חסכה לעצמה טרחה מיותרת

הסיבה האמיתית לאי-ההגעה של שולה זקן לעדות בבית המשפט

שולה זקן / צילום: איל יצהר
שולה זקן / צילום: איל יצהר

דווקא שולה זקן, האישה שלא היססה להקליט בסתר את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ולא חששה למסור עדות מפורטת ומפלילה נגדו, מסרבת היום להגיע להעיד במשפט שבמרכזו עומד חשד להזרמת כספים מהחברה הציבורית ב.יאיר לארגון הפשע של יצחק אברג'יל. בתקשורת עלו ספקולציות שונות סביב אי-הגעתה של זקן לעדות - שהיא מפחדת למסור עדות שעלולה לסבך אותה עם אברג'יל, שהיא חוששת מהחשיפה התקשורתית, ועוד. אבל מי שחושב שזקן, שהעזה להתייצב מול אולמרט ולהביא לשליחתו לכלא, ושעמדה פעמים רבות מול מצלמות הטלוויזיה ו"דיברה אוטוסטרדה", פוחדת ממישהו, הוא פשוט טועה.

הסיבה לכך שזקן לא התייצבה היום בבית המשפט היא פרוזאית - זקן פשוט ידעה שאין צורך בכך. עד שהשופטת טלי חיימוביץ לא תכריע האם בקשת הפרקליטות להעיד את זקן בתיק ב. יאיר סותרת את הסכם עדת המדינה שנערך עם זקן בתיק הולילנד, או שאינה סותרת את ההסכם, זקן לא תידרש להעיד בפועל. לכן, היא העדיפה לשלוח את עורך דינה עפר ברטל, לבית המשפט היום. חסכה לעצמה טרחה מיותרת.

אם עמדתה של זקן, שמתנגדת נחרצות לשימוש בהקלטות המפורסמות שלה לצורכי תיק פלילי נוסף, תדחה, אזי היא עלולה למצוא את עצמה במצב לא נעים. הקלטות הסתר שביצעה זקן ליאיר ביטון הן מעניינות, שלא לומר מביכות, לא פחות מהקלטות זקן את אולמרט.

ואם גם אז היא תעמוד בסירובה? זקן לא יכולה באמת להימנע מלהעיד. לבית המשפט (ולבית המשפט בלבד), יש סמכות לכפות על עד נדרש להגיע לבית המשפט ולמסור עדות באמצעות הוצאת צו הבאה ושליחת המשטרה להתדפק על דלת ביתו. בינתיים, השופטת לא ממהרת להוציא צו הבאה לזקן משום שהיא סבורה שעדותה לא חשובה כל-כך לגורל התיק וכאמור, בעיקר כי היא עדיין לא קיבלה החלטה באשר לטענה כי הדבר סותר את הסכם עדת המדינה שנערך עמה.

מעניין להזכיר שפעם זקן הייתה בצד השני של המתרס. בשנת 2011 נאלץ בית המשפט המחוזי מרכז להוציא צו הבאה לעדות לאיש העסקים קובי בן-גור. זאת, לאחר שבן-גור התחמק פעם אחר פעם ממתן עדות במשפט שהתנהל במסגרת פרשת רשות המסים נגד אחת, שולה זקן שמה. זקן הורשעה בסופו של דבר בהפרת אמונים בפרשת רשות המסים, בין היתר בהתבסס על עדותו של בן-גור. היא הורשעה שכאשר שימשה כמנהלת לשכת אולמרט נעתרה לבקשתם של בן-גור ושל אחיה, יורם קארשי, ומנעה פגישות בין אולמרט לראש רשות המיסים דאז, ג'קי מצא.