גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

3 ימים של אש: השריפה בהרי ירושלים שלא הגיעה לכותרות

בסוף השבוע האחרון השתוללה במשך 3 ימים שריפת ענק בהרי ירושלים ■ זה נגמר בכמה אלפי דונמים שרופים, אבל בלי נפגעים או נזק לרכוש ■ קצת רוח, ממש קצת, והתוצאה הייתה שונה לחלוטין

משחקים באש / צילום: רפי קוץ
משחקים באש / צילום: רפי קוץ

זוכרים שהייתה פה שריפה בשבוע שעבר? האש פרצה ביום חמישי ברבע לשש בבוקר בפאתי הר איתן בואכה הר הטייסים שבהרי ירושלים וגבתה יותר מאלפיים דונמים שרופים, שתי יממות, חמישה מוקדים, ארבעים צוותי כיבוי, שמונים לוחמי איש, מסוק אחד ושמונה מטוסים שערכו כמאה וחמישים גיחות כיבוי מוטסות אחר כך - עד שדעכה בעשר וחצי בלילה במוצאי שבת. שכחנו אותה מהר מאוד. גם כי היינו עסוקים בבג"ץ השבת, אבל בעיקר בזכות זה שלא נפגעו בני אדם, מטיילים לא נלכדו, היישובים הסמוכים לא היו בסכנה, לא נגרם נזק לרכוש, למעט כבאית שנשרפה כליל (לכבאים שלום), וגם לא לתשתיות. אפילו גוויות של חיות לא נמצאו בשטח ונדמה שכל הרשויות הנוגעות בדבר תפקדו באופן משביע רצון. לא הייתה דרמה.

היה הרבה מזל עם השריפה הזאת. היער היה יבש וחם, מוכן ומזומן לשריפה גדולה ומסוכנת בהרבה, אבל הרוח נשארה בבית והניחה לאדם להשתלט על האש. לו הייתה מגיעה במלוא כוחה, מי יודע לאן הייתה פונה האש ובאיזו עוצמה: האש הייתה יכולה לפנות לכיוון קיבוץ צובה. היא הייתה יכולה לפנות אל עבר מתקן טיהור השפכים שורק שממוקם לא רחוק משם. לו רצתה, יכולה הייתה לנשוב לכיוון תחנת המיתוג הגדולה של חברת החשמל באבן ספיר הקרוב או אל בית החולים הפסיכיאטרי איתנים הסמוך אליה. כל אחד מהתרחישים האלה זוועתי בפני עצמו.

יומיים אחר כך, אנחנו מטיילים ביער האורנים השרוף. השמיים אפורים, אבל הגשם לא יורד על האדמה המשוועת, המאובקת. עוד אפשר להריח את האש, לראות את מסלולה בתוך הוואדי, את המקומות שעליהם פסחה, משאירה עץ אחד ירוק בין כל השחורים, את המקומות שבהם פסקה. הטמפרטורה הגבוהה השאירה אבקה לבנה הגורמת למדרון להיראות בשמש שיצאה לרגע כמו מסלול סקי. שני פרפרים צהובים עפים בין השרידים. פה ושם עוד עולה עשן מהקרקע; גזע שלא איבד את התקווה ממשיך לבעור עד הרגע האחרון, אבל לאש הבוערת בו כבר אין לאן ללכת. מסביב הכול שרוף.

טפסר ראובן יצחק, מפקד תחנת כיבוי האש בית שמש, היה שם מהרגע הראשון עד הרגע האחרון. "על ההתחלה הבנתי שזה ייקח זמן. זו הייתה שריפה גדולה בתא שטח בעייתי מאוד מבחינת גישה, בתוך מדרון תלול. רוב העבודה נעשתה על-ידי המטוסים. כוחות הקרקע נכנסו אחריהם כי היה מצב של הילכדות לוחמים. נלכדה לנו גם כבאית שעלתה באש בדקות הראשונות של השריפה. שניים נעדרו - מה זה עשה לי, אתה לא מבין. הייתי חנוק, לא יכולתי לדבר. עד שלא ראיתי אותם פיזית, עד שלא נגעתי בהם - לא נרגעתי.

"זה נזק סביבתי עצום. היית צריך להיות ולראות שם את בעלי החיים רצים מצד לצד, משתוללים. מבוהלים מהאש. לא פשוט. המשימה שלנו היא להציל נפש ורכוש. זה גם חיים. גם להם יש נפש. אתה רואה אותם רצים, המסכנים האלה, אתה רואה ילד מחפש את האמא שלו. ואתה אומר, הלך להם הבית. כואב הלב. בלי היער הזה, גם החיים שלנו יהיו הרבה יותר קשים. טבע זה חלק מהחיים".

אתה פוחד מהאש?

