פלוג רומזת: להשתמש בעודפים להקטנת חובות ולא מסים

נגידת בנק ישראל יוצאת נגד הכוונה לנצל את העודפים שהצטברו בקופת המדינה השנה לצורך הורדות מסים ■ "ככל שהגבייה המוגברת נובעת מאירועים חד-פעמיים, אני חושבת שלא יהיה נכון לעשות פעולות כלשהן לטווח יותר ארוך"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, יוצאת נגד הכוונה לנצל את העודפים שהצטברו בקופת המדינה השנה לצורך הורדות מסים. בראיון לתוכנית הבוקר של גלי צה"ל, אמרה היום (א') פלוג כי אם יתברר שעודפי הגבייה נוצרו כתוצאה מאירועים חד-פעמיים, יהיה נכון יותר להשתמש בהם לצורך הקטנת הגירעון הממשלתי. "ככל שהגבייה המוגברת נובעת מאירועים חד-פעמיים, אני חושבת שלא יהיה נכון לעשות פעולות כלשהן לטווח יותר ארוך", אמרה הנגידה.

פלוג נשאלה מה דעתה על הפרסומים לפיהם במשרד ראש הממשלה תומכים בהורדת מס חברות ועל האפשרות לעשות בכספים שימושים אחרים במקום הורדת מסים, כמו הפניית עודפי הגבייה להשקעה בתשתיות, והשיבה כי "צריך לבחון מבחינה מקצועית על בסיס הנתונים עד כמה העודף שאנו רואים בגביית המסים נובע מאירועים חד-פעמיים שבגינם יותר סביר להוריד את החוב, וצריך להבין את התמונה התקציבית לשנים הבאות. בסופו של דבר, כשאנו קובעים את מדיניות המסים יש חשיבות רבה ליציבות של שיעורי המס, ולכן ההחלטות צריכות להתקבל לא רק לשנה הנוכחית אלא גם לשנים קדימה, ואת הבחינה הזאת אנחנו נערוך בזמן הקרוב".

בראיון בסוף השבוע לריצ'רד קווסט מה-CNN, אמרה פלוג כי הדבר שמדאיג אותה יותר מכל כנגידת בנק ישראל הוא "איך להבטיח צמיחה כוללת וברת-קיימא", וציינה את פערי השכר וההכנסה בישראל כבעיה המטרידה ביותר לטווח הארוך.