הבנק הבינלאומי גייס אג"ח CoCo בריבית של 1.5% בלבד

האג"ח הן בעלות מנגנון למחיקת חוב לבעליהן ■ בשל הביקושים הגבוהים הורחב הגיוס ל-360 מיליון שקל

סמדר ברבר צדיק/ צילום: תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק/ צילום: תמר מצפי

המומנטום החיובי בשוק האג"ח התבטא היטב בגיוס שביצע אתמול הבנק הבינלאומי. הבנק, בניהולה של סמדר ברבר צדיק, ביצע אתמול את המכרז המוסדי בגיוס אג"ח מסוג CoCo. הבנק תכנן לגייס כ-300 מיליון שקל, וקיבל ביקושים יותר מכפולים, בסכום של 650 מיליון שקל. זאת ועוד, הריבית באג"ח תעמוד לכל היותר על 1.49% בלבד (צמוד מדד). מדובר בריבית נמוכה למדי לאג"ח הנחשבת בסיכון גבוה יותר מאג"ח רגילות.

נזכיר כי אג"ח (CoCo (CoCo Bonds - Contingnet Convertible Bonds כוללות מנגנון המאפשר מחיקה של חלק מהקרן למשקיעים במקרה שבו הבנק נקלע לקשיים. נציין כי בעבר בנקים שהנפיקו אג"ח מסוג CoCo, גייסו את החוב בריבית של 2%-3%. עם זאת, רמת המרווחים גם במכשיר זה הצטמצמה בתקופה האחרונה, והיא נמצאת ברמות דומות למרווחים באג"ח שגייס הבנק.

300 מיליון שקל מהמוסדיים

בעקבות הביקושים הגבוהים הוחלט בבנק להרחיב את היקף גיוס האג"ח ל-360 מיליון שקל. 300 מיליון שקל גויסו מהמוסדיים, והשאר יגויס מהציבור בזמן הקרוב.

זוהי ההרחבה השנייה בגיוס של הבנק, שבמקור תכנן לגייס רק 200 מיליון שקל, ובעקבות אינדיקציות חיוביות שקיבל, הרחיב את הגיוס ל-300 מיליון שקל. את ההנפקה הובילו לידר הנפקות.

בשוק ההון מעריכים כי הירידה במרווחים באג"ח CoCo נובעת מכך שלבנקים בכלל, ולבנק הבינלאומי בפרט, יש עודפי הון משמעותיים מעבר לדרישות הרגולציה - כך שהסבירות שמנגנון ספיגת ההפסדים יופעל, קלוש מאוד.

היום גם נערך גיוס גדול של חוב מצד בנק מזרחי טפחות. הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, מתכנן לגייס 1.5 מיליארד שקל בשלוש סדרות אג"ח: סדרה אחת במח"מ של 6.75 שנים ובתשואה אפקטיבית מקסימלית של 1.32%; סדרה נוספת במח"מ ארוך יותר, של 9.35 שנים, ובתשואה אפקטיבית מקסימלית של 1.58%; וכמו כן, הבנק מרחיב סדרת אג"ח קיימת (סדרה 42) ל-12 שנים, בתשואה אפקטיבית מקסימלית של כ-1%. כל סדרות האג"ח צמודות מדד.