גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה לרפורמה "ההיסטורית": מחירי דגמי הרכב העממיים לא ירדו

בעוד שענף האוטו-טק הישראלי כובש שיאים חדשים, מתמודדים הלקוחות בארץ עם שלל כשלים ובעיות, למרות ההבטחות ■ אפילו במשרד התחבורה מודים: "הצרכן הסופי נהנה מאחוזי הנחה בודדים"

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי
כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי

בשבועות האחרונים נוספו עוד כמה חלקים מעניינים לפאזל המורכב והרחב של שוק הרכב הישראלי. זירה אחת, שזכתה לכיסוי רב, היא זירת האוטו-טק הישראלית שממשיכה לרתוח ולבעבע. כנס "התחבורה החכמה" עתיר המבקרים, שנערך בשבוע שעבר, בהחלט מיסד את מעמדה של ישראל כ"נקודה חמה" על המפה של תעשיית הרכב העולמית. מדובר בעולם שונה לגמרי מעולם ה"ברזלים" של שוק הרכב הישראלי, אבל הוא מציב בפני השחקנים המוכרים והגדולים הזדמנויות עסקיות מעניינות רבות יותר מכפי שראינו בכל העשור הקודם, אבל לנושא המרתק הזה נחזור ונקדיש טור נפרד בעתיד הקרוב.

בינתיים, נחשפו נתונים תקופתיים ארוכי טווח על היקף האשראי לרכישת רכב ללקוחות פרטיים בישראל, כנגד שעבוד. במקביל, ועדת הכלכלה פתחה שוב את "תיבת פנדורה" של שוק החלפים לרכב, והעניקה תזכורת ישירה ועגומה לחוסר האפקטיביות של "חוק רישוי שירותי הרכב", שבימים מלאה שנה לכניסתו לתוקף.

אשראי לרכב: הצמיחה שלפני הצניחה?

בשנה שעברה החל בנק ישראל לאסוף באופן פרטני את נתוני האשראי לרכב, והנתון הראשוני שפורסם, נכון לספטמבר אשתקד, עמד על כ-11.6 מיליארד שקל. השבוע פורסמו לראשונה נתונים עדכניים ומתמשכים והם חושפים מגמה ברורה של צמיחה בהיקף האשראי. בין ספטמבר 2016 ליוני 2017 צמח האשראי לרכב ללקוחות פרטיים, כנגד שעבוד הרכב, ב-1.74 מיליארד שקל, שיעור צמיחה של כ-15%. בסוף הרבעון השני של 2017 הוא כבר הסתכם ב-13.347 מיליארד שקל, ובין הרבעון הראשון לשני השנה הוא קפץ ב-671 מיליון שקל, בהובלת הבנקים.

הנתונים הללו מאפשרים לבצע אקסטרפולציה מקורבת. אם מתרגמים את היקף צמיחת האשראי הרבעוני למחיר הממוצע של עסקת רכישה של רכב פרטי בישראל, מדובר על גידול של כ-6,500 כלי רכב מבוססי אשראי ברבעון, או כ-26 אלף כלי רכב בשנה. זה אולי לא נשמע הרבה ביחס לכלל השוק, אבל אם מביאים בחשבון שהיקף המכירות החודשי הממוצע ללקוחות פרטיים (לא כולל ליסינג, ציים ו"אפס קילומטר") הוא בסביבות 11 אלף כלי רכב בחודש, אפשר להסיק ששיעור רכישות הרכב ממונפות האשראי במגזר הפרטי נע סביב ה-20%.

בפועל, מספר כלי הרכב גדול יותר, כיוון שהמימון הטיפוסי שלוקחים משקי הבית לרכישת רכב נמוך מ-100%. החישוב גם אינו כולל את מספר כלי הרכב שנרכשים בסיוע "הלוואות לכל מטרה", שאינן מופיעות בנתוני בנק ישראל, ואת כלי הרכב, שנרכשים באשראי חוץ-בנקאי. חלק מיבואניות הרכב, למשל, נוהגות להעניק אשראי לרכישת רכב ממקורות מימון עצמיים שלהן. הבולטת ביניהן היא קבוצת כלמוביל, שמחזיקה נתח משמעותי משוק הרכב הישראלי ומעניקה מימון חיצוני בסיוע חטיבת דביס של דיימלר. לפיכך, אפשר להעריך בזהירות ששיעור רכישות הרכב שמומנו באשראי במגזר הפרטי נע סביב ה-30%.

