גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראנסאוויה: "נגדיל הטיסות לישראל וממנה ב-25% בשנה הבאה"

המנהלת של חברת הלואו קוסט מקבוצת אייר פראנס KLM, שמפעילה 26 טיסות שבועיות בין ישראל לצרפת ולהולנד, מסבירה איך נקבע הבידול בין כל חברות התעופה בקבוצה, למה התיירים לא מופתעים מהמחירים הגבוהים בישראל, ומדוע היא לא טסה בחינם גם לחופשות

ביום שבו התקיים הראיון עם נטלי סטבלר, מנכ"לית חברת הלואו קוסט טראנסאוויה צרפת, השיקה החברה קו בין ביירות לפריז, שיפעל 3 פעמים בשבוע. איך המחירים לעומת ישראל? "המחירים שם גבוהים יותר כי השוק שונה. לקו מתל-אביב הצלחנו להשיג מחירים טובים בממוצע של 75 אירו לכיוון", אומרת סטבלר, שהגיעה לארץ עם בשורה: "ישראל היא מנוע צמיחה, ובקיץ הבא נגדיל את תדירות הטיסות לכל היעדים".

בהזדמנות הראשונה היא תנסה לשוב הנה כתיירת ושיחה על כך ממחישה את מודל היעילות השונה. "את יכולה לנסוע לאן שתרצי", אני מעירה. "אני משלמת כמו כולם על כרטיס טיסה", הפתיעה סטבלר. "המחיר שלי אמנם מגלם הנחה, אבל אני לא טסה בחינם לחופשות. אני יכולה להרשות לעצמי לקנות כרטיסים, בטח במחירים היום".

אל מול דבריה אי-אפשר שלא לחשוב על חגיגת הנסיעות של צוותי חברות התעופה ובני משפחותיהם, המשקפות מדיניות שונה בתכלית. מתברר שיעילות באה לידי ביטוי לא רק באי הגשת ארוחה לנוסעים או בגביית תשלום עבור מזוודה.

טראנסאוויה פועלת בעשרות יעדים באירופה ובמזרח התיכון ומשתייכת לתאגיד אייר פראנס KLM. החברה החלה לפעול בישראל ב-2014 ומפעילה 26 טיסות בשבוע ל-4 יעדים: פריז, ליון, אמסטרדם ואיינדהובן. כעת בכוונתה להגדיל את התדירות בטיסות השבועיות לפריז ולאמסטרדם. "אנחנו מעריכים שנגדיל את הפעילות שלנו ב-25% בשנה הבאה".

- לא רבים משייכים את טראנסאוויה לקבוצה. האם אתם מצניעים במכוון את ההשתייכות הזאת?

"בכל הפרסומים שלנו מצוין שטראנסאוויה משתייכת לקבוצה. אנחנו מנסים להגדיל את הנתח שלנו בה לא על חשבון החברות האחרות אלא דרך הגדלת העוגה. אנחנו לא מתחרים באייר פראנס כי אנחנו נוחתים בנמל התעופה אורלי, ואייר פראנס בשארל דה גול".

- יש לכם מתחרים בקבוצה גם בלואו קוסט: HOP ו-JOON, הפונה לצעירים.

"בדומה לקבוצות אחרות, הקבוצה כוללת כמה מותגים ולכולם יש מקום. HOP היא חברה לטיסות מקומיות עם מטוסים צרי גוף ועיקר יעדיה הם בצרפת. JOON תפעיל טיסות משארל דה גול ליעדים כמו ברלין, ליסבון וברצלונה, שהיום מבצעת אייר פראנס. המטרה היא לא להגדיל את היצע המושבים אלא להחליף. בשלב הבא היא תפעיל טיסות לטווח רחוק. היא לא מתחרה בנו".

- השוק גדל כי המחירים ירדו והובילו לשינוי תפיסה שלפיו טיסה אינה חוויה אלא אמצעי להגיע מנקודה א' ל-ב'. זו גם התפיסה שלכם?

"המחיר הוא מניע חשוב, אבל לא העיקרי. הבידול והיתרון שלנו ביחס לחברות לואו קוסט הוא שאנחנו שייכים לקבוצה. זו מעין תעודת ביטוח לנוסעים".

- ריאנאייר היא חברת הלואו קוסט הגדולה באירופה והיא לא שייכת לקבוצה. זה חיסרון?

"אני לא נוהגת לדבר על מתחרים, אבל הנוסעים שלנו משתתפים בתוכנית נאמנות לצבירת מיילים שהם יכולים לממש בטיסות של המותגים האחרים. וזה אולי נשמע קלישאה, אבל הבידול הוא גם בדרך שבה אנחנו משרתים את הלקוחות שלנו. היינו הראשונים שהציעו שירות בוואטסאפ".

