הסכם הגרעין: "אירן תסכים לדון בתכנית הטילים"

מקורות אירניים מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי בפגישה שנערכה בשולי העצרת הכללית של האו"ם הודיעו האירנים כי הם מוכנים לדון בארסנל הטילים שלהם

טיל איראני/ צילום: מתוך הוידאו
טיל איראני/ צילום: מתוך הוידאו

גורמים אירניים הודיעו היום (ו') כי היא אירן פתוחה לשיחות על ארסנל הטילים שלה במטרה לצמצם את המתח סביב תכנית הטילים. ההודעה מגיעה על רקע המשך ההתקדמות בתכנית הטילים של טהרן חרף הודעת וושינגטון כי הרפובליקה האיסלמית מפרה את הסכם הגרעין עם המעצמות.

"בפגישה שנערכה בשולי העצרת הכללית של האו"ם בחודש שעבר, אירן אמרה לחברי המעצמות שהיא תסכים לדון בתכנית הטילים כדי להסיר את החששות", נמסר ממקור אירני. המקור מסר את הדברים לסוכנות הידיעות רויטרס וביקש להישאר בעילום שם.

הדיווח האירני מגיע לאחר שנשיא ארה"ב אמר במהלך הלילה בישיבה בבית הלבן עם מפקדים בכירים בצבא האמריקני כי הוא יחשוף את עמדתו לגבי אשרור הסכם הגרעין עם אירן בקרוב: "אירן לא מקיימת את רוח הסכם הגרעין". טראמפ הוסיף כי לא יאפשר בשום אופן לאירן להשיג נשק גרעיני.

"המשטר האירני תומך בטרור ומייצא אלימות קטלנית ואי סדר ברחבי המזרח התיכון", הצהיר הנשיא בפתח הישיבה. "לכן אנו מתכוונים לשים סוף לתוקפנות המתמשכת של אירן ושאיפותיה הגרעיניות".

הדד ליין לאשרור הסכם הגרעין שנחתם על ידי המעצמות עם אירן מתקיים בעוד כ-9 ימים, והנשיא טראמפ טרם הודיע על מדיניותו ואמר בעמימות כי "תשמעו על הנושא בקרוב מאוד". לפי הערכות ודיווחים בוושינגטון, טראמפ צפוי להודיע שאירן אינה מקיימת את ההסכם ושמירה עליו "אינה מקיימת את האינטרסים הלאומיים של ארה"ב".