בעקבות העדויות: נשיא קשת אלכס גלעדי מפנה את תפקידו

נגד גלעדי הצטברו עד כה 4 עדויות על הטרדה ותקיפה מינית ■ הטאלנטית הבכירה של קשת, אילנה דיין: "גלעדי לא יוכל להמשיך בתפקידו; אני אוהבת את קשת, אבל ברור שהארגון לא חף מטעויות" ■ גלעדי: "הטענות אינן נכונות. אני זז הצידה, זמנית, כדי להילחם על חפותי"

אלכס גלעדי / צילום: תמר מצפי
אלכס גלעדי / צילום: תמר מצפי

אלכס גלעדי, נשיא קשת, הודיע הלילה לדירקטוריון החברה כי הוא מפנה ("זמנית") את תפקידו בחברה, בעקבות העדויות הקשות שעלו כלפיו בימים האחרונים. "אני זז הצידה, זמנית, מקשת כדי להילחם להוכחת חפותי מן הטענות הבלתי מבוססות האלה", נמסר מטעמו של גלעדי. "אני חוזר ומדגיש כי טענות אלה אינן נכונות, ואנקוט בצעדים המשפטיים הנדרשים כנגד האשמות השווא-הללו".

בעקבות הודעתו של גלעדי מסרה יו"ר קשת, דרורית ורטהיים, כי "החל מהיום גלעדי לא יכהן כנשיא קשת".

נגד גלעדי התפרסמו עד כה 4 עדויות שונות. נשות התקשורת אושרת קוטלר ונרי ליבנה תיארו הטרדות שונות שספגו מצדו של גלעדי לפני כ-20 שנה. קוטלר סיפרה כי קיבלה מגלעדי "הצעה מגונה" בעת שהייתה מועמדת להגיש את תוכנית הבוקר של קשת; ואילו ליבנה סיפרה על מקרה שבו הגיעה לביתו של גלעדי, במחשבה שמדובר בפגישה שקשורה לעבודה, וזה חשף בפניה את איבר מינו.

אל הסיפורים הללו הצטרפו ביממה האחרונה שתי עדויות קשות בהרבה. בערוץ 10 סיפרה "אשת תקשורת לשעבר" לאורלי וילנאי כי לפני כ-20 שנה גלעדי כפה עליה יחסי מין בזמן שהייתה מועמדת להגיש תוכנית בשידורי קשת. בערוץ אף ערכו לאישה בדיקת פוליגרף, ועל-פי הדיווח' הבדיקה קבעה כי היא דוברת אמת.

ב"הארץ" פורסמה עדות של אישה נוספת המתארת מקרה שהתרחש לפני כ-40 שנה, בסוף שנות ה-70, שגם בו, לטענתה, היא הגיעה לביתו של גלעדי באמתלה מקצועית, ושם נאנסה על-ידו. גלעדי מכחיש בתוקף את שתי העדויות. 

ימים לא קלים בקשת 

על חברת קשת עוברים ימים לא קלים, דווקא בתקופה קריטית במיוחד, זמן קצר לאחר שפיצול ערוץ 2 יצא לדרך (וכשבמישור המקצועי, בקרב על הרייטינג מול רשת, היא קוצרת הצלחות). בימים האחרונים נחשפו גם מיילים שכללו תוכן מיני לא ראוי שנשלחו לעובדים על-ידי יורם זק, מבכירי קשת, בשנת 2010.

היום (ד') התראיינה אילנה דיין, הטאלנטית הבכירה של קשת, בתוכניתה של קרן נויבך ב"כאן" רשת ב' והתייחסה לאירועי הימים האחרונים: "אני מכירה את אלכס גלעדי הרבה שנים", אמרה, "ואני יודעת שיש לו הרבה זכויות, אבל כששמעתי את נרי ליבנה, היה לי ברור שהוא לא יכול להמשיך להיות נשיא קשת".

דיין גם התייחסה לביקורת שנשמעה על התנהלות קשת בפרשה ואמרה: "אני מסכימה שאפשר למתוח ביקורת על הקצב (שבו פעלה קשת), אפשר למתוח ביקורת על ניסוח כזה או אחר. בסופו של דבר גלעדי לא ימשיך... ההצטברות של העדויות היא מאוד קודרת וחמורה ולא משאירה הרבה מקום לספק".

עוד אמרה דיין: "אני עובדת בקשת, אני אוהבת את המקום הזה, הוא מאפשר לי לעשות תוכנית תחקירים כמו שאני מאמינה בה. רוח הארגון הזה היא לא מה שמצטייר בימים האחרונים. אני רואה את אבי ניר (מנכ"ל קשת), זה אדם שאני מאוד אוהבת, וגם בהקשר של גלעדי הוא רצה לעשות את הדבר הנכון. (יחד עם זאת) בטח שגם ניר וגם הארגון לא חפים מטעויות".

אתמול (ג') שלח ניר לעובדי קשת מייל ובו התייחס לאירועי הימים האחרונים: "לי ולכל מי שעובד בקשת הימים הללו קשים... כשיש מקרים חריגים, אנו מחויבים לטפל בהם בנחישות, לבחון את הטענות הקשות ולפעול בהתאם ולא על-פי דרישות ולחצים חיצוניים".

עוד כתב ניר לעובדים: "מי שעובד בקשת, יודע את האמת על החברה הזאת ועל הנורמות המנחות את ההתנהגות בה... ולכן אני וחבריי להנהלה כואבים במיוחד ומתקשים עם הדברים המיוחסים לנו". 

מאושיות הטלוויזיה הבכירות בישראל

אלכס גלעדי, שבחודש הבא ימלאו לו 75, הוא מאושיות הטלוויזיה הבכירות בישראל ומלווה את התעשייה המקומית מאז הקמתה של הטלוויזיה הישראלית. בסוף שנות ה-70 הוא היה אחראי להפקה של אירועים טלוויזיוניים גדולים, ובראשם שידור ביקורו בישראל של נשיא מצרים, אנואר סאדאת.

הצלחתו של גלעדי פתחה לו דלתות בעולם, ובשנות ה-80 הוא הצטרף לרשת NBC האמריקאית, שם התמחה בתום שידורי הספורט. ב-1994 אף התמנה גלעדי לחבר הוועד האולימפי הבינלאומי, והוא פעיל בארגון גם כיום.

במקביל, עם יציאתו לדרך של השידור המסחרי בישראל, גלעדי הוביל את קבוצת שידורי קשת, שזכתה יחד עם רשת וטלעד במכרז הראשון של ערוץ 2 שנערך ב-1993, ושימש כמנכ"ל הקבוצה בשנים הראשונות לפעילותה. עד היום גלעדי מחזיק בכ-6% ממניות החברה. החל מ-2005 הוא מוגדר כנשיא קשת, ולא מעורב באופן ישיר בפעילות היומיומית שלה, שאותה מוביל מאז 2002 המנכ"ל אבי ניר.