ארה"ב: הממשל יתיר למעסיקים לא לספק אמצעי מניעה לנשים

במסגרת תיקון לרפורמת הבריאות "אובמה קר" פרסם משרד הבריאות כי יאפשר למעסיקים לסרב לכסות את הוצאות מניעת ההיריון לנשים המועסקות אצלם ■ "טראמפ משיב לאחור את התקדמות הנשים במאה האחרונה"

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

הממשל האמריקני אישר אמש (ו') תיקון ל"אובמה קר", תכנית הבריאות של הנשיא הקודם ברק אובמה, אשר מקל על היכולת להגביל כיסוי רפואי של אמצעי מניעה מתוך שיקולים דתיים. הכללים החדשים, שפורסמו על ידי משרד הבריאות האמריקני, יאפשרו למעסיקים ולחברות לסרב לספק לנשים אמצעי מניעה ללא תשלום במסגרת ביטוח הבריאות מסיבות מוסריות או דתיות.

האיגוד האמריקני לחירויות אזרחיות הגיש תביעה על ההחלטה בבית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו, על רקע נימוקים חוקתיים ופרוצדורליים.

במהלך קמפיין הבחירות התחייב דונלד טראמפ לבטל את תכנית הבריאות של קודמו בתפקיד. לטענת הנשיא טראמפ, רבים במעמד הביניים האמריקני חשים כי העלויות של ביטוח הבריאות מכבידות עליהם כלכלית. חרף מאמציו למחות את מורשת אובמה, כל ניסיון לאשר נוסח חלופי לחוק הבריאות הקיים נתקל עד כה בהתנגדויות, גם מתוך המפלגה הרפובליקנית.

"זהו יום ציון עבור החירות הדתית. תחת ממשל אובמה, הזכות החוקתית הזאת נשחקה ברצינות", אמר יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני פול ראיין. לעומת זאת, מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי אמרה כי "הבוז של הממשל לנשים הגיע לשפל חדש עם ההחלטה המזעזעת הזאת".

"אמצעי מניעה אינם שנויים במחלוקת - זה טיפול רפואי שהרוב המכריע של הנשים בארצות הברית ישתמשו בו במהלך חייהן", אמר נשיא הפדרציה האמריקנית להורות מתוכננת, ססיל ריצ'רדס. "תשע מתוך עשר נשים בגיל הפוריות ישתמשו באמצעי מניעה בחייהן. הממשל הזה ביצע מתקפה על אמצעי מניעה. אנחנו לא יכולים להרשות לנשיא להשיב לאחור את ההתקדמות שעשו נשים במאה האחרונה", הוסיף.

לפי הערכות, רק שלושה אחוזים מבין הקבוצות ללא מטרות רווח המציעות הטבות בריאותיות התנגדו לכיסוי אמצעי המניעה. "כל האמריקנים צריכים לקבל את החופש לחיות ולעבוד בהתאם לאמונתם ללא פחד מעונש ממשלתי", נמסר מהארגון הנוצרי השמרני "ברית ההגנה על החופש" בהודעה ששיבחה את החלטת הממשל.

משרד המשפטים פרסם שני תזכירים שישמשו כבסיס החוקתי של הממשל להצדקת החוק ולהגדיר את המסגרת לאופן שבו מיושמים נושאי החירות הדתית בסוגיות משפטיות ובחוקים פדרליים.