לקראת קטיף אחרון של קיץ: טיול לכרם בן זמרה במרום גליל

כרם בן זמרה, החלק ההררי של הגליל העליון, מוכר לחובבי יין יותר מאשר לחובבי טיולים ■ יש באזור אלפי דונמים של מיטב הכרמים בארץ ומטעים שחלקם עדיין עמוסי פרי לקראת קטיף אחרון של קיץ

בימות הקיץ החמים, האוויר במרום הגליל משיב את הנפש. בחלק ההררי של הגליל העליון הטמפרטורות סבירות וסבילות יותר, ועל אף שהאזור נטול יחסי ציבור או אטרקציות גליליות אופייניות, ולכן פחות מוכר ומתויר, יש לו יתרונות אחרים, ובהם טופוגרפיה שונה, נופים מיוחדים ומזג אוויר נהדר. ימי סוף הקיץ באזור מבשרים את עונת הבציר, ובנוף בולטים אלפי דונמים של כרמים כי המרחב ידוע ב"טרואר" שלו, אדמה משובחת לכרמי יין. אבל לא רק. האזור מלא גם במטעי נשירים (תפוחים, אגסים, אפרסקים ושזיפים), חלקם עדיין עמוסי פירות לקראת קטיף אחרון של קיץ.

הטיול שלנו באזור התחיל במושב כרם בן זמרה, מושב חקלאי וותיק שממוקם בנקודה גבוהה וצופה אל המרחב ואל הנופים הגליליים. משולי המושב יצאנו לביקור בעין עלווה, מעיין השוכן במורדותיו הדרומיים-מערביים. יצאנו בדרך עפר המתאימה לרכבי שטח בלבד, שחולפת בשולי מטעים מוריקים. הירידה קצת קופצנית, אבל בתוך דקות הגענו למעיין. מבנה בטון קטן מכסה את מקור הנביעה וממנו זרמו מי המעיין וגלשו ביובל דקיק של מים דרך חורשה מוצלת עם עצי צפצפה ענקיים ועצי בוסתן ובהם תאנים, גפנים, תות ועוד. המשכנו ברגל לאורך הזרימה (אפשר גם על השביל עם הרכב) עד למפגש עם נחל גוש חלב. בחורף ממלאים אותו מים רבים.

המסלול בנחל גוש חלב מסומן בירוק. אם תפנו שמאלה, תראו אחרי כקילומטר את שרידי בית הכנסת הגדול של גוש חלב, שגילו כ-1,500 שנה. בדרך יש עוד כמה נביעות, אם כי בסוף הקיץ הן די דלילות. מי שפונה ימינה ממשיך בציר הנחל מרחק קצר עד למפגש עם שביל ישראל. ימינה תוביל הדרך אל הכביש (כקילומטר) ושמאלה צפוי לכם מסלול קסום, אך מאתגר בחלקו בנחל צבעון (כארבעה קילומטרים). הדרך כאמור מתאימה לרכבי שטח, אפשר לעשות אותה גם ברגל, אך צריך הקפצת מכוניות ואפשר גם לרכוב באופניים.

את הנוף היפהפה ראינו גם מחלון הצימר שלנו שכשמו הוא, "נוף כרמים". שולה הרשטיק, בעלת הצימר, סיפרה שממנו אפשר לצעוד לעין עלווה ברגל (כ-20 דקות), אבל במפלס הנמוך בחצרה יש גם תוספת מרעננת - בריכה שצופה אל הנוף הנפלא, וכיוון שהבית ניצב בקצה המושב, מול אותו נוף אפשר לסעוד את ארוחת הבוקר (1,000-1,100 שקל, טל' 053-2344944).

מי שכן מכירים את האזור הם חובבי יין, כי באזור מרום הגליל יש לא מעט יקבים, אחד מהם הוא יקב אדיר באזור התעשייה של דלתון. מרכז המבקרים של היקב מתפתח כל הזמן ומציע כמה שעות של בילוי. יש בו סרט על היקב כולל הסיפור המשפחתי, בר יין לטעימות הכולל גבינות עיזים מהמחלבה המקומית, ובית קפה מקסים עם חצר אחורית מטופחת שמגיש ארוחות חלביות. בקיץ נחנך במקום מיצג אורקולי בחדר החביות, דו שיח בין גברת (חבית השרדונה) לאדון (חבית הקברנה), גימיק חביב שבאמצעותו לומדים על היקב, הייצור, היינות ועוד.

בנוסף נחנך מרכז סדנאות חדש, חלל יפה וגדול, שמציע סדנאות שוקולד, פסטה, לחמים, גבינות ועוד (שעה וחצי). הסדנאות מתאימות לקבוצות מעל 20 איש כולל משפחות וילדים (טל' 04-6991039). אגב סמוך ליקב יש מרכז מבקרים נוסף של "פתפותים", מאפייה שמתמחה בקמח כוסמין. קרן רבובסקי שהקימה את המקום, רקחה בו סדנאות לילדים ולמבוגרים. בסדנאות לומדים להכיר בצק, או לצבוע אותו בחומרים טבעיים וכמובן להכין מאפים שלוקחים הביתה (כשעה, 60 שקלים לאדם ובתיאום - טל' 04-8804010).

המתחם הזה סגור בשבת ומי שמחפש מקום נחמד להתרגע בו בסוף שבוע, יכול לקפוץ למאדאם אלקלעי בכרם בן זמרה. "מאדאם" היה כינוי של עולי טורקיה לגברות המושב, ומאדאם רבקה אלקלעי המקורית הייתה סבתו של מוטי בן זוגה של מזל אלקלעי - המאדאם הנוכחית. את המורשת, כמו גם תמונתה של מאדאם רבקה אלקלעי הנציחו בבית קפה שהוסב ממתחם צימרים. אלקלעי היא חובבת בישול וכשבתה סיימה את לימודי הקונדיטוריה הן פתחו יחד בית קפה וקונדיטוריה. מבנה האבן פורץ אל גינה גדולה ונהדרת, וכיוון שגם במקרה הזה הבית ממוקם בשולי המושב, אז הנוף נהדר לא פחות. התפריט מלא אפשרויות לארוחות קלות וטעימות ואל תוותרו על הקינוחים של מאדאם אלקלעי היורשת הצעירה (טל' 050-5367103).

לא הרחק מבית הקפה, יוצא שביל נוסף משולי המושב הפעם לכיוון צפון. "דרך איתי", הנוחה לכל רכב, מובילה לאתר הנצחה נחמד בלב מטעים, כרמים וחורשות, לזכרו של בן המושב (המשך הדרך מתאים רק לרכבי שטח). ויש עוד אלטרנטיבות לטיול קל עם פיקניק. דרומית לכניסה למושב, מוליכה דרך עפר לשמורת כרם בן זמרה, אזור של חורש ים תיכוני יפה ונעים. החורש חורג בנוף ומכאן ייחודו ויופיו. גם מול הכניסה למושב דלתון יש אגם עונתי וטיילת חדשה ונעימה לטיול משפחתי קליל.

חגיגות התמרים בערבה את סוף עונת הגדיד (קטיף התמרים) חוגגים בערבה בסוף שבוע גדוש פעילויות לכל המשפחה ואירוח בקיבוצי הערבה הדרומית. בתוכנית: סיור שקיעה אל דיונות סמר והפרחת עפיפונים מעל הדיונה, הפנינג צבעוני וחגיגי בלב מטע התמרים עם מרבצי ישיבה ומנוחה, מוזיקה ישראלית, פארק אתגרי העשוי מחבלים, סדנאות בנייה באדמה, סיור בפארק תמנע ועוד. 9-11.11, לפרטים:

08-6616976

tayaroot@gmail.com