גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסתירה הסכם ממון מבית המשפט - וחויבה בהוצאות גבוהות

נ', אשתו השנייה של אדם שהלך לעולמו, סירבה לתת לילדיו מנישואיו הראשונים את חלקם בירושה והכחישה קיום של הסכם ממון

עו"ד עדו דיבון / צילום: תמר מצפי
עו"ד עדו דיבון / צילום: תמר מצפי

רבים מהניסיונות להרוויח כמה שקלים עשויים להסתיים בהוצאה גדולה בהרבה, והשבוע, בבית המשפט לענייני משפחה בפתח-תקווה - הניסיון להשיג עוד קצת מכספי הירושה, דרך הסתרת קיומו של הסכם ממון בין בני זוג, עלה לבת הזוג כ-135 אלף שקל. הסכום הזה גילם בעיני בית המשפט לא רק את דחיית התביעה של האישה לקבלת פסק דין הצהרתי בקשר למחצית נכסי העיזבון של בעלה המנוח - בניגוד להסכם הממון עליו חתמו יותר מ-20 שנה קודם לכן, טרם חתונתם - אלא גם את מורת הרוח של בית המשפט ממעשה הרמייה, ומהניסיון לזרות חול בעיני בית המשפט.

בסיפור שכולל אלמנטים שמזכירים טלנובלה, הלך לעולמו בפתאומיות אב המשפחה, והעיזבון - הכולל שלוש דירות ושני רכבים - התחלק חצי-חצי בין נ', האישה מנישואיו השניים, לבין ארבעת הילדים, מהם שניים מנישואיו הראשונים, שהסתיימו בשלהי שנות ה-80. כל יורש זכה בשמינית מהעיזבון.

לאחר שנה דרשו שני הילדים מהנישואים הראשונים לקבל את חלקם בעיזבון: כשתי שמיניות ממנו. אולם נ' סירבה. הקשר בין נ' לבין המנוח החל כשהיה נשוי לאשתו הראשונים, כשהיא היתה רווקה בת 20. השניים התחתנו כש-נ' הייתה בהיריון. נסיבות חתונתם, כפי הנראה, שימשו מאוחר יותר את נ', בטענה כי "היתה לחוצה" כשחתמה על הסכם הממון עם המנוח, ולכן "לא זכרה" את קיומו.

דרישה למחצית מהזכויות

לא רק ש-נ' סירבה לתת לילדיו הגדולים של המנוח מנישואיו הראשונים, את חלקם בעמלו שצבר בשנות חייו (מהן עם אשתו הראשונה, אמם של הילדים התובעים) - במשך חמש שנים הגישה תביעות שונות לבית המשפט לענייני משפחה, במטרה להפחית עוד יותר את הסכום שיקבלו שני הילדים מהנישואים הראשונים:

היא ביקשה כי 20 אלף שקל בכל חודש יימשכו מהעיזבון ויועברו אליה על תקן "מזונות" או דמי קיום - טענה שבית המשפט דחה נוכח העובדה ש-נ' לא הוכיחה היעדר יכולת השתכרות נוספת; היא ביקשה פסק דין הצהרתי, לפיו חצי מהזכויות בנכסי המנוח הן זכויות ששייכות לה והכחישה את קיומו של הסכם ממון שקבע אחרת וכמעט הפוך; היא עתרה לחיוב שני הילדים הגדולים בחובות המנוח; ואם לא די בכל אלו - היא אף סירבה להעביר להם דמי שכירות מדירות המנוח אותם גבתה בעצמה לאחר מותו, מבלי לשתף את ילדיו הגדולים בתמורה (מה שגרר תביעה נוספת מצידם).

חוסר תום-לב זועק לשמיים

את טענתה של נ', לפיה מחצית מנכסי העיזבון שייכים לה מכוח נישואים דחתה השופטת נאוה גדיש. זאת, בעקבות מציאתו של הסכם הממון בן כמעט חצי יובל השנים, במאמץ רב, על-ידי הילדים הגדולים, שיוצגו בידי משרד עו"ד דיבון ושות'.

בית המשפט מתח ביקורת על התנהלותה של נ' בפרשת הסכם הממון. לאורך חמש השנים בהן התנהלה התביעה, חזרה נ' על הטענה כאילו אינה זוכרת את דבר קיומו של הסכם ממון ("לא האמנתי ל-נ' בעניין", קבעה השופטת). "עריכת הסכם ממון הינו אירוע חד-פעמי בעיקר עבור נ' שנישואיה למנוח היו נישואים ראשונים ויחידים", מיינה השופטת. בהמשך כתבה כי אם אירוע החתימה על הסכם הממון היה אמנם אירוע "מלחיץ", כדבריה של נ', הרי ש"כאירוע טראומטי" היתה דווקא צריכה לזכור אותו.

