גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מבצע חברות הארנק": המדינה דורשת הסברים מ-20 חברות

מבצע המס המופחת לחברות ארנק ומעטים שחילקו את רווחיהן הצבורים עד סוף ספטמבר, הסתיים בהצלחה אדירה עם הכנסות שיא למדינה של כ-12 מיליארד שקל ■ עם סיום המבצע שיגרה הרשות מכתבי דרישה לכ-20 חברות שבחרו לא לחלק רווחיהן

משה אשר / צילום : אוריה תדמור
משה אשר / צילום : אוריה תדמור

ב-19 באוקטובר התקבל במשרדיה של חברה X (השם שמור במערכת) מכתב שכותרתו "בחינת האפשרות להפעלת סעיף 77 לפקודת מס הכנסה", ובמסגרתו התבקשה החברה לנמק מדוע לא חילקה רווחים משמעותיים שנצברו אצלה עד דצמבר 2011. המכתב שוגר במסגרת בחינת האפשרות להטיל מס על אותם רווחים צבורים כאילו חולקו כדיבידנד, הגם שלא חולקו, על-ידי מנהל רשות המסים (או מי מטעמו). וזאת, זמן קצר לאחר שתמה תקופת "החסד" שאיפשרה לחברות לחלק את הרווחים הצבורים שלהם כדיבידנד בתשלום מס מופחת בשיעור 25% - במקום 33%.

ב-1 בינואר השנה נכנס לתוקפו סעיף חוק שהצליח להטריד את מנוחתם של רבים מבעלי "חברות הארנק" היושבים על הר מזומנים של עשרות ומאות מיליוני שקלים. בתיקון לחוק (תיקון סעיף 77 לפקודת מס הכנסה) נקבע כי חלק מבעלי החברות הללו יידרשו לשלם מס גבוה על 50% מהרווחים הצבורים שלהם, כאילו חילקו אותם כדיבידנד. לפי החוק, מי שקובע איזו חברה תיאלץ לשלם את המס הכפוי, יהיה מנהל רשות המסים.

הסברים לאי-חלוקת הרווחים

יישום החקיקה נדחה מעט על-מנת לאפשר לחברות לחלק את רווחיהן בשיעור מס מופחת עד סוף ספטמבר השנה - ומבצע הדיבידנד המופחת הסתבר כהצלחה מסחררת של רשות המסים בראשות משה אשר, שרשמה הכנסות שיא המוערכות עד כה בסך של כ-13 מיליארד שקל (ועדיין לא הסתיימה הספירה).

לכולם היה ברור שעם סיום תקופת החסד, תלטוש רשות המסים עיניים להון הצבור ששוכב בקופותיהן של החברות שהחליטו שלא לחלק דיבידנדים עד ה-30 לספטמבר. ואכן רגע לאחר סיום המבצע, שוגרו מכתבי דרישה לכ-20 חברות שהחליטו שלא לנצל את שיעורי המס המוטבים, ולשמור בקופותיהן את הכסף שצברו - להסביר מדוע בחרו באופציה זו. לצורך בחינת המקרים בהם יחויבו בעלי חברות בתשלום במס על חלוקת דיבידנד בגין רווחים לא מחולקים, קיימת "ועדה מייעצת" לרשות המסים המאפשרת לחברה להשמיע את דברה. המלצות הוועדה - ככל שיתקבלו על-ידי מנהל רשות המסים - יועברו כהנחיה לביצוע לידי פקיד השומה.

אחת מהחברות שקיבלו מכתב דרישה להסברים, כאמור, היא חברה X, שלפי המכתב צריכה להגיש את עמדתה בנוגע לשאלה, מדוע לא להטיל מס על רווחיה הצבורים, לוועדה המייעצת לרשות המסים. זאת, תוך 21 יום מיום שיגור המכתב אליה.

אולם, על המכתב לא חתום מנהל רשות המסים או מי מטעמו, אלא יו"ר הוועדה המייעצת לרשות המסים, עפרי שליו, מנהל המחלקה המקצועית ברשות, המשמש כנציג הרשות בוועדה. במכתב כותב שליו לחברה, כי "לאחר שהוועדה המייעצת, אשר הוקמה מכוח סעיף 81 לפקודה והכוללת נציגי ציבור, בחנה את דוחות החברה שהוגשו לפקיד השומה, בכוונתה לבחון את האפשרות להמליץ בפני מנהל רשות המסים על הפעלת סעיף 77 לפקודה, ביחס לרווחיה הנצברים של החברה עד ליום 31.12.11".

