נתניהו: "הגיע הזמן שהפלסטינים יפסיקו לחתור להשמדת ישראל"

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, באירוע לכבוד 100 שנים להצהרת בלפור: "לצערנו, בלפור נותר עניין שלא הושלם. החזון של שלום וחיים משותפים טרם הושג"

ראש המממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי / צילום: Neil Hall, רויטרס
ראש המממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי / צילום: Neil Hall, רויטרס

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, השתתפו אתמול בארוחת ערב לרגל 100 שנה להצהרת בלפור. האירוע התקיים בלנקסטר האוס, מעון אירוח רשמי השייך למשרד החוץ הבריטי. למרות חשיבות האירוע ורשימת המכובדים שנכחה בו, האירוע נסגר לחלוטין לתקשורת ולא ניתן היה אפילו להתקרב למבנה. כל הרחובות הסמוכים נחסמו למשך שעת האירוע.

מיי נשאה נאום תקיף והתייחסה בהרחבה לאלה המבקרים את ממשלת ישראל, כסוג חדש של אנטישמיות וחזרה על הדברים שאמרה בימים האחרונים בנוגע לתפקידה של בריטניה בהיסטוריה של מדינת ישראל: "כאשר יש אנשים הרומזים שעלינו להתנצל בשל הצהרת בלפור, אני שוללת זו לחלוטין. אנו גאים בתפקיד שמילאנו ביצירתה של ישראל". 

מיי הזכירה שחגיגות 100 השנים להצהרת בלפור מחדדות אף את החלק של ההצהרה שלא הושג . "עלינו להכיר גם בקשיים שהיו במסע 100 השנים הללו, החל מיהודים שגורשו מבתיהם במדינות ערב ב-1948 ועד לסבל של הפלסטינים שנפגעו וגורשו עם לידתה של ישראל - והדברים היו מנוגדים לכוונת בלפור לשמור על כלל הקהילות הללו. לצערנו, בלפור נותר עניין שלא הושלם" אמרה מיי "כי החזון של שלום וחיים משותפים טרם הושג".

מיי הוסיפה שהצדדים יצטרכו להתפשר אם ירצו להגיע למטרה הזו, "כולל עצירת בניית התנחלויות והפסקת ההסתה לאלימות על ידי הפלסטינים".

הצהרת בלפור המקורית, שמשכנה הקבוע הוא בספרייה הלאומית הבריטית, הוצגה לנוכחים . 

באירוע נכחו בכירים בממשל הבריטי, פוליטיקאים מרחבי העולם וחברי הקהילה היהודית. מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי ועוד. 

נתניהו סיפר בנאומו על הקשר האישי המשפחתי עם מפקד גדוד נהגי הפרדות ג’ון פטרסון כסמל לחיבור האמיץ בין הקהילה היהודית לממשלת בריטניה עוד מימי מלחמת העולם הראשונה. "פטרסון מעולם לא פגש יהודים. הוא היה ספקן לגבי מה שיקבל. אולם החל מגליפולי ולאחר מכן, מגליפולי ועד הגליל, הוא נפעם ממה שראה. הוא נפעם מההקרבה, אומץ הלב והרעות של לוחמיו, שכלפיהם פיתח אהדה עמוקה ובשבחם הפליג כל חייו".

"כעשרים שנה מאוחר יותר, במהלך מלחמת העולם השנייה, פטרסון פגש את אבי בארה"ב והצטרף אליו לקמפיין למען מדינה יהודית. השותפות והידידות שהם יצרו הייתה כל כך עמוקה שהוריי החליטו לקרוא לבנם הבכור, אחי הגדול, ג'ונתן, על שם ג'ון הנרי פטרסון. פטרסון היה הסנדק של אחי, שלימים נפל באנטבה".

נתניהו ציין בדבריו גם את "הנסיגות הכואבות בדרך לתחייתנו הלאומית" שבאו אחרי הצהרת בלפור אך "נזכור תמיד ציונים בריטים גאים כמו הלורד בלפור, לויד ג'ורג' ווינסטון צ'רצ'יל שנכנסו לפנתיאון השמור לידידיו הגדולים ביותר של העם היהודי לאורך ההיסטוריה ארוכת השנים שלנו".

נתניהו הוסיף "הצהרת בלפור היא זו שגיבשה את התמיכה הבינלאומית בציונות כפי שלא היה מעולם לפני כן וסללה את הדרך לכניסתה של הציונות אל בימת העולם". 

באשר לפלסטינים נתניהו חזר בנאומו על הדברים הבאים: "שעה שאנו מציינים בגאווה את הצהרת בלפור, המנהיגים הפלסטינים מכנים אותה טרגדיה. ...הטרגדיה האמיתית האחרת בהצהרת בלפור היא שהפלסטינים דחו אותה. הם עדיין דוחים אותה. הם אמרו זאת רק הבוקר. מה שמדהים הוא שהפלסטינים מדברים על כך שהם שוקלים לתבוע את ממשלת בריטניה על הצהרת בלפור. יש עורכי דין פה בחדר? זה ניצחון ודאי לבריטניה". 

עוד אמר: "הגיע הזמן שהפלסטינים יפסיקו את חתירתם להשמדת ישראל. הגיע הזמן שהם לא רק יכירו בבית לאומי יהודי, אלא שהם ישלימו סוף כל סוף עם מדינה יהודית, מדינת לאום עבור העם היהודי כיוון שאם הם יעשו זאת, הסכסוך יסתיים תוך דקה".