תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

פיתוחים רפואיים לטיפול בסרטן: תרופות ביולוגיות ואימונותרפיות

הטיפול התרופתי בסרטן השתנה מהותית בעשור האחרון, וכיום עומדות בפני החולים אופציות חדשניות בנוסף לטיפול הכימותרפי, בדמותן של תרופות ביולוגיות ואימונותרפיות ■ כיצד הן מסייעות להתמודדות עם המחלה?

תרופות אימונותרפיות והביולוגיות  / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תרופות אימונותרפיות והביולוגיות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף ד"ר עופר פורים

לפי דוח הערכת מצב שפרסמו האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, חיים כיום בישראל כ-284 אלף מחלימים מסרטן. ממסקנות מחקר שנערך לחיזוי החלמה מסרטן עולה כי מספר המחלימים עתיד לגדול בלמעלה מ-100,000 ולהגיע ב-2024 ל-380,000.

הצפי לעלייה המשמעותית במספר המחלימים קשור, בין השאר, לפיתוחים רפואיים מתקדמים לטיפול בסרטן, שמשנים את הפרספקטיבה לטיפול במחלה וגם את התוצאות בשטח. לדברי ד"ר עופר פורים, אונקולוג מומחה, מנהל שירות גידולי מערכת העיכול בבית חולים אסותא אשדוד ומומחה לטיפול בגידולים סרטניים שמתגלים במערכת העיכול, תחום האונקולוגיה מציע בשנים האחרונות טיפולים תרופתיים פורצי דרך. אלה מגובים במחקרים המוכיחים את יעילותם בקרב חולי סרטן מסוגים שונים, וביניהם כאלה הלוקים בגידולים במערכת העיכול כגון קיבה, לבלב והמעי הגס.

תחום התרופות המכוונות מטרה בסרטן

ד"ר פורים מסביר כי הטיפול התרופתי בסרטן השתנה מהותית בעשור האחרון וכיום עומדות בפני החולים אופציות תרופתיות חדשניות נוספות על הטיפול הכימותרפי, המכונות מכווני מטרה לסרטן (Targeted Thetapries). "התרופות הביולוגיות הן הוותיקות ביותר", הוא אומר, "אלה הן תרופות מכוונות מטרה, הפועלות נגד אתר הנמצא על התא הגידולי או בתוכו, או על תאים המסייעים להתפתחות הגידול. הן מבוססות על נוגדנים או מולקולות קטנות המכוונים כנגד התפתחות והתחלקות של התא הגידולי. הייחוד של תרופות ביולוגיות הוא בכך שהן נעדרות את מרבית תופעות הלוואי שנלוות לטיפול כימותרפי".

תרופות נוספות שהחלו להופיע בשנים האחרונות הן תרופות מקבוצת אימונותרפיה, המיועדות להפעיל את מערכת החיסון של האדם שאצלו נמצא הגידול. הן דואגות שתאי הגידול יותקפו - בדומה לדרך בה מערכת החיסון תוקפת חיידקים ווירוסים.

לדברי ד"ר פורים, האתגר הגדול עליו מנסות תרופות מסוג זה להתגבר הוא הקושי של מערכת החיסון לזהות את התא הגידולי. מפתחי התרופות האימונותרפיות עושים זאת באמצעות טכניקות שונות "המערימות" על המערכת החיסונית וגורמת לה לזהות את התא הגידולי כתא זר ואז לתקוף ולהשמיד אותו.

פיתוח התרופה מיועד לחסום אתר מסוים, אשר נמצא על התא הגידולי ומשמש אותו על מנת לדכא את המערכת החיסונית. ד"ר פורים מציין כי בתרופות אימונותרפיות מטופלים חולי מלנומה, סרטן ריאות וכן סרטן קיבה. "חלק מהפציינטים שקיבלו תרופות אלה הראו תגובות ארוכות ביותר, לעיתים של שנים, של דיכוי ההתפתחות הסרטנית - מדובר בזמן רב יותר מאשר בטיפולים כימותרפיים וביולוגיים.

כמו כן, התרופות האימונותרפיות והביולוגיות גורמות לתופעות לוואי נסבלות יותר מטיפולי כימותרפיה. "כך, למשל, הן אינן מביאות לנשירת שיער וכמעט שלא מעוררות בחילות והקאות ובאופן כללי, ניתן לתפקד עימן באופן יומיומי בצורה טובה יותר ".

- כמה תרופות מסוגים אלה ניתנות להשגה כיום?

