טיפול אסתטי הוליסטי: לשלב בין טכנולוגיות ומוצרי אנטי אייג'ינג

הגישה ההוליסטית באסתטיקה רפואית מתייחסת לעור כמכלול - פנים, צוואר וידיים - ושמה דגש על התאמת טיפול מיטבי מהמגוון הרחב הקיים בשוק ■ "העיקרון הוא להקנות לפנים פרופורציה נכונה ולאתר בהן את אותה נקודה ספציפית בה כדאי להשקיע"

טיפול אסתטי הוליסטי / צילום: : דרור איתן
טיפול אסתטי הוליסטי / צילום: : דרור איתן

*** הכתבה בשיתוף ד"ר להבית אקרמן

עידן השפע הנוכחי מטביע חותם על תחום האסתטיקה הרפואית עם היצע מסחרר של טיפולים, שנועדו לטשטש כתמים, להחליק קמטים, לשפר את איכות העור ולהשיב לו מראה מרענן וזוהר. התחום מתחדש בלי הרף בציוד מתקדם ושיטות ייחודיות המבוססות על מחקר מדעי מעמיק. המבחר המסחרר של אופציות הניצבות בפני מטופלים הוא עצום וכיום כבר לא חייבים לבחור טיפול אחד או להתמקד באזור ספציפי בפנים. לפי ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ובעלת רשת של קליניקות פרטיות, ההפך הוא הנכון: "היום שולטת בעולם האסתטיקה הרפואית הגישה ההוליסטית, ששינתה לחלוטין את הפרספקטיבה לפיה מתבצעת בחירת והתאמת הטיפול".

ד"ר אקרמן מסבירה כי זוהי גישה אינטגרטיבית, שמטרתה להתייחס להופעה החיצונית כאל מכלול ולבצע סינרגיה בין המגוון הרחב של היכולות והטכנולוגיות הקיימות בענף לפי צרכיו הייחודים של כל פציינט - על מנת להשיג תוצאות אופטימליות. "הרעיון המנחה הוא להסתכל על הפנים כמכלול, במעין מבט-על שכולל בנוסף גם את הצוואר והידיים. לדוגמה, לטפל בפנים יחד עם הצוואר או לבחון כיצד הוספת נפח ללחיים תשפיע על אזור הפנים. לפעמים יש קמט שמאוד מבגר ולעיתים מדובר בפגם אחר שמפריע למראה ויש לטפל בו".

טיפולים בגישה ההוליסטית משלבים בין כל החידושים בתחום לרבות חומרי מילוי, לייזרים , פילינג לסוגיו, גלי רדיו, אולטרה סאונד, קרמים ועוד. העיקרון הוא להקנות לפנים פרופורציה נכונה ולאתר בהן את אותה נקודה ספציפית בה כדאי להשקיע על מנת לשוות להן את המראה המבוקש - טבעי מחד וצעיר מאידך.

- כיצד מתבצעת ההתאמה מבין כל המכשור והמוצרים הקיימים?

"הבסיס הוא באבחון מקצועי המתבצע על ידי רופא עור. נדרשת הבנה מעמיקה של מבנה העור, תכונות הריפוי של כל אזור, סוג עור, רגישויות, נטייה גנטית ועוד כדי להחליט איזה מכשור יתאים והיכן נכנסים לתמונה חומרים פעילים של קוסמטיקה רפואית. מידע זה מסייע בבניית תוכנית טיפולים אפקטיבית ויישומית שתשתלב בחיי המטופל. יש להבין כי מדובר בתוכנית טיפול ולא באפיזודה חד פעמית".

ד"ר אקרמן מסבירה כי "חשוב לזכור שהמכשירים המודרניים הם רבי עוצמה, וטיפול שגוי או אי התאמה של טיפול למטופל, עלולים לא להועיל ואף לעיתים לגרום נזק. למשל, בתופעה של פיגמנטציה ניתן לטפל במספר מכשירים שונים, אך תחילה יש לאבחן את מקור הכתמים - האם אלה כתמים הורמונליים או כתמי שמש וגיל ואז להתאים את המכשיר או לבצע שילוב בין מכשירים לשם העלמת הכתמים".

כך, לדוגמה, כתמים באזור הידיים, המחשוף והפנים הם בעיה נפוצה בארצנו - והיא ניתנת לטיפול פשוט בשילוב שני מכשירים כמו אלמה Q (מכשיר לייזר חדשני אשר באמצעותו ניתן לטפל בבעיות פיגמטציה ואקנה) וקרן אור (מכשיר המוציא אנרגיית חום, אשר גורמת לחימום מבוקר של הפיגמנט), כשתוצאת הטיפול משתמרת למספר שנים. אולם פיגמנטציה הורמונלית זו כבר בעיה מורכבת יותר, לשם הטיפול בה נדרש שילוב של קרם הבהרה, ומספר מכשירים כגון: טיקסל (טיפול תרמו מכאני לחידוש העור, המעודד יצור קולגן), אלמה Q וגלי רדיו (שימוש באנרגיה של גלי רדיו ליצירת פציעה מאד מבוקרת של העור ועל ידי כך לחדשו). כמו כן, חשוב מאד להתאים את סוג המכשיר לגוון העור ולא רק לבעיה. לכן נדרשת רמת מיומנות והבנה גבוהה ומספר רב של מכשירים וחומרים אשר בשילוב נכון יעניקו תוצאה מיטבית".

