פורסייט: אוצר בלום או פלופ?

מסמך האנליזה על החברה מעלה יותר שאלות מתשובות

דומה כי צמד המילים "רכב אוטונומי" הפך בעת האחרונה למונח כה נפוץ, עד אשר אין עיתון או ערוץ תקשורת שאינו עוסק בנושא זה חדשות לבקרים. אקזיט החלומות של מובילאיי ושורה של גיוסי הון ואקזיטים בתג מחיר גבוה, הציתו את דמיון המשקיעים המקומיים, ואלו תרים במרץ אחר "המובילאיי הבאה". ואולם בלהט ההתלהבות עלולים המשקיעים למצוא עצמם בפני אכזבות.

חברת פורסייט, העוסקת בפיתוח מערכות מתקדמות למניעת תאונות דרכים, היא אחת הנהנות הישירות מהשגשוג הגדול בתחום. החברה, שמניותיה נסחרות בת"א, מפתחת מערכת מולטי ספקטרלית על ידי שילוב של ארבע מצלמות הפועלות באורכי גל שונים, ובכך היא חותרת לגילוי כל מכשול, בכל תנאי מזג אוויר ובכל תנאי תאורה, לרבות חושך מוחלט, אובך, עשן, ערפל וסינוור. לטענת החברה, למיטב ידיעתה לא קיימות בשוק מערכות בעלות היכולות המתוארות.

בפורסייט מציינים כי למרות גילה הצעיר וההשקעות הצנועות יחסית במחקר ופיתוח, טכנולוגיית הליבה של החברה היא מוכחת ובשלה, אשר פותחה על ידי חברת האם מאגמה ומיושמת במצלמות גבול, ולפיכך אין להציגה כתינוק בן יומו.

מדובר בחיה מוזרה בנוף הטכנולוגי המקומי, אשר לא צמחה בבית הגידול המוכר של תעשיית ההון סיכון, והגיעה לבורסה בדלת האחורית באמצעות מיזוגה לשלד בורסאי. לפורסייט אין עדיין מוצר מסחרי או הסכמים חתומים עם יצרני רכב גלובליים, אך היא השכילה לגייס בשנה האחרונה עשרות מיליוני שקלים משורה של משקיעים מקומיים, ובהם יבואני רכב וגופים מוסדיים, ואף לרשום את מניותיה ביוני האחרון למסחר בבורסת נאסד"ק.

החברה דיווחה על שורה של הצלחות מרשימות בניסויים עם יצרני רכב מובילים בסין ועם חברת יוניטי השבדית, יצרנית רכב חשמלי אורבני. כל מי שמאזין בקשב לדברי הנהלת החברה מתרשם כי תוצאות הניסויים עמדו בכל היעדים שנקבעו מראש לפיילוט. מצגת של המנהלים ובראשם בעל השליטה והרוח החיה בפורסייט, חיים סיבוני, מייצרת תחושה של מוצר טוב מכדי להיות אמיתי, וכי חוזה מסחרי ראשון צפוי בשלהי שנת 2018.

מחיר המניה של פורסייט זינק אמנם בלמעלה מ-140% מתחילת 2017 ומשקף לחברה שווי של כ-430 מיליון שקל, ואולם מאז השיא שרשמה באמצע חודש מאי השנה צנח מחירה בלמעלה מ-50%. נשאלת השאלה האם מדובר בהחלפת ידיים בריאה של משקיעים ונקודת כניסה נוחה, או בהתפכחות מושכלת של משקיעים אשר מפנימים כי הדרך להסכמים עם יצרני רכב ארוכה ואינה מובטחת?

לא לילד האנליזה הזה פיללנו

משקיעים פרטיים ומרבית הגופים המוסדיים חסרים את ההבנה הטכנולוגית החיונית על מנת להעריך את סיכויי ההצלחה של פורסייט, המצויה בחיתוליה העסקיים, ובדיוק לשם כך נוצר פרויקט האנליזה של הבורסה. מנית פורסייט נכללת זה כשנה בפרויקט זה.

עבודת האנליסטים של אדיסון המכסים את פורסייט לא שופכת הרבה אור באשר להיתכנות הטכנולוגית והמסחרית של הפתרון המוצע על ידי החברה. האנליסטים מנסים לייצר מודל הכנסות עתידי לשנים הקרובות וממנו לגזור שווי למניה. על פי עדכון עבודת האנליזה של אדיסון מהשבוע האחרון, יהיו לפורסייט הכנסות בסך 14.6 מיליון דולר כבר בשנת 2019, ובשנת 2020 החברה תרשום הכנסות של 42.1 מיליון דולר.

באדיסון ביצעו היוון תזרים מזומנים על בסיס ההנחות הללו ואחרות, וזה הביא אותם להקפיץ את הערכת השווי של החברה ב-50% ביחס להערכה קודמת מסוף חודש יוני השנה, לאחר השלמת הרישום של פורסייט לנאסד"ק. פרץ האופטימיות של האנליסטים נשען על ניסויים מוצלחים בסין ותקינה חדשה בתחום בטיחות הרכב שם, שעשויים להאיץ את תהליך חדירת המערכות בשוק הסיני. מנגד נשאלת השאלה איך אותם יצרנים סינים שכה התרשמו מיכולות החברה לא השקיעו בפורסייט, הנסחרת בשווי שוק צנוע יחסית לרמות התמחור המשתוללות בתחום הרכב האוטונומי.

סיפור יוצא דופן נוסף הגלום בפורסייט הוא השקעתה בחברת רייל ויז'ן (RailVision), המפתחת מערכת שנועדה לאפשר התרעה מוקדמת לנהג קטר מפני התנגשות במכשולים על גבי מסילת רכבת. באדיסון תמחרו בהערכת שווי קודמת את 32% ממניות רייל ויז'ן שבידי פורסייט ב-79 מיליון שקל, קרי שווי חברה של כ-70 מיליון דולר בהשוואה להערכת שווי קודמת של כ-39 מיליון דולר. הערכת השווי של אדיסון לפעילות זו התבססה על הערכה כי רייל ויז'ן תזכה להזמנות מחברות רכבות גדולות כבר ב-2018.

היה והשווי הכלכלי של פעילות רייל ויז'ן הנגזר מהערכת השווי של אדיסון הוא ריאלי, הרי שיש פה סיפור של הצפת ערך מהאגדות עבור בעלי המניות של פורסייט, שכן במהלך שנת 2016 היא השקיעה ברייל ויז'ן 1.42 מיליון דולר לפי שווי חברה של 2.4 מיליון דולר (לפני הכסף). גיוס הון שנערך ברייל ויז'ן באפריל השנה בוצע לפי שווי חברה של 20 מיליון דולר בלבד לפני הכסף, בעוד שבאדיסון מעריכים את שווי החברה בתג מחיר הגבוה פי 3 בקירוב. לפורסייט אופציה להעלות את החזקתה ברייל ויז'ן ל-48% בהזרמה של עוד 11.5 מיליון דולר.

אין צל של ספק כי הערכת שווי של חברת טכנולוגיה צעירה היא משימה מורכבת, ואולם יסלחו לנו מעריכי השווי של אדיסון - לא לילד הזה פיללנו כאשר נחשפה תוכנית האנליזה של הבורסה. לאחר עיון דקדקני בעבודת האנליזה לפורסייט - מסמך שאינו כולל ניתוח טכנולוגי יסודי, מיצוב תחרותי, דיון במודל העסקי ועוד - אנו מתקשים להבין אם מדובר באוצר בלום או בפלופ הרוכב על גבי הייפ אדיר.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.