פלוג צריכה לבקש סליחה מהיצואנים

וכחלון לא פחות ממנה, כי יוקר המחיה זה לא עלה תאנה ■ מדריך השקעה במט"ח

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר

חובבי השקל לא יכלו לבקש קרקע נוחה יותר לפעילות מזו שנפרשה לפניהם לקראת פקיעת אופציות ספטמבר מחר. חופשת ראש השנה אפשרה לשחקנים לחזק את השקל באחוז שלם תוך מחזור אפסי, תוך שהוא משלים מהלך התחזקות של 3% תוך פחות מחודש ללא תגובה ממשית מצד בנק ישראל והאוצר.

פלוג הוכיחה פעם נוספת כי דיבורים לחוד ומעשים לחוד ועל כך לקראת יום הכיפורים היא חייבת חשבון נפש לעצמה והתנצלות לכל מי שסמך עליה, היצואנים בפרט והתעשיינים בכלל. בכל פורום אפשרי בשנתיים האחרונות חזרה הנגידה על המנטרה שהשקל חזק מדי ושבנק ישראל ימשיך להתערב ולא ייתן יד לסגירת מפעלים ולנטישת יצואנים כתוצאה מעוצמתו המופרזת של השקל. בפועל התחזקות השקל במהלך שנתיים אלו שברה כל שיא וגרמה ליצואנים רבים להסיט פעילות לחו"ל. גם הבוטות במהלכי הספקולנטים שכלל לא מנסים להסתיר את כוונותיהם, שברה כל שיא ודי להביט בגרף המסחר במהלך חופשת ראש השנה על מנת להבין היטב מה קורה כאן.

לעניות דעתי פלוג מולכת שולל על ידי אנשיה, שמנסים בכל דרך לחפות על כישלונם המהדהד בטיפול בבעיית שער החליפין. מה שקורה בשוק המט"ח המקומי בשנתיים האחרונות, גלוי לעיני כל ולא דורש מומחיות רבה בהבנתו. גם הטיפול בתופעות השליליות שאין בינם ובין התנהלות מסחר תקינה מאומה, אינו מסובך במיוחד. אולם כשאנשי הבנק עסוקים כל העת במציאת אליבי, במקום להכיר בבעיה ולפתור אותה, מן הראוי שהנגידה תפנה באומץ לתעשייה הישראלית ותאמר- בנושא שער החליפין נכשלתי.

ושוב כמו בריטואל קבוע מתפוצצות להן תחזיות הצמיחה של קובעי המדיניות בירושלים בפרצוף. כבר לפני מספר חודשים התרעתי כאן כי ללא טיפול נכון בסוגיית שער החליפין הצמיחה תרד לשני אחוז. הפרסום האחרון של הלמ"ס כבר מדבר על 2.4% ויש לזכור כי השפעת שער החליפין הנמוך עדיין לא מגולמת והיא תופיע בהמשך. למרות זאת היצוא כבר בירידה וזאת למרות העלייה בסחר העולמי והשיפור בכלכלה. העולם צועד קדימה ואנחנו נסוגים לאחור, הרבה בגלל שער החליפין.

וגם כחלון צריך לבקש סליחה. תכנית "נטו תעשיה" היא לכל היותר פלסתר קטן לפצע ענק שלא יעצור את הדימום. הגיע הזמן ששר האוצר שלנו יפסיק לקום כל בוקר במחשבה מה יקדם את עתידו הפוליטי ויתחיל לחשוב ברצינות על המשק הישראלי. המשק הישראלי הוא מוטה יצוא ולשער החליפין יש השפעה עצומה על הצמיחה בפרט והכלכלה בכלל.

הגיע הזמן שבמשרד האוצר יבינו שצריך לשבת יחד עם בנק ישראל ולהתחיל לנקוט בצעדים דרסטיים על מנת לעצור את ההתחזקות המוגזמת של השקל. הגיע הזמן שבבנק ישראל ובאוצר, יפעלו פעולות של ממש ולא סתם קוסמטיקה, על מנת להחזיר את השקל לשיווי המשקל הראוי לו. דרושים כאן צעדים אמיצים נגד הספקולנטים, צעדים שייצרו פיחות דרמטי של 10-15%. מהלך כזה יפתור את רוב הבעיות הן של היצוא והן של התעשייה המקומית. מהלך כזה יחזיר סוף סוף אחרי ארבע שנים את האינפלציה לתוואי שנקבע לה ויחזיר את המשק לפסי צמיחה בריאים המבוססים על ייצור ויצוא ולא על נטילת אשראי להמונים. מהלך כזה יעצור את בזבוז הכספים המשווע שהוא תוצאה של תכניות סיוע כאלה ואחרות שלא יסייעו במאומה.

ולא פחות חשוב, מהלך כזה יאפשר לבנק ישראל להתחיל לחזור למסלול של ריבית שפויה. אם באוצר ובבנק ישראל ישכילו למצוא את המהלכים המשותפים שישכנעו את חובבי השקל, לבצע מניפולציות במגרש אחר, ניתן יהיה להקדים את תהליך העלאת הריבית, תהליך שיחזיר את הנורמליות לשווקים.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים, yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.