ערב הסעודית אישרה - ארמקו תונפק במחצית השנייה של 2018

המדינה מתכננת להנפיק 5% ממניות ענקית הנפט שבבעלותה, ושואפת לשווי חברה של 2 טריליון דולר בהנפקה 

בית זיקוק של ארמקו בסעודיה / צילום: רויטרס
בית זיקוק של ארמקו בסעודיה / צילום: רויטרס

 

ערב הסעודית מסרה כי לוח הזמנים להנפקת הענק של ענקית הנפט שבבעלות המדינה אינו "חומק מהידיים", והממלכה עדיין מייעדת את מכירת המניות לסוף 2018. 

הממשלה "מתקדמת בהחלטיות" להנפקה ראשונית של ארמקו הסעודית במחצית השנייה של השנה הבאה, כך אמר היום (ה') במוסקבה שר הנפט הסעודי, חאליד אל פאליח. "אין שום גורם המצביע על אי עמידה ביעד הזמנים". 

בחודש שעבר פורסם בבלומברג כי ריאד מכינה תוכנית חלופית לדחייה אפשרית של כמה חודשים בהנפקה לתוך שנת 2019. עדיין צריך לקבל כמה החלטות חשובות בנוגע להנפקה, לרבות באיזו בורסה לרשום את המניות למסחר. הדבר עלול להעמיד במבחן את יכולתה של ארמקו להוציא את המכירה בפועל לפני סוף 2018, כך אמרו בספטמבר גורמים המקורבים לנושא.  

אל פאליח אמר היום, כי פרטי ההנפקה "יפורטו בבוא העת", ולא הרחיב. 
מכירת 5 אחוזים מסעודי ארביאן אויל, שמה הרשמי של ארמקו, היא אבן הפינה בתוכנית "חזון 2030", תוכנית נרחבת בהרבה שנהגתה בידי יורש העצר מוחמד בן סלמאן במטרה לעצב מחדש את כלכלת המדינה ולצמצם את תלותה בנפט. לדברי הממשלה המכירה עשויה להעניק לחברה שווי של 2 טריליון דולר, אם כי אנליסטים מסרו הערכות נמוכות יותר. 
מחירי הנפט, שיקול עיקרי בקביעת מחיר ההנפקה, צנחו מאז אמצע 2014. עסקה שהובילה ערב הסעודית בין רוסיה לאופ"ק אמנם ריסנה את תפוקת הנפט השנה, אך המחירים נותרו ברמה נמוכה של בין 50 ל-60 דולר לחבית, וייתכן כי ממוצע המחירים לא יגיע ל-60 דולר עד 2019, כך לפי תחזית אנליסטים.

אם ערב הסעודית אכן תשיג שווי של 2 טריליון דולר לחברה, חמשת האחוזים שהיא מתכננת למכור ישלשלו לכיסה של הממשלה כ-100 מיליארד דולר. סכום זה מאפיל על 25 מיליארד הדולרים שגייסה עליבאבא ב-2014- השיא הנוכחי.