כחלון שוב מגיע לבג"ץ

עוד מבחן לתוכנית מחיר למשתכן של שר האוצר

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

אחת ההחלטות החשובות שקיבל שר האוצר משה כחלון עם כניסתו לתפקיד הייתה לבטל את הקריטריונים בהגרלות לדירה מסובסדת. מחיר למשתכן הרי היה פה כבר הרבה קודם (השר בנימין בן אליעזר יצא לראשונה עם אותם מכרזים הפוכים, בהם זוכה הקבלן שהגיש את ההצעה הזולה ביותר למ"ר, באמצע שנות ה-90), אבל שוב ושוב המכרזים הללו התמסמסו בשל מחלוקות וויכוחים על הגדרות וקריטריונים נפיצים.

כדי להתגבר על המכשולים הפוליטיים (החרדים והעולים כבר היו מוכנים למתקפה), החליט כחלון שכולם כולל כולם יהיו במשחק, וההגרלות נפתחו לכל מחוסרי הדירה: חילוניים ודתיים, צברים ועולים, ערבים ויהודים, עשירים ועניים (בתנאי שבכלל יש להם הון עצמי שמאפשר רכישת דירה, גם אם היא מגיעה עם הנחה של 200 או 300 אלף שקל).

אלא שדי מהר, הבינו באוצר שצריך בכל זאת להגדיר ולתחום את קהל היעד, כדי לחגוג איתו את כל הדרך לדירה. בעקבות זאת, בחרו שם בפתרון פרובלמטי למדי: במקום לגבש קריטריונים חברתיים וסוציו-אקונומיים, שהיו מבעירים כאמור את הזירה החברתית והפוליטית, החליט כחלון לגבש קריטריונים שרירותיים לחלוטין. זכאי סדרה א' - אלה שהספיקו להירשם עד סוף אוגוסט 2016 (60 אלף זכאים), זכאי סדרה ב' - אלה שנרשמו מספטמבר 2016 ועד 24 בספטמבר 2017 (עוד כ-50 אלף), וזכאי סדרה ג' - אלה שנרשמו והוציאו בחודש האחרון טופס זכאות להגרלות (כאלף איש בינתיים).

ולמה מי שהתחתן ביולי 2016 זכה לעדיפות על פני מי שהתחתן בספטמבר 2016, ונשלח בשל כך לסדרה השנייה? או למה רווק שהיה בן 35 (תנאי סף לרווקים) ביולי 2016 קודם בסדר ההגרלות לרווק שחגג יום הולדת 35 רק בספטמבר? ככה. לצרכים מיתוגיים. כדי שבמטה הדיור יוכלו לומר שסידרו דירות לכל הנרשמים בסדרה הראשונה.

כך או כך, נדמה שזה אכן עבד. כל עוד הסדרות השונות לא היו מוגדרות חברתית, הכול זרם מצוין. אחרי שנערכו הגרלות ל-25 אלף זכאים, כשבקנה היו עוד הגרלה ל-10,000 דירות, במטה הדיור כבר יכלו לדבר על כך שהם סיפקו "דירות מוזלות לכל זכאי סדרה א'". רק שאז הגיעה פתאום שוהם. ואז גם מודיעין. ומי יודע כמה עוד אורבים בפתח. ערים שבהן זכאי סדרה ב' הבינו שבעצם עבדו עליהם. שמגיע להם בדיוק כמו לזכאי סדרה א', רק שהם נשארו מחוץ למגרש.

לא רק שהם נשארו כרגע בחוץ, אלא שבכלל לא בטוח שיהיו עוד משחקים. ולא פחות חשוב: גם ראשי הערים הבינו שהם נכנסו למלכוד: זכאי סדרה א' יודו לכחלון על זכייתם, ואילו זכאי סדרה ב' שבחוץ יאשימו בעיקר אותם. אז עכשיו גם הפארסה הזו, אותה חלוקה שרירותית בין מחוסרי דירות, עוברת להכרעת בית משפט. ובפעם המי יודע כמה, שוב מגלה כחלון עד כמה משבר הדיור הוא עניין מורכב.