נדרש תאום ציפיות

אורח החיים המשתנה ממטופל למטופל אף הוא מכתיב את סוג הטיפול הנבחר. ד"ר אקרמן מסבירה למשל, שיש להתאים את הטיפול כך שישתלב בשגרה של המטופל ולא יפר אותה. "אני בודקת אם המטופלים עוסקים בעבודה משרדית או בעבודת שטח, מרבים לצאת לנסיעות עסקים, פעילים ספורטיבית, מעשנים. הטיפול הוא נגזרת של הרגלים ואפילו של תנאי מזג האוויר, כיוון שיש טיפולים כמו לייזר שפחות יתאימו בעונה החמה, אלא אם כן המטופלים מוכנים למזער ככל שניתן חשיפה לשמש".

שיקולים כמו תופעות לוואי וזמן החלמה אף הם רלוונטיים לתהליך של בחירת הטיפול הנכון ולכן שיחת תיאום ציפיות בין המטפלת למטופלים קריטית להמשך הדרך. "העור היא רקמה חיה המגיבה באופן שונה אצל כל אחת ואחד ולכן הטיפול הוא אינדיווידואלי. לא כל מה שמתאים לאחת יתאים לאחרת וכמובן שיש הבדל משמעותי בין גברים לנשים. בכל מקרה, צריך להיות מוכנים לקראת הטיפול ולכן יש לברר מראש עם המטופלים האם הם מעוניינים בשינוי מיידי בעור או מעדיפים תוכנית מודולארית המתפרסת לאורך זמן", אומרת ד"ר אקרמן ומוסיפה כי יש מטופלים המוכנים לספוג אודם קל אחרי הטיפול, למשל בצלקות אקנה בלייזר CO2, הדורש החלמה של מעל לשבוע, בעוד לאחרים חשוב להימנע ככל שניתן מהותרת סימנים. במצב שכזה ניתן לשלב טיפול כמו סקינבוסטרס (הזרקה של חומצה היאלורונית בעלת חלקיקים קטנטנים לשטח עור גדול על מנת לייצר שיפור במרקם העור - ק.ד.) עם 2 סוגי לייזר כמו קליר סקין ואלמה Q.

"יש אנשים שמבינים שטיפול אגרסיבי יותר יצריך התאוששות ארוכה וכאלה שמחפשים טיפולים עדינים המאפשרים חזרה מהירה לשגרה", מסבירה ד"ר אקרמן, "חשוב להציג בפני הפציינטים את כל האופציות שעומדות לרשותם - להסביר במה כרוך כל טיפול, משך הטיפול ותופעות לוואי על מנת שיבינו לקראת מה הם הולכים. בכל מקרה, מרבית הפתרונות כיום מתבססים על שילוב של מספר טכנולוגיות יחד אשר מצד אחד מאפשרות להשיג תוצאה טובה יותר ומצד שני מפחיתות את תופעות הלוואי בצורה משמעותית".

ד"ר להבית אקרמן/ צילום: דרור איתן
 ד"ר להבית אקרמן/ צילום: דרור איתן

השגת מראה טבעי בהדרגה

הגישה ההוליסטית צועדת יד ביד עם המראה הטבעי. ד"ר אקרמן מציינת שהיום הנטייה היא לבחור במראה האותנטי הלא עשוי, אשר מבליט את היופי הטבעי הגלום בכל אחת ואחד באמצעות התערבות אסתטית מינימלית. "התפיסה הרווחת שלי כמי שמאמצת את הגישה ההוליסטית היא השגת המראה הנכון ולא בהכרח המראה הצעיר. הגישה ההוליסטית תומכת בפריסת תוכנית טיפולים מודולארית על מנת שהשינוי לא יורגש בבת אחת ובדרמטיות, אלא לאט לאט. כך, בהדרגה ובהתהוות, יושג מראה אטרקטיבי המשפר באופן משמעותי וניכר לעין את הקיים, אך לא משנה אותו לחלוטין".

זאת ועוד, גם הטיימינג קובע. לפי ד"ר אקרמן, "חשוב לבצע מניעה ותחזוקה ולא להמתין למצב חמור ואז לרוץ ולתקן. עדיף להתחיל מוקדם ולעשות בכל פעם טיפול מינימלי ומשמר - כאשר תופעות הגיל מתחילות לתת את אותותיהן, ולתחזק את עור הפנים לאורך זמן".

ולסיום, היא מזכירה כי לפני שמפקידים את הפנים בידי רופא מטפל כלשהו, חשוב לוודא שהוא שולט בכל הטכנולוגיות המתקדמות והמוצרים שקיימים בשוק, וכי הפתרון המוצע הוא הוליסטי, מקיף ותואם את הרצונות והתקציב של המטופל ולא את האינטרס של אף גורם אחר.

ד"ר להבית אקרמן, מומחית בינלאומית לרפואת עור אסתטית.

לאתר הקליקו כאן