עוד נכתב, "אי-לכך, הנכם מוזמנים להעלות בפני הוועדה המייעצת טענות או נימוקים ככל שתמצאו לנכון", ובהמשך אף צוין, כי אם אכן יחליט מנהל רשות המסים להטיל מס על הרווחים הנצברים, תינתן לחברה אפשרות להשמיע את טיעוניה במסגרת הליך שימוע. במכתב מתבקשת החברה להגיב בכתב, "בצירוף תקציר הטענות באורך שלא יעלה על עמוד אחד".

מכתב זה - ששוגר לפי המידע שהגיע ל"גלובס" לכ-20 חברות נוספות עם תום מבצע הדיבידנד המיטיב - חושף את אופן הטיפול של רשות המסים והוועדה המייעצת באותן חברות שלא התפתו לנצל את ההזדמנות לשיעור מס נמוך על דיבידנד - וזאת, בטרם כניסתו לתוקף של החוק שעלול להטיל על רווחיהן הלא-מחולקים מס בשיעור של כ-50%.

חלוקת דיבידנד בכפייה

לטענת עו"ד ליאור נוימן, ראש מחלקת המיסוי במשרד עוה"ד ש. הורוביץ, המכתבים הללו הם סנונית ראשונה במחלוקות העתידיות בין חברות רבות בישראל לרשות המסים. "מדובר בהליכים שיגררו דיונים רבים על מאות מיליוני שקלים ואולי מיליארדים בין רשות המסים לאלפי חברות", הוא אומר. עוד לדבריו, מנוסח המכתב ועצם זהות החותם עליו - יו"ר הוועדה המייעצת - עולות מספר בעיות המעוררות חשש כי החברות לא יזכו להליך הוגן בבואן להיאבק בחיובן במס על-פי הוראות החוק החדש (ראו מסגרת). הבעיה המרכזית עליה מצביע עו"ד נוימן, היא כי נראה שמראש נוקטת הוועדה המייעצת "צד" לטובת רשות המסים ונגד החברות.

"רשות המסים לא המתינה לרגע, ועם תום המועד של האפשרות לחלוקת דיבידנדים בשיעור מס מוטב של 25% במקום 33%, החליטה להפעיל את סמכותה לכפייה על חברות מעטים (שמחוזקות על-ידי עד 5 בעלי מניות) לחלק דיבידנדים. בהוראת סעיף 77 החדשה לפקודה העניק המחוקק לרשות המסים סמכות לכפות חלוקת דיבידנדים בשיעור של עד 50% מכל שנה של הרווחים הראויים לחלוקה שבידי חברת מעטים (שיתרת הרווח שלה המצטבר עולה על 5 מיליון שקל).

"מדובר במתן כוח רב מאוד לפקיד השומה המאפשר פגיעה דרמטית בחברות שצברו רווחים ורוצות להמשיך להשקיע את הרווחים (ולא לחלקם כדיבידנד - א' ל"ו). זאת, על-ידי כך שיכפו עליהן חלוקת דיבידנדים בניגוד לרצונן ובניגוד לתוכנית של דירקטוריון החברה", מסביר עו"ד נוימן.

לאור זאת, לדבריו, "נוסח סעיף 77 כהוראה אנטי-תכנונית, במסגרתה מנהל רשות המסים יתערב ויכפה על חברה לחלק דיבידנד. זאת, רק כאשר יש בידי החברה לחלק דיבידנדים בלי להזיק לקיומו של העסק או פיתוחו העתידי. כמ-כן, מנהל הרשות רשאי להפעיל את הסעיף, רק במקום שבו הוא רואה שתוצאת אי-חלוקת הרווחים - כל מטרתה היא הימנעות ממס או הפחתת מס".

עוד מסביר עו"ד נוימן כי "כדי לנסות ולרסן את הכוח האדיר שניתן לפקיד השומה שהוא חסר תקדים בעולם הכלכלי להחליט להפעיל סמכות ולקבוע אם כפיית החברה לחלוקת הדיבידנד מזיקה לעסקי החברה או לפיתוח העתידי של החברה - נקבע כי תוקם ועדה מייעצת מקצועית לפקיד השומה, שבה יהיו חמישה חברים, בהם שלושה נציגים שאינם מרשות המסים - וזאת בהתאם להוראת סעיף 81 לפקודת מס הכנסה".

