אתגר האג"ח של קרדן אן.וי: גדל הסיכון לחדלות פירעון

S&P מעלות: "הזמן הנותר לביצוע המימוש הולך ואוזל, כך שהחברה נמצאת, לדעתנו, תחת לחץ מתמיד של סיכוני אי ביצוע במועד"

שעון החול של חברת ההחזקות קרדן אן.וי.  הולך ואוזל. החברה נדרשת לעמוד בפירעונות חוב של כ-115 מיליון אירו (474 מיליון שקל) בפברואר הקרוב, ולפי שעה קופתה ריקה ממזומנים. מגעים מתנהלים עם שתי קבוצות בינלאומיות בנוגע למכירת החברה הבת תה"ל גרופ לצורך תשלום החוב, אולם טרם נחתם הסכם כלשהו עם אחת מהן.

מסיבות אלה הורידה בשבוע שעבר חברת S&P מעלות את דירוג החוב של קרדן אן.וי בשלוש דרגות, מ-B ל-CCC. ב-S&P מעלות הסבירו כי הורדת הדירוג נובעת מהעלייה בסיכון לחדלות פירעון של החברה תוך פחות מחצי שנה, לנוכח העובדה שטרם הושלמה מכירת נכסים. "בשלושת החודשים האחרונים גדל הלחץ על נזילות החברה, היות שלא נוספו מזומנים לקופת החברה ואילו מועד פירעונות האג"ח קרב", כתבו בחברת הדירוג.

לקרדן אן.וי כ-2 מיליון אירו בלבד בקופתה, ואת התשלום הקרוב למחזיקי האג"ח היא מבקשת לבצע באמצעות מכירת החזקותיה (98.4%) בחברת הנדסת המים תה"ל גרופ. לדברי S&P מעלות, "אף כי חלו תמורות חיוביות בקבוצת תה"ל, עם התקדמות בסגירת עסקאות מהותיות עבור החברה, אשר עשויות להשפיע חיובית על שוויה, אין ודאות לגבי סכום המכירה לכשתתבצע. כמו-כן, הזמן הנותר לביצוע המימוש הולך ואוזל, כך שהחברה נמצאת, לדעתנו, תחת לחץ מתמיד של סיכוני אי ביצוע במועד".

לקרדן אן.וי יש 3 נכסים מרכזיים: בעלות מלאה על חברת קרדן לנד סין (KLC), שפועלת בתחום הנדל"ן בסין; החזקה ב-98.4% ממניות חברת תה"ל גרופ, שפועלת בתחום תשתיות המים (יתרת המניות מוחזקות בידי יורשי הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין שחק, שכיהן לאחר פרישתו מצה"ל כיו"ר תה"ל); והחזקה ב-66% ממניות זכיינית המותג אוויס באוקראינה (יתרת המניות מוחזקות בידי UMI של משפחת עיני).

מזה מספר חודשים מנהלת קרדן אן.וי הליך מסודר למכירת תה"ל, אותו מובילים איתן רכטר, מבעלי השליטה; יחד עם מנכ"ל החברה אריאל חסון; ומנכ"ל תה"ל, סער ברכה. למרות התארכות התהליך, הדגיש המנכ"ל חסון בדוחות הרבעון השני שפורסמו בסוף אוגוסט, כי "אנו מעריכים כי המכירה של תה"ל, ככל שתושלם, תאפשר לחברה לעמוד בפירעון אגרות החוב בחודש פברואר 2018. אנו נמשיך לעשות כל שביכולתנו לממש נכסים באופן שימקסם את ערכם ואת התמורה בגינם, לטובת כל בעלי העניין".

בחודשים האחרונים מתנהלים המגעים מול שתי חברות סיניות, כאשר לפי התזרים החזוי האחרון שפרסמה קרדן אן.וי, היא אמורה לקבל כנגד מניותיה תמורה של לפחות 120 מיליון אירו (המשקפת שווי של 122 מיליון אירו לתה"ל). אלא שגם אם העסקה תיחתם, כלל לא בטוח שהיא תניח את דעתם של מחזיקי אגרות החוב מהסדרה הארוכה (ב').

לקרדן אן.וי שתי סדרות אג"ח בעלות היקף התחייבויות כולל של כ-330 מיליון אירו (1.36 מיליארד שקל - קרן וריבית עד לסוף תקופה). סדרה א' עתידה להיפרע בתשלום אחד בפברואר הקרוב, וסדרה ב' הגדולה יותר, שמתוכננת להיפרע בשלושה תשלומים לא שווים. למעשה, בפברואר הקרוב אמור להיפרע רק 20% מקרן סדרה ב', בעוד שיתר סכום החוב אמור להיפרע בפברואר 2019 ובפברואר 2020 בחלקים שווים.

קרדן אן.וי אג"ח ב' - תשואה שנתית לפדיון
 קרדן אן.וי אג"ח ב' - תשואה שנתית לפדיון

הערת "עסק חי"

קרדן אן.וי נושאת על גבה הערת "עסק חי" ומציגה הון עצמי מצומק של 1.1 מיליון אירו, המעיד על מצבה הכלכלי והפיננסי הקשה. במקרה כזה, קיימת לכאורה למחזיקי אג"ח ב' אפשרות לפנות לבית המשפט בדרישה כי חובות לנושים הפיננסיים ייפרעו בהתאם לחלקם היחסי בסך החובות (פרו-ראטה), ולא בהתאם ללוח הסילוקין המקורי, וזאת בעילה של סכנה ממשית לחדלות פירעון.

בשנה האחרונה העניקו מחזיקי האג"ח משתי הסדרות שקט תעשייתי למנהלי קרדן אן.וי בכל הקשור למימוש נכסיה. עם זאת, עיכוב נוסף בהליך המכירה, או לחילופין, שווי נמוך מהצפוי שיתקבל עבור תה"ל, עשוי להוביל כבר בשבועות הקרובים למאבק בין מחזיקי שתי הסדרות, כפי שכבר קורה כיום בחברת הנדל"ן פלאזה סנטרס.