הסדר החוב באפריקה ישראל: הצדדים נדרשים לגמישות נוספת

המחלוקת המרכזית נוגעת לאמות-המידה הפיננסיות (קובננטים) שיוצמדו לאג"ח החדשות שתנפיק אפריקה ישראל במסגרת הסדר החוב

מחזיקי אגרות החוב של חברת אפריקה ישראל ובעלי מניותיה, מחכים להכרעת נציגות מחזיקי האג"ח באשר להשלמת המשא-ומתן על הסכם ההשקעה בחברה עם קבוצת סיידוף שבשליטת נתי סיידוף. המו"מ, שהחל לפני כשלושה חודשים, הולך ומתקרב לקו הסיום, אולם נדרשת כנראה גמישות נוספת מצד הצדדים כדי להביאו לשם.

ל"גלובס" נודע כי רוב המחלוקות שהתגלעו לאורך המו"מ כבר נפתרו, וכי בין הצדדים נותרה מחלוקת מרכזית אחת הנוגעת לאמות-המידה הפיננסיות (קובננטים) שיוצמדו לאגרות החוב החדשות שתנפיק אפריקה ישראל במסגרת הסדר החוב. עם זאת, טרם נקבעה פגישה נוספת בין הצדדים ונכון לעכשיו כל צד מחכה לפשרה נוספת של הצד השני.

בעיקר אמור הדבר למגבלה שתסכים קבוצת סיידוף לקחת על עצמה בכל הקשור לחלוקת דיבידנדים, כאשר הנושא שבמחלוקת נוגע לשאלה באיזו רמת חוב תוכל קבוצת סיידוף להתחיל ולמשוך דיבידנדים מאפריקה ישראל. לדברי מקורבים למו"מ, הפערים בין הצדדים אינם גדולים ועומדים על כמה עשרות מיליוני שקלים.

הצעה בשווי 2.2 מיליארד שקל

קבוצת אפריקה ישראל שבבעלות לב לבייב (48%) והציבור (52%) נמצאת במצב של חדלות פירעון, לאחר שהכריזה במאי אשתקד כי אין ביכולתה לשרת את חובותיה למחזיקי האג"ח, שמסתכמים לכדי 2.8 מיליארד שקל. מאז מנהלים מחזיקי האג"ח הליך למכירת החברה במסגרת של הסדר חוב, וביולי האחרון הם אף בחרו בהצעת ההשקעה שהגישה קבוצת סיידוף.

אלא שמאז הבחירה מתקשה נציגות המחזיקים להגיע להסכמות עם נציגי קבוצת סיידוף על הסכם ההשקעה הסופי והמשא-ומתן בין הצדדים מתנהל בעצלתיים. אחת הסיבות לכך עשויה להיות השינויים הפרסונליים שנרשמו לאחרונה בהרכב נציגות המחזיקים, ובעיקר העזיבות של נציגי הקרנות כלירמרק ו-DK, וכן החלפת הנציג מטעם בית ההשקעות פסגות. מנגד, גם להיעדרות של נתי סיידוף עצמו משולחן המו"מ יש כנראה משקל בהתארכות התהליך.

כעת כוללת נציגות המחזיקים את נציגי פסגות ומנורה מבטחים, שמייצגים את שתי סדרות האג"ח הגדולות (כ"ו-כ"ז) ואת אדוארד קלר, שנתמך בידי מגדל שוקי הון ומייצג את סדרת האג"ח הקטנה (כ"ח). סדרות כ"ו-כ"ז נהנות משיעבוד על חלק מנכסי אפריקה ישראל ולכן נסחרות במחיר המשקף כ-70.5% מערכן המתואם (פארי), בעוד סדרה כ"ח שללא בטחונות מהותיים נסחרת במחיר המשקף 52.3% מערך הפארי שלה. עם זאת, יש לציין שכמחצית מסדרה כ"ח נפרעה אשתקד לאחר שאפריקה ישראל מכרה את החזקותיה בחברת אפי פיתוח לידי לב לבייב.

הצעת ההשקעה הבסיסית שהגישה קבוצת סיידוף למחזיקי האג"ח, קבעה במקור כי ביום השלמת ההסדר היא תרכוש בדרך של הקצאה פרטית 100% ממניות אפריקה ישראל (מניות חדשות), בעוד שהמניות הקיימות של החברה יבוטלו במסגרת הסדר נושים שיאושר בביהמ"ש (לפי סעיף 350 לחוק החברות).

עוד קבעה אז ההצעה, כי מחזיקי האג"ח יוותרו במסגרת ההסדר על מלוא האג"ח הקיימות שברשותם, ויקבלו בתמורה 505 מיליון שקל במזומן, 1.6 מיליארד שקל באג"ח חדשות של אפריקה ישראל (נושאות ריבית של 4% ובעלות מח"מ של 4.9 שנים), וכן נכסים נוספים בשווי מוערך של 125 מיליון שקל.