בנק ישראל, שמסתכל על התמונה הרחבה, מודע לכך שבמגזר המוסדי היקף המינוף של רכישות הרכב, כנגד שעבודו, גדול יותר באופן משמעותי. אכן, מערך הביטחונות של חברות הליסינג כנגד האשראי נרחב משמעותית מזה של בתי האב, אבל בשורה התחתונה ערך הביטחונות העיקריים של שני סוגי הלווים, הפרטיים והמוסדיים, מבוסס על הביקוש וההיצע בשוק המשומשות הישראלי.

כאשר מוסיפים לקלחת נתון צמיחה של 15% בשנה (פלוס-מינוס) בהיקף האשראי, אפשר להבין מדוע מיהר בנק ישראל למשוך ביוני השנה את בלמי החירום ופרסם שורה של "הנחיות" לבנקים לקירור שוק האשראי לרכב.

רק נתוני הרבעונים הבאים יגלו כיצד השפיע המהלך של בנק ישראל ואם נשא פירות. אולם כפי שכתבנו כאן לאחרונה, התחושה בשוק היא של התקררות משמעותית והיא מקבלת גיבוי מנתוני המסירות העדכניים. אמנם נתוני המסירות של אוקטובר, שפורסמו אתמול, מראים קפיצה של יותר מ-40% לעומת אוקטובר אשתקד, אבל צריך לזכור שספטמבר ואוקטובר הם חודשים שפיזור ימי החגים משתנה בהם משנה לשנה. כאשר מבצעים ממוצע דו-חודשי של ספטמבר ואוקטובר, מגלים שמדובר בעלייה של כ-3% בלבד לעומת החודשים המקבילים אשתקד. בקיצור, האוויר מתחיל לצאת מבועת האשראי.

אם מישהו עדיין נוטה לייחס את הגישה הזאת רק לרואי שחורות, נציין שהיא מחלחלת כיום גם לגופי המחקר הממוסדים. כך, למשל, בדוח מיוחד של מידרוג על שוק הרכב, שפורסם בספטמבר השנה, נכתב כי "החמרת התנאים למימון כלי רכב מצד הבנקים כבר ניכרת והיא בעלת השפעה על אשראי צרכני ואשראי מסחרי. הדבר צפוי לתרום במידה מסוימת לצינון ביקושים לרכב חדש, וכן להוביל לאתגרים אצל חלק מחברות הליסינג למחזר את התחייבויותיהן בהיקף דומה לעבר ולאלצן לפעול בכמה דרכים, שמשמעותן ייקור הוצאות המימון ו/או צמצום מסוים בצי".

הרפורמה האבודה בשוק החלפים

החודש, כאמור, מלאה שנה לכניסתה לתוקף של רפורמת הדגל של משרד התחבורה, המוכרת כ"חוק רישוי שירותי הרכב". פטרוני החוק הזה כינו אותו לא אחת "היסטוריה בשוק הרכב" והבטיחו לעם ירידות משמעותיות במחירי הרכב והחלפים. אז הנה תקציר לגבי מה שקרה למחירי דגמי הרכב העממיים בשנה שחלפה מאז: כלום.

בניכוי השפעת שערי המטבע והמיסוי (הירוק), לא נרשמה שום תזוזה כלפי מטה במחירונים אלא רק כמה תיקונים כלפי מעלה. האשליה של ירידה במחירים, שיוצר כיום שוק ה"אפס קילומטרים", נסמכת על ההנחות שמעניקים הממוסדים היבואנים לסוחרים, ואם כבר, היא הוכחה ניצחת לקפיצה נוספת ב"מארקאפ", שמקובל כיום בשוק הרכב החדש בישראל.