"בעייתיות מינהלית חריפה"

ובנקודה הזאת, מתחילה הבעיה לטענת עו"ד נוימן. "קיימת בעייתיות מינהלית חריפה במכתבי הפנייה של רשות המסים לחברות, עד כדי פגיעה בחוקיות ההליך. הוועדה המקצועית הייתה אמורה להיות ועדה מייעצת ולא ועדה שחוקרת ודנה בבירור העובדות. ניתנו לה סמכויות ייעוץ", אומר עו"ד נוימן. "מרגע שהחברה הופכת צד לדיון וקובעת עמדת המלצה, היא למעשה נטלה צד. זאת חרף העובדה כי סמכות הוועדה המייעצת לא קמה אלא רק אחרי שמנהל הרשות קובע עמדה בנוגע לחברה, ורק לאחר שהחברה טוענת את טענותיה, ולאחר שניתנה לחברה הזדמנות סבירה להשמיע דבריה - אז, ורק אז, הוועדה אמורה לייעץ - וזאת, כגוף ציבורי ואובייקטיבי".

כך, לטענת נוימן, התהפך הליך הבירור אם יש לחייב חברה במס כפוי, והצדדים בו התבלבלו. "ההתנהלות הייתה צריכה להיות שאם מנהל רשות המסים חושב שמתקיימים כל תנאי סעיף 77 לפקודה (שחברת מעטים לא חילקה דיבידנד בשיעור של 50% לפחות מתוך רווחיה לשנת מס פלונית, ויש בידה לחלק רווחיה או חלק מהם בלי להזיק לקיומו ולפיתוחו של עסקה, ותוצאת אי-החלוקה היא הימנעות ממס או הפחתת מס) - אזי היה אמור להתנהל דיאלוג בין הנישום לבין פקיד השומה".

עו"ד נוימן מבהיר כי "הפעלת הסמכות הכוחנית שניתנה לפקיד השומה לכפות חלוקת דיבידנד, תיעשה רק לאחר שהוועדה המייעצת בחנה את הנושא וקיבלה לידה את כל תוצאות הדיאלוג (כולל מסמכים ופרוטוקולים). הוועדה המייעצת אמורה להיות גורם מקצועי חיצוני לפקיד השומה שאמורה לבלום את הכוח של פקיד השומה במקרים שבהם היא שוכנעה שלא התקיימו התנאים".

"אולם, מציין עו"ד נוימן, "מהמכתבים שנשלחו לחברות בחודש האחרון, עולה תחושה קשה וטעם לפגם שהוועדה המייעצת הפכה להיות הצד שכנגד של הנישום, תוך שהיא מזמינה אותו לראשונה להעלות טענות על עמוד אחד בכתב, וזאת למרות שנכתב שהוועדה 'רק' שוקלת את האפשרות להמליץ לפקיד השומה על הפעלת הסעיף".

בנוסף, אומר עו"ד נוימן, קיים טעם לפגם בכך שרשות המסים בוחנת כעת רטרואקטיבית את התנהלות החברה מבחינת ניצול משאביה כדי לקבל החלטות. "ראוי שייצאו קווים מנחים שיאפשרו לנישומים להבין את כללי המשחק ולהחליט על השימוש בכספים או על חלוקה בהתאם לאותם כללים מנחים".

הרשות: "החברה תשמיע את דברה"

מרשות המסים נמסר בתגובה: "כחלק מעבודתה העצמאית של הוועדה המייעצת, הבוחנת תיקים פוטנציאליים, היא קיבלה החלטה שברצונה, בשלב מקדמי, לקבל פרטים והתייחסות גם מהצד השני בעניין עמידתו בתנאים שנקבעו בסעיף 77 לפקודת מס הכנסה. זאת, בכדי להעביר למנהל הרשות המלצה מקצועית ומלאה ולאחר ששקלה בכובד ראש את כל העובדות.

"יודגש כי בכל מקרה הליך זה אינו מוריד מזכותה של החברה להשמיע את טענותיה בשלב נפרד ומאוחר יותר, לאחר שהמנהל קיבל החלטה לגבי חלוקת רווחיה.

חב' ארנק: שיעור מס נמוך יחסית על יחידים ברמות שכר גבוהות

במטרה לצמצם את תכנוני המס הלא לגיטימיים ולהעניק לרשות המסים כלים להתמודד עם ניצול לרעה של שיטת המיסוי הדו-שלבי החלה על חברות - וזאת בין היתר על-ידי הימנעות מחלוקת דיבידנד ומתשלום מס בגינו - יזמה הרשות חקיקה מקיפה שאמורה לסגור פרצות בנושא. אחת הפרצות שרשות המסים סימנה היו "חברות הארנק", והחקיקה החדשה חוללה מהפכה בתחום.

המושג "חברות ארנק" מתייחס לתופעה הולכת ומתרחבת של עובדים שכירים, בעיקר ברמות השכר הגבוהות, המפסיקים את עבודתם כשכירים בחברה, אך ממשיכים להעניק לה ולחברות אחרות את אותם שירותים, במסגרת חברה הנמצאת בשליטתם. זאת, בשעה שבפן המהותי מתקיימים יחסי עובד מעביד בין השכיר לשעבר לבין החברה מקבלת השירות. תופעה זו אינה מתייחסת לשכירים בלבד אלא גם לנושאי משרה בחברות שנבחרו לתפקיד בשל כישוריהם האישיים ונושאים באחריות אישית, והמעניקים שירותים לחברה דרך חברות שבשליטתם ולא ישירות על-ידם.

הסיבה העיקרית לתופעת חברות הארנק היא שיעור מס החברות הנמוך יחסית המוטל על יחידים ברמות שכר גבוהות. החיסכון במס (הן מס הכנסה והן תשלומי ביטוח לאומי) שנוצר לשכירים עם המעבר לפעולה באמצעות חברת ארנק, משמש להם לביצוע השקעות באמצעות אותה חברה.

ברשות המסים סברו, כי הניצול לרעה של שיטת מיסוי החברות נעשה לא רק במקרים של התקשרויות של נושאי משרה בחברה, אלא גם במקרים של משקיעים שמעבירים את פעילות ההשקעה שלהם, למשל בבורסה, לחברות ארנק. חברות אלו אינן מחלקות את רווחיהן, כך שבעלי המניות לא יישאו במס על דיבידנדים.

החלק הראשון של החוק שחולל את המהפכה בתחום עוסק בחיוב במס של משיכות כספים המבצעים בעלי המניות מהחברות שבבעלותם; החלק השני דן בחברות שהוקמו על-ידי נושאי משרה (דירקטורים, מנכ"לים וכדומה), וכן בשכירים שהעניקו שירותים דרך חברות שבבעלותם - "חברות שכירים", המתחזות להיות חברות; והחלק השלישי נוגע לסמכות מנהל רשות המסים להורות על חלוקת רווחים שנצברו בחברה. במסגרת החלק השלישי, חודש ושונה סעיף 77 לפקודת מס הכנסה, כך שחברות מסוימות שאוגרות רווחים, מעבר לדרוש לצורך תפעול והתפתחות עסקיהן, ונמנעות מחלוקתם כדיבידנד בכדי להימנע מהמס החל בעת חלוקת דיבידנד - יכול ויחויבו במס, כאילו חילקו את רווחיהן העודפים כדיבידנד.

עם אישור החקיקה, החלה רשות המסים החלה לבחון את פוטנציאל החברות המתאימות לתכולת החוק החדש, מתוך מאגרי המידע הממוחשבים שהיא חשופה להם וכן ניתנה הנחיה למשרדי השומה להציף חברות פוטנציאליות - כך שניתן להניח שצפויות הכנסות נוספות מחברות שיילכדו ברשת. זאת, מעבר למיליארדים שהמדינה כבר ראתה עד כה ממבצע הגבייה בשיעור מס מופחת שהסתיים לאחרונה. במסגרת המבצע חילקו חברות סכום מצטבר של כ-52 מיליארד שקל כדיבידנד.

52 מיליארד שקל

הסכום שחברות חילקו כדיבידנד במסגרת מבצע המס המופחת

13 מיליארד ש'

ההכנסות לקופת המדינה מהמס על הדיבידנד המופחת

17.5 מיליארד ש'

עודף הכנסות המדינה ממסים ל-2017, נכון להיום

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן