סלינגר למעסיקים הקטנים: עוד שנה להיערך לשינויים לפנסיה

מורה לסוכנים וליועצים "ליזום פגישה עם הלקוח לפחות אחת לשנה ובכל פעם שחל שינוי במצבו"

שורה של התפתחויות ברגולציה על ענפי הביטוח והפיננסים: רשות שוק ההון, בראשות דורית סלינגר, הודיעה מוקדם יותר השבוע על עיכוב של שנה בהוראותיה לגבי החובה של מעסיקים קטנים ליישם את הוראות הפקדת תשלומים לקופות גמל, וזאת עד פברואר 2019. העיכוב נובע מהחשש כי הרגולציה רצה קדימה, והשוק לא מוכן למעבר - שעלול לגרום אי-סדר רב - נוסף על זה שכבר קיים כיום בשוק הפנסיוני, בעקבות שורת הוראות רגולטוריות של הרשות בנושא זה.

ביחס לרפורמת ממשק התשלומים לגבי מעסיקים קטנים, ציינו ברשות שוק ההון כי "בישראל כ-235 אלף מעסיקים קטנים (עד 20 עובדים), ולהם כ-1 מיליון עובדים (קצת יותר מארבעה עובדים בממוצע למעסיק)". מעסיקים אלה אמורים היו להעביר מידע וכספים פנסיוניים של עובדיהם לקופת גמל, בהתאם להוראות ממשק תשלומים הדיגיטלי והאחיד. עתה הוארכה תקופת ההיערכות שלהם במטרה "לאפשר להם להשלים את היערכותם לממשק".

בלשכת סוכני ביטוח התגאו בעיכוב, ואמרו כי זהו "הישג ללשכת סוכני הביטוח במאבק עם רשות שוק ההון", מאחר שהפעימות שכבר נעשו ביחס לממשק המעסיקים יצרו "כאוס הולך וגובר". לטענת לשכת סוכני ביטוח ישנם כיום "כספים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, שאינם משויכים כראוי לציבור החוסכים, לאור שתי הפעימות הקודמות (בממשק המעסיקים, ר' ש')".

זמן קצר לאחר מכן דנה אתמול ועדת הכספים בכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, בהוראות הרשות לגבי הפרדת התפעול מהשיווק, ובסוף הדיון קראה הוועדה "לבחון תיקונים ברפורמה שהוציאה מסוכני הביטוח את שיווק קרנות הפנסיה והפכה אותם למלווים בלבד". היו"ר גפני קרא לנציגי רשות שוק ההון להיפגש עם סוכני הביטוח כדי לדון בתלונות ובליקויים שנתגלו, ואמר כי "תגיעו למתווה מוסכם ואנחנו נאשר אותו".

כמו כן, ועדת הכספים בכנסת התייחסה השבוע גם לקרנות הפנסיה ברירת מחדל שהאוצר הוציא לדרך בנובמבר אשתקד, ומסרה כי קראה לאנשי רשות שוק ההון, "לקצר את פרק הזמן שנותר עד למימוש המלא של 'רפורמת ברירת המחדל' בפנסיה, כך שהמועד יוקדם ממארס 2019 למארס 2018". מדובר על הקדמת השלב שמכריח גם מעסיקים שמקיימים מכרזים ייעודיים לבחירת אפיק החיסכון הפנסיוני לעובדיהם, להיכנס תחת מטריית הפנסיה ברירת מחדל.

לצעד זה תהיה השפעה ניכרת על שוקי הפנסיה והעבודה, ובין היתר ביטול כלל ברירות המחדל ישפיע על איגודים ועל ועדים שיש להם הסכמים בתוקף. על רקע זה, מי שעמדתה בלטה בהיעדרה מהדיון היא ההסתדרות. כיום יש שתי קרנות ברירת מחדל: של מיטב דש והלמן אלדובי, שנבחרו בשל התחייבותן לגבות דמי ניהול נמוכים מאוד.

רשות שוק ההון גם הוציאה הוראות חדשות בנושא, ובכללן טיוטת חוזר "שירות סוכנים ויועצים ללקוחות". הטיוטה מגדירה כי סוכן הביטוח והיועץ הפנסיוני "יקבע אמנת שירות שתכלול, לכל הפחות, את זכויות לקוחותיו" בהתאם לחוזר. עוד נכתב כי הוא "ייזום פגישת שירות עם הלקוח בקשר למוצר פנסיוני, לפחות אחת לשנה, ובכל פעם שהובא לידיעתו כי חל שינוי במצבו של הלקוח". זאת בין היתר בגין "שינויים בתעריפי עלות כיסוי ביטוחי הדורשים התאמה". עוד קובעת הטיוטה, כי סוכן או יועץ שגובה גם תשלום ישיר בגין "שכר והחזר הוצאות", יעשה כן בשקיפות ובהתאם להסכמות מוקדמות עם הלקוח.

בד בבד הוציאה הרשות טיוטת הוראה להפיכת הדיווח השנתי לעמיתים ולמבוטחים ("הסטייטמנט השנתי") לדיגיטלי, כברירת מחדל, ובמקביל יצאה טיוטה הוראה שמטרתה לאפשר לחברות הביטוח להציע למבוטחים כיסוי לניתוחים הכולל השתתפות עצמית, וזאת במטרה להוזיל את ביטוחי הבריאות.

הממונה סלינגר, התייחסה היום ב"האקת-הון" לחדשנות הטכנולוגית של עולם הביטוח והחיסכון, ואמרה כי "נדרשת רפורמה אדירה", תוך שהוסיפה כי "נראה שהסכר כבר נפרץ", ו"שכדור השלג הטכנולוגי החל לנוע. לא ירחק היום שהקדמה תחבק גם את הביטוח והפנסיה".