חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה הם אחת הבעיות הגדולות ביותר של הרפואה בימינו. רופאים ונציגי בריאות מדגישים כי חשוב מאוד להשלים את הטיפול ולא להפסיקו באמצע, גם אם הכאב חולף, כדי למנוע את ההתפתחות של חיידקים כאלה. אבל האם השלמת טיפול האנטיביוטיקה אכן מונעת התפתחותם של חיידקים עמידים? יש שטוענים שלא.

בחיידקים מתרחשות מוטציות שעשויות להעניק להם עמידות מסוימת לאנטיביוטיקה. אם החיידקים האלה שורדים את הטיפול האנטיביוטי בזמן שהאחרים מתים ממנו, הם יתרבו וייצרו אוכלוסייה שלמה של חיידקים עמידים. אבל אם במהלך הטיפול, כשהחיידקים רק החלו לפתח עמידות, ניתן כמות מספיקה של אנטיביוטיקה ולאורך זמן, אז גם החיידקים האלה ימותו ולא יתפשטו.

בכל פעם שאנחנו לוקחים אנטיביוטיקה, חוץ מהחיידקים גורמי המחלה שבשבילה התחלנו את הטיפול, אנחנו חושפים גם חיידקים אחרים לאנטיביוטיקה. חיידקים שחיים באופן קבוע במעיים שלנו, על העור שלנו ובסביבתנו הקרובה שרוב הזמן לא גורמים למחלה. הטיפול האנטיביוטי מפעיל עליהם לחץ לפתח עמידות שהולך וגובר ככל שהטיפול ארוך יותר.

בשנה שעברה למשל התפרסם מחקר שבו הפסיקו את הטיפול האנטיביוטי בדלקת ריאות ברגע שהחום ירד, וראו גם שיעילות הטיפול לא נפגעה וגם שאצל פחות אנשים הופיעו חיידקים עמידים.

עם זאת, לא כל טיפול אנטיביוטי אפשר לקצר, ויש לזכור שההנחיות המקובלות היום גם נתמכות במחקרים. כרגע מדובר בקבוצה יחסית של מומחים, שקוראת לגופי הבריאות לשקול מחדש את ההמלצות במקרה של חלק מהמחלות, ונראה כי בכל מקרה יש מקום לבחון ולחקור את הנושא מחדש.