"שמע, אש זה דבר מפחיד. אבל מתגברים. עוצמת האש בתוך הוואדי הייתה גבוהה והטמפרטורה עצומה. אתה רואה סלעים שהתפוצצו. בשביל שסלע יתפוצץ צריך אלף מעלות. הכבאית התפוררה. לא נשרפה - הכול נמס. נעלם. זה מעיד על טמפרטורה גבוהה מאוד. זה גם דבר יפה, אש. עולם ומלואו".

מה השריפה שהכי השפיעה עליך?

(חושב ארוכות). "הייתי בכל-כך הרבה, ראיתי כל-כך הרבה. תמיד קשה לראות בתים שנשרפים ותושבים שאיבדו בית. כשנשרף בית אני מרגיש אשמה. אומרים שמדד ההצלחה הוא אפס נפגעים. זה לא המדד שלי".

לפי טפסר יצחק, אף שהרוח לא הייתה עזה במיוחד (רוב הזמן) בשלבים הראשונים לא היה ברור לאן היא הולכת, לפעמים היא הלכה לשני כיוונים במקביל. "פתאום היא התהפכה לדרום-מערב ואיימה על מתקן טיהור השפכים. אם היה קורה שם משהו זה היה אסון. פתאום משנה כיוון לחברת חשמל - שם היו כמה פיצוצים רציניים. אחר כך היה חשש שהיא תלך לצובא ולבית החולים איתנים. אם חלילה זה מגיע לאיתנים, זה לא פשוט".

אני מתקשר לד"ר גדי לובין, מנהל בית החולים הפסיכיאטרי איתנים. כ-70 חולים מאושפזים שם. "אנחנו מודעים לסכנות", אומר ד"ר לובין, "רק בשנה האחרונה עשינו שני תרגילי פינוי לשעת שריפה. גם באירוע הזה נכנסנו לכוננות והפעלנו את הסעיפים הראשונים בנוהל החירום".

כמה זה מורכב יותר לפנות חולים פסיכיאטריים?

"לפחות בעניין האש, הרבה יותר מורכב להתמודד עם שריפה במחלקה פנימית או גריאטרית. אצלנו אנשים מהלכים ומבינים. אל תתבלבל: אדם חולה בנפשו מבין טוב מאוד מה זו שריפה ומה זו סכנת חיים. תרחיש של חוסר שיתוף פעולה הוא תרחיש קיצון נדיר. בשריפה של 2010 ליוויתי את פינוי בית החולים הפסיכיאטרי בכרמל, ואחד הדברים שהכי התרשמתי ממנו הייתה ההתנהגות המופתית של המטופלים. כנראה שיש משהו באיום חיצוני שיש לו כוח מארגן".

אם האש הייתה מגיעה לתחנת המיתוג של חברת החשמל, מתקן לא מאויש לא רחוק מבית החולים, הייתה יכולה להיות בעיה. מדובר באחת התחנות החשובות של חברת החשמל, אפשר לראות את קווי המתח הגבוה יוצאים ממנה ומספקים חשמל לחצי ירושלים. לדברי מנהל מחוז ירושלים בחברת החשמל, משה כהן, בתרחיש קיצון צפויה בעיה באספקת חשמל ומצב קריטי יגיע עד להפסקות חשמל יזומות. גם נזק לכבלים יכול להיות בעל משמעות כבדה. לא היינו מתמוטטים, אומר כהן, אבל זה לא היה פשוט. מהחברה אגב ביקשו למסור כי שלחו נציג לחפ"ק השריפה מיד כשנודע עליה וכי "באירוע המדובר לא נדרשנו להפעיל את המערך הפנימי, אולם אנו ערוכים לספק הגנה מפני אש, ככל שניתן".

התחנה, כמו בית החולים, מוקפת אזור חיץ לא מיוער של כשלושים מטר והדבר הראשון שמכבי האש הגנו עליו הייתה התחנה. חברת החשמל מחזיקה כבאיות משל עצמה לא רחוק משם, בשער הגיא, אבל הפעם לא נעשה בהן שימוש. לו הייתה קורסת התחנה, מערכת החשמל בישראל יכולה הייתה לספק גיבוי לזמן מסוים (התחנה נותקה ל-24 שעות בלי פגיעה באספקה). "המזל שלנו היה מזג האוויר", אומר כהן. "גם בגל הקודם של השריפות התחנה הייתה בפוקוס. אנחנו שומרים עליה כבבת עינינו".

ומה אם הרוח הייתה פונה לדרום-מערב אל עבר מתקן טיהור השפכים בשורק? מדובר במתקן השלישי בגודלו בישראל, שמטהר למעלה מ-90,000 מ"ק שפכים ביום. השפכים מגיעים מגבעת זאב, מבשרת ציון, יישובי מטה יהודה, בית לחם, בית"ר עילית, בית ג'אלה, ביר נבאללה, א-רם וגוש עציון.

עכשיו דמיינו לכם 80-90 אלף ליטר שפכים עושים את דרכם במורד נחל שורק עד לחוף פלמחים. אסון סביבתי בכל קנה מידה. לא זו אף זו - במתקן השפכים יש גם המון גז. פיצוץ שם זה חתיכת פיצוץ. גם הם מודים לרוח. בסוף כולם מודים לרוח שלא נשבה. ברשות המים מסרו בהקשר הזה כי שתי כבאיות עמדו בכוננות בסמוך למתקן וכי ישנה היערכות תמידית להתמודדות עם שריפות.

הרוח כנראה תמשיך ותנשוב והשריפות רק יילכו ויתגברו. פרופסור לאה ויטנברג מאוניברסיטת חיפה שחוקרת את האקולוגיה של שריפות יער, אומרת שזו המציאות החדשה. "עונת השריפות הולכת ומתאחרת. בגלל האיחור בעונת הגשמים, נמתח פרק זמן ארוך של יובש מסוף חורף עד תחילת חורף. אנחנו קוראים לזה עונת החורב (horev), שמתמשכת בעצם שמונה-תשעה חודשים בישראל".

אוי, זו מילה גאונית.

"כן* זו עונת היובש ושריפות חורף נעשו דבר בולט - בשנה שעברה בירושלים, השריפה בכרמל ועוד. גם העוצמה שלהן גדולה מאוד. אנחנו מראים שיש קורלציה בין שטחים שרופים לאורך עונת החורב. לזה מצטרפים הירידה בכמות המשקעים החורפית והשינוי במיקום הגשם. הכול זה שילוב של אקלים ופעילות אדם. לא רק בהקשר של הצתות - יש יותר עומס על השטחים והיערות. זה המחיר".

"השריפות יותר קשות"

גידי בשן, רכז קהילה ויער בהרי ירושלים מקק"ל ויערן עם ותק של 34 שנים, מסכים. "באורח מוזר, אלה הפכו לחודשים הכי יבשים ומסוכנים בשנה - אם לא יורד גשם, וזה המצב לצערנו. ואז הרוחות של עונת המעבר שהן חזקות, גורמות לאש. כל תחזיות האסון מתממשות. אנחנו בחברה טובה. זה בכל העולם. זו התוצאה של התחממות כדור הארץ. גם אם מספר השריפות באזור שלנו בירידה - הן יותר עוצמתיות ויותר קשות לכיבוי. זה המחיר על כל היערות - שריפות. בתנאים האלה אנחנו בעצם מספקים דלק. כל מה שצריך זה גפרור - זה יכול להיות מדורה שנשכחה, סיגריה, מנגל, ועד הצתה. חייבים ליישם חוק - איסור מוחלט של הדלקת אש ממאי לאוקטובר".

בהצלחה.

"זה לא פופולרי והציבור לא ימות על זה מן הסתם, אבל זה המחיר. היום זו כבאית, מחר זה הרוגים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו".

מה עם הטבע?

"בשישי בבוקר כבר פגשתי עדר צבאים. הטבע יודע להשתקם. כאדם שעוסק בזה 35 שנים, אני כבר רואה מקומות שנשרפו והשתקמו. כבר יש לי את הפרספקטיבה, למרות שמחזור טבע זה לא דבר פשוט לראות בחיי אדם. יער זה שנות דור. ראיתי יערים נשרפים וראיתי שלגים מפילים עצים וראיתי את הטבע משתקם וחוזר לעצמו. אני מעריך שלוקח לחורש טבעי 25-20 שנה להשתקם, וליער אורנים בין 35 ל-40 שנה להשתקם. איך משקמים? הדבר הראשון שעושים אחרי השריפה - מחכים שנתיים-שלוש ולא עושים כלום. רואים את השטח מגיב, ואז מקבלים החלטות".

נוטעים אורנים?

"האורן נשאר איתנו. אין דרך הגיונית להוציא אותו, וזה גם לא מה שצריך לעשות. אורן זה עץ שאוהב להישרף. זו עובדה שאין להתכחש אליה. השרף שלו נשרף בשמחה, זו דרכו להפיץ את זרעו".

אורן אוהב אש. את זה אמרו לי גם הכבאי וגם החוקרת - האורן אוהב להישרף. שריפות טובות לו. כך הוא מפיץ את זרעו הלאה. תנו לאורן קופסת גפרורים והוא שורף את עצמו. יש בזה משהו יפה בעיניי, שהאורן - ובמיוחד הזקנים - מעדיפים ללכת בבום במקום להירקב לאט.

עוד כתבות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות