עמלות הבנקים: הנחות גדולות בעו"ש, צנועות בפעולות מט"ח

בנק ישראל הורה לבנקים לפרסם תעריפון לביצוע פעולות בערוצים ישירים כדי לגלגל לציבור חלק מפירות ההתייעלות של סגירת הסניפים

חדוה בר / צילום: איל יצהר
חדוה בר / צילום: איל יצהר

החל מהיום יחויבו הבנקים להציג ללקוחותיהם תעריפון נפרד לביצוע פעולות בערוצים ישירים. התעריפונים החדשים, שהוצגו לפי דרישת המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר, כוללים עמלות במחיר הנמוך ברוב המקרים בעשרות אחוזים לעומת התעריפים עבור אותה פעולה המתבצעת על ידי פקיד.

חלק מהבנקים כבר הציגו היום הטבות ללקוחות הפעילים בערוצים ישירים, אך בר לחצה על הבנקים להציג תעריפון מלא בכדי לוודא שהחיסכון ממהלכי ההתייעלות השונים שביצעו הבנקים שכללו גם סגירת סניפים וביטול עמדות טלרים, יגולגלו אל הלקוח. בשנים האחרונות נסגרו למעלה מ-100 סניפים, מה שהביא ללא מעט תלונות מצד לקוחות על הפגיעה בהם. כעת בנק ישראל מנסה לתת גם סוכריה לציבור הלקוחות, שייהנה גם הוא מתהליכי ההתייעלות שעוברים הבנקים.

דוגמאות לעמלות בעבור פעולות בערוץ ישיר
 דוגמאות לעמלות בעבור פעולות בערוץ ישיר

"פירות התייעלות"

"אנו פועלים להבטיח שפירות ההתייעלות והדיגיטציה שעוברת המערכת הבנקאית יגיעו לציבור. החל מהיום כל פעולה שמבצע לקוח באמצעים ישירים, כגון מכשיר אוטומטי, אפליקציה, אינטרנט - תהיה זולה מביצוע אותה פעולה באמצעות פקיד בנק, בשיעור שנע בין 10% ל-100% בשירותים השונים", מסרה היום בר.

בהודעה שהוציא בנק ישראל הוא צירף את התעריפונים החדשים של הבנקים. מהתעריפים עולה כי ההוזלה המשמעותית ביותר היא בעמלות העו"ש, שם מגיעה גובה ההנחה לעומת עמלת פקיד עד לגובה של 80%. כך למשל, בגין הפקדת מזומן בערוץ ישיר (שימוש במכונה) תיגבה עמלה של 1-2 שקלים, לעומת עמלה של 6-7 שקלים בגין אותה פעולה שתבוצע על ידי פקיד.

בגין הפקת דוח ללקוח, מרבית הבנקים לא יגבו עמלה בערוץ הישיר, בעוד שעמלת פקיד בגין פעולה זו תעלה ברוב הבנקים 15 שקל.

לעומת זאת, בתחום ני"ע ניתנות גם כן הנחות ללקוחות המבצעים את הפעולות בערוצים ישירים, אך בשיעור מתון יותר. כך למשל, בגין קנייה ומכירה של ני"ע ישראלים ניתנת הנחה של 10%-40% בבנקים השונים, וטווח העמלות עומד על 0.3%-0.6% מהיקף הפעולה, לעומת טווח של 0.5%-0.8% בביצוע הפעולה באמצעות פקיד. בביצוע פעולות בני"ע זרים טווח ההנחות עומד על 3%-70%, ושיעור העמלה בערוץ ישיר עומד על 0.25-0.8%.

תחום רווחי

בביצוע פעולות להעברת מט"ח, הנחות הבנקים הן הצנועות ביותר ועומדות על 3%-50%. נציין כי מדובר בתחום פעילות רווחי מאוד לבנק, אך גם במוקד שעשוי בעתיד להיפתח לתחרות משמעותית מצד חברות הפינטק - תחום התשלומים והעברות הכספים נחשב לאחד התחומים המתקדמים ביותר בענף הפינטק, אך נראה כי הבנקים משתדלים לשמור על בור השומן כל עוד ניתן, ולא ממהרים להעניק הנחות דרמטיות כשם שהם מעניקים בעמלות בתחומי פעילות אחרים.

עוד נציין, כי כל בנק תמחר בצורה אחרת את התעריפון החדש, ובחר באילו פעולות הוא מוכן להעניק הנחה רחבה, ובאילו הסתפק בהנחה צנועה. התוצאה היא שדירוג הבנקים הזולים והיקרים בכל עמלה בערוץ ישיר שונה ברוב המקרים מדירוגם באותה עמלה הניתנת על ידי פקיד.