*** הכתבה בשיתוף אדי מערכות

בשלהי ספטמבר האחרון פרסם משרד התחבורה את נוהל 151 להתקנת מערכות בטיחות לרכבים משומשים המסייעות למניעת תאונות דרכים. כדי לעודד את בעלי הרכבים לגשת ולהתקין את המערכות, יקבל כל רכב שתותקן בו מערכת כזו הנחה של 1,500 שקל באגרת הרכב, שתתחלק על פני 3 שנים.

האופציה לממש את הנוהל פתוחה לבעלי רכבים פרטיים בבעלות פרטית בלבד. הרכבים שמורשים להתקנה הם רכבים שהמודל שלהם הוא החל מינואר 2000 ועד מאי 2017.

משרד התחבורה הגדיר שתי תכונות שחייבות להיות במערכת בטיחות לרכב המסייעת למנוע תאונות דרכים: התראת התנגשות ברכב שמלפנים והתראת סטייה ממסלול. בישראל יש כיום 3 חברות שמוכרות מערכות בטיחות העומדות בתקן הזה. מעבר לשתי הפונקציות האלה ישנה עוד מערכת שיקולים שהלקוח צריך להביא בחשבון טרם הקנייה. 

העלות למערכת בטיחות למניעת תאונות דרכים היא כ-2,100 שקל. לכאורה היינו רוצים לחשוב שכשמובטח החזר של 1,500 שקל עבור מערכת שהיעילות שלה בהגנה מפני תאונות דרכים כבר הוכחה, בעלי הרכבים ירוצו וירכשו לעצמם אחת כזאת, אולם המציאות מוכיחה דווקא את ההפך.

לאלה מכם שיבחרו לממש את ההטבה, חשוב לבדוק טרם הקנייה כי ישנה אחריות על המערכת לפחות ל-3 שנים ושהחברה המתקינה מספקת תמיכה טכנית למערכת, והמתקינים הם מתקינים מורשים של משרד התחבורה.

חשוב לזכור כי כדי לקבל את ההנחה עוד בשנת ההתקנה יש להתקין את המערכת 60 יום לפני מועד הטסט.