אמנם היבוא האישי ו"הזעיר" (עד 20 כלי רכב בשנה) של רכב זוכה לפריחה מאז כניסת החוק, אבל ברוב המקרים זו נישה נפרדת, שיש מעט מאוד בינה לבין יוקר המחיה של ההמונים. ביטויה העיקרי הוא תוספת מרשימה לכבישי ישראל של כלי רכב אקזוטיים מבית מרצדס, ב.מ.וו, פורשה, פרארי, למבורגיני ושות'. אמנם נמכרו גם כמה מאות כלי רכב "עממיים" יחסית מיבוא מקביל, בעיקר של טויוטה, אך עדיין מדובר בטיפה בים.

ומה לגבי ההבטחה להוזלה במחירי החלפים בעקבות הרפורמה? בכל זאת, מדובר על שוק של 10 מיליארד שקל בשנה, שיש לו השפעה ישירה על כיסם של ההמונים. במארס אשתקד כתבנו כאן כך: "לא מעט שעות דיונים בחוק הוקדשו לצמצום הביורוקרטיה ולשיפור התחרותיות בשוק החלפים והמוסכים, במטרה מוצהרת להוריד משמעותית את יוקר המחיה בסעיפים הללו. אלא שגם כאן העדיף משרד התחבורה להתעלם מהבעיות האמיתיות של שוק החלפים ולהתחמק ממוקשים כמו ענף הביטוח הכל-יכול... המשמעות היא שגם אחרי כניסת החוק ימשיכו לקוחות החלפים והמוסכים בישראל להשתייך לשתי אוכלוסיות. מצד אחד, חברות הביטוח והלקוחות המוסדיים הגדולים, שימשיכו לקבל הנחות של עשרות אחוזים ממחירי המחירון הרשמיים המנופחים על חלפים ותיקונים. מצד שני מאות אלפי בעלי רכב פרטיים ימשיכו לשלם 180 שקל לפני מע"מ ועבודה על פילטר שמן, שעולה בשער היצרן 6 דולרים, ועוד יגידו תודה".

כשכתבנו את זה אשתקד, לפני תחולת החוק, זכינו לתגובות ממלכתיות בנוסח, "אתם חוזי שחורות ונביאי זעם" (וזה עוד בלשון עדינה). והנה בשבוע שעבר, בדיוק שנה לאחר כניסת הרפורמה לתוקף, התכנסה ועדת הכלכלה כדי לנסות וליישם "שקיפות" במחירוני החלפים שתאפשר השוואת מחירים שלהם ברשת ותשפר את יכולת המיקוח של הצרכן הקטן בניסיון נואש להוריד את מחירי החלפים. אז הנה מה שאמר בדיון בשבוע שעבר נציג משרד התחבורה, שנה לאחר כניסת החוק לתוקף: "הצרכן הסופי נהנה מאחוזי הנחה בודדים, בעוד שציי רכב יכולים לקבל הנחות של 60%-70% ואפילו 80%". וואו. לא היינו מאמינים.

למותר לציין שניסיונות הוועדה להכניס שקיפות במחירים נתקלו בהתנגדות מצד חזית אחידה של כל השחקנים בשוק סחר החלפים, מיבואני הרכב ועוד יבואני החלפים התחליפיים והמוסכים. יתר על כן, משרד התחבורה "גילה" לאחרונה, להפתעתו, שהחוק הקיים כמעט שאינו מאפשר יבוא אישי סדיר של חלפים מחו"ל, שעשוי להקטין, אפילו בקטנה, את הפערים הבלתי נסבלים בין מחירי החלפים בשוק החופשי בחו"ל לבין המחירים בארץ.

אלא שלשם כך, מתברר, צריך להסיר חסמי רגולציה, שלא מעט מהם מרוכזים במשרד התחבורה עצמו, ולשנות את צו היבוא החופשי בהתאם. גם את זה גילה המשרד בשיטת "נסה וטעה". בקיצור, יושבים שלוש שנים, מבטיחים הבטחות, מעבירים חוק, ואז מנסים להבין היכן טעינו ומדוע המחירים אינם יורדים. אבל עזבו שטויות, זה רק אנחנו, החמוצים.

היבוא האישי של רכבי פאר

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פגרת הכנסת כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

אייל בן סימון מימש אופציות של הפניקס בהיקף של 1.65 מיליון שקל

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה • מניית הפניקס ירדה היום ב-2.6%

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בהיעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● מוקדם יותר, ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד