גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה ישראל כ"ץ עדיין לא למד מנתניהו? (רמז: איך להפחיד קהל)

פעילי ליכוד מספרים שהשר אלי כהן מכולנו רוקד על שתי חתונות: מצד אחד - מפלגת האם הנוכחית כולנו; ומהצד השני - הליכוד

ישראל כץ ואשתו / צילום: טל שניידר
ישראל כץ ואשתו / צילום: טל שניידר

ביום ראשון בערב כינס שר התחבורה ישראל כ"ץ אלפי פעילי ליכוד לאירוע השנתי הקבוע. על הדשא רחב הידיים בכפר אחים, נערך חג סוכות ללא סממני החג המסורתיים. בלי סוכה, ללא סכך ובהעדרם של ארבעת המינים. מנגד, היו שם, כמדי שנה, שיכר ובשר. בירות נמזגו, החליקו בגרון ובסמוך ניצבו עמדות רבות של דוכני נקניקיות (כשרים, בטח כשרים). הקהל של כ"ץ התערבב. עבור הליכודאים זה אירוע חובה בלוח השנה.

כמו חברי קאנטרי קלאב, אנשי הליכוד הם האליטה השלטת במדינה, אפילו שלעיתים נדמה שהם לא יודעים שהם כאלה. למתבוננת מן הצד זה ברור מאליו. בקאנטרי קלאב הזה, הסגור לחברים בלבד, נושאים ונותנים וסוגרים את העסקאות של המדינה. תשתיות, שלטון מקומי, מינויים, חברות ממשלתיות, הסתדרות. הכל על השולחן, תחת כיפת השמיים, בלי סוכה.

בכינוס סוכות הבא לטובה בשנת תשע"ט, הקאנטרי קלאב הזה יעסוק בבחירות לרשויות המקומיות, אולי גם בבחירות כלליות, ולכן נוכחות ראשי ערים של הליכוד וחברי כנסת היתה מחויבת המציאות. התייצבו שם ראשי ערים רבים: יחיאל זהר מנתיבות, בני ביטון מדימונה, דוד אבן צור מקרית ים, אלי שבירו מאריאל, יעקב פרץ מקרית אתא ואלי דוקורסקי מקרית ביאליק. בין יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, הח"כים והשרים גילה גמליאל, יריב לוין, דוד ביטן, יהודה גליק, נאווה בוקר, יואב קיש ומיקי זהר, אפשר היה לראות גם את דוד בן בסט, מגיש תוכנית הרדיו "הנבחרים" ובעלי רדיו רדיוס, או את רועי שרעבי האיש החזק של הליכוד בהסתדרות, רשימה חלקית.

האורחים שתו לרוויה, אבל לא לשוכרה, וכאשר השר כ"ץ החל לנאום, התקבצו תומכים בשורה הראשונה וליוו את כ"ץ בקריאות מסורתיות של "הו, אה, מי זה בא, ראש הממשלה הבא". כ"ץ העלים עין והחל לנאום, והקבוצה חזרה ופצחה בקריאות כאלה מדי כמה דקות.

כ"ץ מיקד חלקים בנאום בנושא איראן, התמיכה הנחוצה לדעתו מן האופוזיציה במהלכי ראש הממשלה לביטול הסכם הגרעין עם איראן, הסיווג המתממש ובא של משמרות המהפכה כארגון טרור, הכעס על ממשלת האיחוד הפלסטינית ומינוי הטרוריסט סאלח אל עארורי לסגן יו"ר הלשכה המדינית של החמאס.

בכל אחד מפרקי הנאום, שמעתי מחיאות כפיים. "ישראל לא תאפשר הקמת ממשלת טרור". מחיאות כפיים. "אני מזהיר את חמנאי, רוחאני וסולימני". מחיאות כפיים. "אני מברך את נתניהו על שהוא דרש לשנות או לבטל את ההסכם המסוכן עם איראן". מחיאות כפיים.

אך כאשר עבר כ"ץ לדבר על הבייבי שלו, תוכנית "האי פרדות" מעזה באמצעות בניית נמל מול עזה, הסתובבתי לאחור להתבונן בפני האנשים וראיתי שעל החצר נפלה דממה. הנוכחים מילאו פיהם מים וידיהם שבתו ממלאכת מחיאת הכפיים. אולי זה בגלל שהם היו אחרי כמה כוסות בירה, אבל קשה להגיד שהם שתו בצמא את דברי כ"ץ בחלק שעסק בפתרונות האזוריים שהוא מציע.

"בניית נמל מול עזה שיחבר וייתן לעיר שירותים אזרחיים ומוצא לעולם". אין מחיאות כפיים. "יאפשר לישראל להשתחרר מהאחריות האזרחית היום-יומית על 2 מיליון פלסטינים". אין מחיאות כפיים. "אני מקדם את תוכנית המסילות למזרח - לשלום כלכלי". אין מחיאות כפיים. "שילוב הפלסטינים מג'נין במערכת תחבורתית". אין מחיאות כפיים.

כ"ץ השתמש לראשונה בטלפרומפטר באירוע פעילים. לצידו העמיד כרזות עם תמונת פניו, גם זאת לראשונה. למד מנתניהו - יציין כל מי שצפה בכך. אבל כ"ץ טרם למד להשתמש בקלף המנצח המשמעותי ביותר של נתניהו. הפחדת הקהל מפני אויבים. הבטחות על רכבת העמק נושאת סחורות בין ישראל לירדן, ומסעות על מסילות יחדיו עם השכנים מג'נין? זה לא עבד חזק על הקהל, שנותר קפוא-פנים.

יש מי שימצא זאת מעציב ומתסכל, אבל בקרב החברים של הקאנטרי קלאב של הליכוד נראה שאין מקום לחברים חדשים, במיוחד לא כשמדובר בתושבי השטחים שאינם יהודים.

אחד מאורחיו של השר כ"ץ היה יועצו הבכיר של השר יובל שטייניץ, רמי טייב, מהדמויות המקושרות והמשפיעות במפלגה (לפחות עד לאחרונה). מחויך ומחובר טייב ניצב בכניסה והתחבק עם חבריו. שטייניץ לא הגיע, אבל יועצו החשוד בפלילים התמקם בכניסה למתחם, לא רחוק מגלאי המתכות ועמדת הבידוק, בדיוק בנקודה שבה חייב היה לעבור כל אדם שהגיע לקאנטרי קלאב. אפשר היה לחשוב שטייב מבקש לוודא שאין מי שמפספס את נוכחותו שם. לרבות שלל העיתונאים ששרצו בכל פינה.

טייב נעצר למספר ימים בראשית ספטמבר, שוחרר לאחר מכן למעצר בית של כ-10 ימים וכעת הוא חופשי להסתובב אך טרם חזר לעבודה בלשכת השר. טייב כמובן חף מפשע עד שלא יוכח אחרת, אך על פי חשדות המשטרה הוא מעורב בתיווך לשוחד ובקבלת שוחד, כמי שלכאורה העביר כספים ממיקי גנור לאיש ציבור בפרשת כלי השיט והצוללות. טייב הגיע מיזמתו ליחידה 433 במשטרה ביום בו נעצר דוד שרן, לשעבר ראש לשכת נתניהו וראש לשכת שטייניץ. הוא התכוון לסייע לשרן, אך מצא עצמו עצור וחשוד.

אז מה עשה טייב אצל כ"ץ? עם עיתונאים סרב לשוחח אך ידע שיצולם ויתועד. האם כוונתו היא להעביר מסר לנוכחים שהוא בטוח בעצמו ובחפותו ולכן אין שום בעיה עם חיבוקים חמים מחברי ליכוד ובילוי סוכות משותף? אולי קיבל עצה מחברי ליכוד אחרים עם השורות השגורות על שפתותיהם בימים אלה - אין כלום ולא יהיה כלום, ואם קרה אז מה קרה.

הזפזופ של אלי כהן

בזמן שניהלתי שיחות סרק בדשא של השר כ"ץ, שמעתי סיפור מעניין. פעיל ליכוד לא בכיר במיוחד התמודד בנחישות למשרה פוליטית שולית באחד מהמון גופי המפלגה. עוד אנשים התמודדו, נערכו בחירות (זעירות) והפעיל הנמרץ ניצח.

מי הרים טלפון לברך את המנצח בהתמודדות זוטא על התפקיד הקטן? שר הכלכלה אלי כהן. אבל כהן, אינו חבר ליכוד בכלל. הוא לא אמור להיות חבר בקאנטרי קלאב הזה. מדוע משנה לשר כהן מי ניצח את מי בגוף גמדי. ובכן, פעילי ליכוד מספרים שכהן רוקד על שתי החתונות. מצד אחד, מפלגת האם הנוכחית, כולנו. כהן היה מבין החוגגים בהרמת הכוסית בערב ראש השנה של מפלגת כולנו, ולשם הגיעה גם להקת ה"הו, אה, מי זה בא, ראש הממשלה הבא" שזימרה לכהן.

מופע הכפיים המאולתר הביך את הנוכחים. הרי מדובר במפלגת אין-פריימריז, אז למי הכפיים ההן יועדו? מצד שני, אלי כהן גם נהנה לרקוד בחתונות של הליכוד. כהן היה חבר ליכוד שנים ארוכות. אבל כחלון שלף אותו מן האלמוניות ומינה אותו לשר הכלכלה תוך שהוא מדלג על אנשים נאמנים ברשימת כולנו לכנסת. ואיך כהן גומל לו? הוא משכשך רגליו במי הביצה הליכודית.

"תשאלי כל חבר מרכז ליכוד שנמצא פה אצל כ"ץ", אמר לי אחד הנוכחים "אין פה אפילו אחד שלא קיבל ממנו טלפון בחודשים או בשבועות האחרונים". כהן אמר בתגובה, "כולנו עומדים מאחורי שר האוצר וביתר שאת אני תומך בו ומתכוון לעמוד לצדו במערכת הבחירות הבאה. אני עם כחלון".

השר כחלון מודע, ללא ספק, לפעילות הפוליטית האינטנסיבית של כהן בחצר של השכנים. לאן מכוון כהן בשמירת הקשר האינטנסיבית הזו עם פעילי הליכוד? ההתמודדות בליכוד בפריימריז אינה עניין של מה בכך. יש שם כ-15 מקומות בראשית הרשימה, שעליהם יתמודדו כ-25 ח"כים מכהנים ושלל מועמדים מן החוץ, כולל אחרים שאולי יגיעו לליכוד מכולנו. בהמשך הרשימה שומרים בליכוד מקומות למחוזות של המפלגה, וכך הסיכויים להשתלב ברשימת הליכוד בכנסת נראים קלושים. כהן נהג להציג עצמו בעבר כחבר הקרוב והנאמן ביותר לכחלון. הם חיו זה לצד זה תחת הסלוגן "חבר מביא חבר". אבל בימים אלה נראה שהם עברו ל"חברים יש רק באגד".

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; אסתי לאודר מזנקת בטרום המסחר

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות