שלכם. רגע לפני הרחבה על המכתב, חשוב להזכיר כי כיום במקרים רבים (כנראה ברוב המקרים) גם מתפטר זכאי לפיצויים - כאן תוכלו לקרוא מדריך פיצויים - אם מגיע לכם כסף ולפי איזו גישה וכאן תוכלו לחשב במחשבון הפיצויים כמה כסף תקבלו.

מכתב התפטרות: שלום בוס, אני מתפטר

מכתב התפטרות נועד לספק זמן מספק למעביד להתמודד עם עזיבת העובד ולמצוא לו מחליף. במכתב כותב העובד כי הוא יעזוב בתקופה הקרובה את מקום העבודה. על פי החוק, עובד שהפסיק לעבוד ולא הגיש מכתב התפטרות (הודעה מוקדמת על התפטרות), ישלם פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל לתקופה שהיה צריך לתת כהודעה מוקדמת. דוגמא - נניח שעל פי הסכם עליכם להודיע חודש מראש למעסיק על התפטרות. ונניח שלא הודעתם, פשוט קמתם והלכתם. המעביד ראשי לדרוש מכם פיצוי בגובה השכר החודשי שלכם.

עם זאת, עובד שלא יכל להודיע מראש בגלל נסיבות מיוחדות, לא יהיה חייב בהודעה מוקדמת.

מכתב התפטרות אמור להיות מוגש לפני כניסת ההתפטרות לתוקף. אם מדובר על עובד שמקבל שכר חודשי הוא צריך להגיש את מכתב ההתפטרות שלו בהתאם למועדים הבאים: במהלך ששת חודשי עבודתו הראשונים - יום אחד מראש עבור כל חודש עבודה; במהלך החודש השביעי לעבודתו עד תום שנת עבודתו הראשונה - 6 ימים מראש, בתוספת של יומיים וחצי בשל כל חודש עבודה בתקופה האמורה.

אם מדובר בעובד שהתפטר לאחר שנת עבודתו הראשונה - חודש ימים מראש.

עובד שעתי צריך להגיש מכתב התפטרות באופן הבא: בשנת עבודתו הראשונה - יום אחד מראש עבור כל חודש עבודה; במהלך שנת עבודתו השנייה - 14 ימים מראש, בתוספת של יום אחד עבור כל שני חודשי עבודה בשנה האמורה. במהלך שנת עבודתו השלישית - 21 ימים מראש, בתוספת של יום אחד עבור כל שני חודשי עבודה בשנה האמורה. לאחר שנת עבודתו השלישית - חודש ימים מראש.

העובד אמור להמשיך ולעבוד בשכר מלא גם במהלך התקופה המוקדמת להתפטרותו, אלא אם כן המעביד הודיע לו כי הוא מוותר על עבודתו בפועל בתקופה זו (באופן מלא או חלקי), ובכל מקרה העובד מקבל בתקופה זו שכר.

מכתב התפטרות - מה לכתוב בו?

מכתב התפטרות יכלול את היום בו ההתפטרות נכנסת לתוקף. כמו כן, ממליצים מומחים בתחום זכויות העובדים, לפרט מהן הסיבות להתפטרות.

במידה והעובד מתפטר כדי לטפל בילד הוא צריך לציין זאת במכתב ההתפטרות. עובד שמתפטר מעבודתו כדי לטפל בילדו בגלל נכות או מחלת בת זוגו יצרף להודעתו גם אישור רפואי בדבר הנכות או מחלת בת הזוג (כך דורשות התקנות) .

העובד זכאי לתשלום פיצויי פיטורים כעבור 15 יום ממסירת ההודעה המוקדמת/ יום מסירת מכתב התפטרות.

ואם מדובר בעובד שמתפטר על רקע הרעת תנאים? עובד כזה, צריך להוכיח כי בנוסף לכך שארעה הרעה מוחשית בתנאי עבודתו, הוא התריע על כך בכתב בפני המעסיק, ונתן למעסיק הזדמנות לתקן את תנאי העבודה. מאחר שהמעסיק לא תיקן את התנאים, הוא נאלץ להתפטר עקב כך.

מכתב התפטרות של עובד כזה יכלול פרוט על הרעת התנאים וכן יוסבר במכתב על ההתרעה שנתן העובד למעביד ועל כך שהמעביד לא תיקן את תנאי העבודה, ולכן נאלץ העובד להתפטר.

אלא הכללים הכלליים לגבי מכתב ההתפטרות, אבל אם מדובר במקרים ספציפיים ומעין מיוחדים יותר, זה יכול להתבטא במכתב התפטרות מפורט ושונה מהמכתב הסטנדרטי.

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.