אגב חוויה, סטבלר טוענת כי הצוותים רואים את הנוסע הישראלי באופן שונה מאוד מ"סרטון השוקולד". לדבריה, הוא "מצחיק וכייפי, מייצר אווירה טובה". אולי הסיבה היא שהתמהיל בקווים לישראל הוא "80% תיירים, בעיקר מצרפת ומהולנד, ורק 20% ישראלים".

- גם אצלכם משלמים על תוספות: 13-35 אירו למזוודה ו-4-6 אירו להושבה. עד כמה זה תורם לרווח?

"אנחנו מרוויחים מכך, אבל הרווח העיקרי הוא מכרטיסים. יש לנו מכירות של מזון ושל מוצרי דיוטי פרי. מבחינתנו זה חלק מהשירות וכל אחד יכול לבחור אם לקנות או לא. יש גם כאלה שמביאים כריך מהבית, אבל זה לא נפוץ כמו שחושבים".

- בתמחור של הכרטיס, עד כמה מחיר הדלק משפיע?

"זה חלק הארי במחיר. יש לחץ על המחיר מכיוון התחרות בכל מקום. בשנה האחרונה המחיר שלנו התייצב. יש לנו צי מטוסים צעיר, מה שמתבטא בחיסכון בדלק, אבל לא רק - הנוסעים מעריכים מטוס חדש יותר".

- טראנסאוויה טסה לאורלי, שדה התעופה הקטן בפריז, משיקולי מיסוי?

"לא. המיסוי זהה לשארל דה גול. הרעיון היה לבדל את עצמנו מאייר פראנס. אורלי מזוהה עם טיסות יותר מקומיות, ואנחנו חברת הלואו קוסט הגדולה בשדה הזה".

אמסטרדם ופריז הם יעדים שלא צריכים מאמצי שיווק מול הנוסע הישראלי. לפי נתוני רשות שדות התעופה, מתחילת השנה מספר הנוסעים לפריז הוא 726,600 (20% מתוכם לאורלי), ומספר הנוסעים לאמסטרדם הוא 380 אלף.

- עד כמה השפיעו פיגועי הטרור בפריז על התיירות שם?

"התגברנו על זה וחזרנו למספרים של לפני הפיגועים. נכון שפריז משווקת את עצמה, אבל אנחנו רוצים לעודד גם יעדים אחרים כמו ליון".

גידול של 43% בנוסעים מישראל

טראנסאוויה נוסדה בהולנד ב-1965. לפני 10 שנים הושקה טראנסאוויה צרפת וכיום היא מתנהלת משתי המדינות. "בצרפת אנחנו עדיין חברה צעירה עם אתגרים", אומרת סטבלר, שמונתה ב-2016 למנכ"לית טראנסאוויה צרפת אחרי ניסיון של 24 שנים בענף. את הקריירה היא החלה בחברה הצרפתית Air inter שלימים נרכשה על ידי אייר פראנס. ב-1997 הצטרפה לאייר פראנס שם כיהנה בשורה של תפקידים.

מספר הנוסעים של טראנסאוויה מתל-אביב באוגוסט היה 24,600 (גידול של 43% לעומת 2016), בעוד וויז אייר הטיסה 75,600 נוסעים, ואיזי ג'ט, חלוצת הלואו קוסט בישראל, הטיסה כ-68 אלף. בסך הכול נפח פעילות הלואו קוסט מכלל הטיסות בישראל ב-2016 היה 15%. בחודש הבא תחל ריאנאייר לפעול רשמית בנוסף לכ-140 חברות תעופה המפעילות טיסות לישראל. "השוק בישראל נפתח לתחרות רק לאחרונה לכן הוא גדל ויש מקום לכולם", אומרת סטבלר. "עשינו חישוב שלפיו משתלם לנו להגביר את הפעילות. קורה פה מה שקורה באירופה: לא רק שיש יותר אנשים שטסים, אלא שמי שטס - טס יותר. המחירים הנמוכים של הדלק אפשרו לנו להציע מחירים נמוכים, ולאנשים יש היום יותר תשוקה לנסוע למדינות אחרות".

- התיירים שאתם מביאים פוגשים בארץ במחירים שרחוקים משפת הלואו קוסט - מבתי המלון, דרך המסעדות ועד מקומות הבילוי.

"העובדה היא שגם יוקר המחיה בישראל לא מנע מאתנו לגדול עד כה. תיירים בודקים מראש מחירים ביעד שאליו הם טסים, כך שלא נראה לי שהם מגיעים לכאן ומופתעים".

טראנסאוויה

הקמה: 1965

יעדים מישראל: 4

טיסות שבועיות ישראל: 26

מספר עובדים: 3,200

צי מטוסים: 70

מספר נוסעים ב-2016: 13.3 מיליון

מחזור שנתי ב-2016: 1.2 מיליארד אירו

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק