מי דואג לג'ובים ומי דואג לילדים?

לא יותר חשוב לתקן את החוק שמונע טיפול מילדים שעברו התעללות מינית?

איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

לפי התנהלותה ויוזמות החקיקה שלה, נראה לעתים ששרת המשפטים איילת שקד הגיעה לפוליטיקה ולמשרד המשפטים כשמטרתה העיקרית היא לחזק כמה שאפשר יותר את המפלגות ואת הפוליטיקאים. לפי החתירה העקשנית שלה לכיוון זה, אפשר לחשוב שהבעיה הגדולה ביותר של המדינה היא שלפוליטיקאים אין מספיק כוח. וזאת לאיזו מטרה? שיוכלו לנהל טוב יותר את ענייני המדינה והחקיקה? כדי שיותר חברי כנסת יוכלו לעבור על החוק ואל הכלא? כדי שחברי כנסת יעודדו עבירות על החוק?

מינויים בלתי חוקיים

אחת מהיוזמות של שקד היא ההצעה שעלתה היום בממשלה - ולא אושרה - לפיה יוכלו מנכ"לים למנות לעצמם משנים ללא מכרז. החוק המוצע נועד לאפשר למנות לתפקיד חברי מפלגה של המנכ"ל והשר. כלומר מינויים פוליטיים, שבעיקרון אסורים על-פי החוק. למעשה לא מדובר רק בחוק ג'ובים, אלא בחוק למינויים בלתי חוקיים. זאת, כאשר נושאים הקשורים ברווחת האזרח מוטלים בשוליים.

סמנכ"לים וילדים פגועים

למשל, הפרסום היום בעיתון "הארץ" לפיו, "מדי שנה פותחת המשטרה כ-400 תיקים בגין עבירות מין כלפי ילדים במשפחה, אך כאשר הם נזקקים לטיפול נפשי, הם נתקלים בבעיה: לפי החוק, ללא אישור האב החשוד בפגיעה, לא ניתן להם מענה".

כשלעצמי, אני חושב שלפתור את הבעיה הזאת בחוק חשוב יותר מלאפשר מינוי משנים למנכ"ל ללא מכרז. לא נורא אם כמה פונקציונרים יצטרכו לעבוד לפרנסתם ולא יקבלו משכורות גבוהות מהקופה מהציבור שממש אינו זקוק לשרותיהם.

גם האב המתעלל

מדובר בילדים, לרוב ילדות, שאביהן הטריד אותם או התעלל בהם מינית. מה יכול להיות יותר נורא לילדים ממעשים כאלה? ברוב המקרים נזקקים הילדים לטפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי דחוף, כדי לתת להם סיכוי לחיים נורמליים. והנה מסתבר שלצורך טיפולים כאלה יש צורך בהסכמת שני ההורים - גם של האב המתעלל! מטבע הדברים האב לא שש לתת את הסכמתו מתוך חשש שבמהלך טיפול כזה הילדה תספר את כל מה שעולל לה. הילדה הפגועה נשארת ללא טיפול.

שקד לא מבחינה

כל מה שצריך זה לתקן את החוק. שקד, שנראה שהיא מעדיפה להשקיע את מרצה בחוקים נגד בית המשפט עליון, יכולה להעביר תיקון שכזה בקלות. ספק אם יהיו לו מתנגדים. אבל לא נראה שזה מעניין את השרה. אם העיתונות הגיעה אל הלקונה הזאת בחוק, שרת המשפטים לא הייתה יכולה? לא!

לא כאשר היא עסוקה בפתיחת דלתות למינויים פוליטיים וחוקים עוקפי בית המשפט העליון. או לחילופין - חוקים עוקפי צרכיו של האזרח.