"היום ישנן חמש תרופות ביולוגיות המתאימות לטיפול בחולי סרטן מערכת העיכול המאושרות על ידי ה-FDA ומשרד הבריאות לטיפול בגידולים כמו סרטן מעי גרורתי וסרטן קיבה גרורתי, וכן שתי תרופות אימונותרפיות לטיפול בסרטן במערכת העיכול המאושרות על ידי ה-FDA. כמו כן, ישנו שלוש תרופות ביולוגיות, שנמצאו יעילות מאוד לגידול נדיר הנקרא GIST, הנמצא גם הוא במערכת העיכול".

- האם יש הוכחות ליעילות התרופות?

"התרופות הביולוגיות הוכחו כבר לפני למעלה מעשור כיעילות ולכן הן נמצאות בסל התרופות. בנוגע לתרופות אימונותרפיות, תרופות אלו לטיפול בגידולי מערכת העיכול נמצאות בשלבים מוקדמים יותר של מחקר מאשר אלה המיועדות למלנומה ולסרטן ריאה.

"קיימים היום מחקרים בקבוצות חולים קטנות וגדולות בתרופות אלה. המחקרים בקבוצות קטנות הצביעו על שיעורי הצלחה גבוהים והראו יעילות מבטיחה בחולי מערכת העיכול, לדוגמה בסרטן קיבה גרורתי ובקבוצה מסוימת של סרטן מעי גס גרורתי. כמו כן, ניתן לראות יעילות בטיפול זה בחולים במחלות סרטן שונות, שאצלם זוהה שינוי על ה-DNA המכונה בשם MSI. הטיפול בקבוצת חולים אלה הוגש על ידי החוג לגידולי מערכת העיכול באגוד האונקולוגי הישראלי, שאני נמנה עליו, על מנת שיכלל בסל התרופות לשנת 2018".

- מהי הנגישות של פציינטים לתרופות ביולוגיות ואימונותרפיות?

"עקרונית ברגע שקיימים אישורים של ה-FDA ומשרד הבריאות לתרופות, הרי שאפשר לטפל בהן. עם זאת, היות והתחום עדיין בשלבי מחקר, התרופות ניתנות לרוב בשלבי מחלה מתקדמים. חלקן נכללות בסל התרופות וחלקן ניתנות לרכישה באופן פרטי עם כיסוי ביטוחי, אם קיימים ביטוחי בריאות המכסים רכישות אלה".

אבחון וטיפול בסרטן בהתאמה אישית

תרופות העתיד כבר כאן, אך לפני שמבצעים התאמה בין הפציינט לטיפול התרופתי חשוב לאבחן את סוג הגידול וכך לבחור את הטיפול שישיג את התוצאות הטובות ביותר. לדברי ד"ר פורים, התרופות המתקדמות בתחום האונקולוגיה ניתנות לעיתים על פי אבחון רפואי מקצועי מותאם אישית. "חשוב לפנות לאונקולוג מומחה בסרטן שאובחן על מנת לקבל חוות דעת מקצועית אישית, הכוללת בניית מערכת טיפולים מותאמת לכל פציינט. כך למשל, כיום בוחנים רקמה מהגידול על מנת לנסות להתאים טיפול אנטי סרטני לשינויים הספציפיים שחלו ברקמות של החולה עצמו. בהתאם לכך, בונים טיפול הכולל תרופות ביולוגיות ואימונולוגיות, המשתנה לפי אופי המחלה שנמצא בבדיקות אלה. כמו כן, ניתן לשלב בין טיפולים שונים לפי הצורך".

בנוסף, מדגיש ד"ר פורים כי "הליווי של המטופלים בכל שלבי מחלת הסרטן - מהשלבים המוקדמים וגם בשלב הגרורתי על ידי אונקולוג מומחה חשוב מאוד עבור בחירת הטיפול התרופתי הנכון. בכל שלב יש גם לבחון אם קיים צורך בהפניה למומחים בתחומים משיקים כגון כירורג או גסטרואנטרולוג, שיעניקו טיפול כוללני לחולים במחלה ומעקב אחר המחלה".

כפי שזה נראה כעת, תחום האונקולוגיה ירחיב את המחקרים בנוגע לתרופות ביולוגיות ואימונולוגיות, כך שבעתיד יהיה קיים היצע רחב יותר שלהן והיעילות תהפוך גבוהה יותר תוך הפחתת תופעות הלוואי. כל זאת על מנת לאפשר לפציינטים המתאימים לטיפול מסוג זה תפקוד מיטבי וסיכויי החלמה גבוהים יותר.

ד"ר עופר פורים, אונקולוג מומחה, מנהל שרות גידולי מערכת העיכול בבית חולים אסותא אשדוד ומומחה לטיפול בגידולים סרטניים שמתגלים במערכת העיכול.

לכניסה לאתר הקליקו כאן