נ' לא הסתפקה בהכחשה קיומו של הסכם הממון, אלא ניסתה למנוע את חקירתו של עורך הדין שערך את הסכם הממון, ומעל לכל - טענה בבית המשפט כי הילדים מהנישואים הראשונים מנועים מלהציגו בבית המשפט, כיוון ש" הוא לא גולה על-ידם מראש". על כך כתבה השופטת בחריפות כי "נ' הסתירה את קיומו של ההסכם, ביקשה למנוע מהילדים הגדולים להציגו גם כאשר מצאו אותו, ביקשה למנוע מעורך הדין שטיפל בעניין לחשוף קיומו, וכעת - לאחר שחרף כל ניסיונותיה הצליחו הם לחשוף את קיומו ולאתרו - טוענת נ' כי הם פועלים בחוסר תום-לב?! נראה כי היוצרות התבלבלו. חוסר תום-הלב במקרה זה זועק לשמיים, והוא מצידה של נ' בלבד".

בית המשפט דחה גם את תביעתה של נ' של נ' למזונות מתוך העיזבון? השופטת נימקה את החלטתה בכך שהעובדה שנ' לא עבדה במשך שנות נישואיה למנוח, אינה מוכיחה שאין לה כושר השתכרות או שהוא מצומצם, וכי "די בנכסים המניבים (הדירות שבעיזבון - מ' ר') שהותיר המנוח בכדי לשלול את הזכאות של נ' למזונות".

בהקשר זה כתבה השופטת: "הדרישה לקבלת מזונות בשיעור של כ-20 אלף שקל לחודש עבור אישה, בן חייל וקטינה בעת הגשת התביעה, מהווה משום חוסר תום-לב בעצם הדרישה, בעיקר כאשר כלל נכסי המנוח נותרו בשליטתה המלאה של נ', שמנעה מילדיו הגדולים של המנוח את זכותם הטבעית לקבל את חלקם בנכסי הירוש".

השופטת לא הסכימה לקבוע כי מחצית מהזכויות מהדירות שבעיזבון שייכת ל-נ'. שלוש הדירות היו בבעלות המנוח טרם החתונה והוחרגו מהרכוש המשותף בהסכם הממון. עם זאת, הותירה בית המשפט ל-נ' את שני הרכבים שבעיזבון. בית המשפט קבע כי לא הוכח שאינם חלק ממשק הבית המשותף שיצרו נ' והמנוח.

בית המשפט החליט להטיל על נ' לשלם לילדים הגדולים של המנוח 134,500 שקל, לפי הפירוט הבא: הוצאות בסך 62,500 שקל, "בגין התנהלותה של נ', כמו גם ניסיונה להסתיר קיומו של ההסכם מעייני בית המשפט ומעייני ילדיו של המנוח; הוצאות בסך 42 אלף שקל בגין קבלת תביעתם של הילדים הגדולים לפירוק השיתוף בדירות; 17,400 שקל בגין דחיית תביעת המזונות של נ' מן העיזבון; ו-12,600 שקל בגין קבלת תביעתם הכספית של הילדים הגדולים לדמי שימוש ראויים מהשכרת הדירות.

הסכומים הללו הוטלו לאחר שלדברי השופטת, "ההליך כולו נמשך חמש שנים... בהחלט התרשמתי כי נ', באופן ההתנהלות שבחרה, עשתה מאמץ לעכב את סיום ההליך בשלב ראשון, אולי משום שקיוותה לעכב חובתה לחלוק עם הילדים הגדולים את הכספים להם זכתה מהעיזבון, ובהמשך, אולי משום שקיוותה להגיע להסדר; כך או כך, יש טעם לפגם בהתנהלות זו, אותה יש להוקיע".

עורך דין עידו דיבון שייצג את הילדים מסר כי "מדובר בניסיון לא ראוי של אלמנה לגזול, בדרכי כחש ומרמה, משני יתומים מאב את כבשת הרש, חלקם הזעום בעיזבון אביהם המנוח, תוך הסתרה במזיד ובמכוון של הסכם ממון שנחתם ואושר, ותוך נסיון להטעות את בית המשפט. בית המשפט מנע עוול זה, הביע במופגן את מורת רוחו מהתנהלותה של האלמנה, וקבע קביעות נחרצות וברורות כנגדה, השית עליה חיוב בתשלום הוצאות משפט בסכום כולל של כ-140 אלף שקל, ופסק דינו הינו צודק ומוצדק מאין כמוהו, ולטעמנו גם עושה צדק עם זכרו של האב המנוח.

"אנו סבורים שפסק הדין מהווה דוגמה ומופת להתנהלות נכונה וצודקת של המערכת המשפטית אשר מתפקידה להוקיע בכל דרך ניסיונות כגון אלה לעשות שימוש לרעה בהליכים משפטיים והגשת תביעות כזב ומרמה, ועל בעלי הדין לדעת ולהבין שעלול להיות מחיר כבד להתנהלות שכזו".

עוד כתבות

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מציגה: מעבר לרווח ותגמול של 10 מיליון שקל לבעל השליטה

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש