הבורסה בוחנת רכישת מניות חבריה לפי שווי של 400 מ' ש'

השווי המוערך של חברת הבורסה עפ"י ההצעה הנבחנת - נמוך ב-20% מההון העצמי ■ הבורסה עשויה לממן את המהלך באמצעות גיוס אג"ח

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

זמן קצר לאחר שמהלך הדגל של רשות ניירות ערך ושל הבורסה בתל-אביב לשינוי מבנה הבעלות בבורסה זכה לאישורו של בית המשפט, פונה הבורסה לחבריה בהצעה לרכוש מהם את החזקותיהם בבורסה, וזאת על פי הערכת שווי חיצונית שנעשתה לה באחרונה, אשר נקבה לה בשווי של כ-400 מיליון שקל בלבד - כ-20% מתחת להון העצמי של הבורסה - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי כדי לממן את הרכישות האלה של מניות הבורסה, שתהפוך בקרוב לחברה "רגילה", הפועלת למטרות רווח, שוקלת הבורסה גיוס אג"ח.

המהלך האמור, שעדיין נמצא בשלבי בחינה, נעשה על רקע הפיכת הבורסה לחברה רגילה וההכרח של חברי הבורסה למכור את אמצעי השליטה שלהם בה בתוך כמה שנים - וזאת בתקווה שיהיה מי שירצה להשתלט על הבורסה. תקוות הבורסה ורשות ני"ע הן שהרוכש האמור יהיה רשת בורסות בינלאומית, שתהפוך את הבורסה המקומית לחלק ממכלול חזק ממנה. לא מן הנמנע שרכישת מניות חברי בורסה קיימים כבר עתה נעשית גם כדי לשרת את צורכיהם של חברי הבורסה שיחפצו בכך, אבל גם כדי לאפשר לבורסה לשלוט בהליך של הבאת בעל שליטה לטעמה.

הקצאת
 הקצאת

כאמור, הבורסה, בניהולו של איתי בן זאב ובראשות היו"ר אמנון נויבך, שלחה באחרונה לחבריה מכתב, שהגיע לידי "גלובס", ובו נכתב: "בחודשים האחרונים השלימה הבורסה תהליך לשינוי מבנה הבעלות. במסגרת ההליך אושרה הקצאת מניות הבורסה לחברי הבורסה. כידוע, קובע החוק, בין השאר, כי רשות ני"ע לא תעניק היתר להחזקה של 5% או יותר מסוג מסוים של אמצעי שליטה בבורסה לחבר בורסה או לתאגיד בנקאי, גם אם אינו חבר בורסה.

"בהתאם לאמור לעיל, ולאור מספר פניות שקיבלתי (המנכ"ל בן זאב, ר"ש), נבחנת האפשרות לרכוש את החזקותיכם, בהתאם להערכת שווי שבוצעה לאחרונה על ידי מומחה חיצוני (400 מיליון שקל). חשוב לציין כי בשלב זה מדובר בבדיקת היתכנות מקדמית בלבד".

רישום המניות על שם חברי הבורסה, על פי חלקם, צפוי להתבצע בימים הקרובים. כך, הפנייה של הבורסה לחבריה, שלדעת גורם בשוק, עשויה לזכות להיענות - גם מעוררת ביקורת. זאת, מכיוון שהשווי שלפיו היא בוחנת את רכישת המניות, נמוך משמעותית מההון העצמי של הבורסה, הגבוה מחצי מיליארד שקל.