מדדי אוקטובר באג'יו: ארה"ב דוחפת להתחזקות העליות

למרות שורת נתונים שליליים ובזכות מגמות חיוביות בארה"ב, החודש שחלף הותיר תשואה חיובית בכל מדדי תיקי ההשקעות ■ ומה הלאה? המניות נוטות להמשך עליות, בציפייה להורדת המסים במסגרת הרפורמה של טראמפ, אלא אם כן תפרוץ מלחמה עם צפון קוריאה

ירידות שערים בוול סטריט / צילום: ברנדן מקדרמיד, רויטרס
ירידות שערים בוול סטריט / צילום: ברנדן מקדרמיד, רויטרס

חודש אוקטובר תרם תשואה חיובית בכל מדדי תיקי ההשקעות. העליות החודש היו חזקות אף יותר מהעליות בחודש הקודם, בעיקר במדדי המניות, אשר עברו להובלה והחליפו את מדדי האג"ח בתור מנוע עיקרי בתיקי ההשקעות של הציבור. העליות במדדי המניות נמשכו מתוך נחישות ובמהלך חיובי כמעט אוטומטי ותוך התעלמות משורה של נתונים שליליים, בהם דוח תעסוקה שלילי בארה"ב, שהראה דווקא ירידה במספר המשרות, התעלמות מדברי הנגידה ג'נט ילן שהעריכה כי העלאות הריבית תימשכנה גם אם האינפלציה תהיה נמוכה מהיעד, וכמובן מכפילי הרווח הגבוהים בכל חתך ובכל פרספקטיבה.

מדדי המניות עוברים להובלה

אוקטובר היה חודש שני ברציפות שבו נרשמו עליות בכל המדדים, כאשר המניות שוב עלו באופן בולט ולקחו את ההובלה. בסיומו של אוקטובר מדדי תיקי המניות מייצגים את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה מבין שאר המדדים, עם עלייה חודשית בשיעור של 1.34% ושל 3.9% מתחילת השנה.

מן העבר השני, מדד תיק האג"ח עלה באוקטובר בשיעור של 0.24% וסיכם בכך עלייה מרשימה בשיעור של 3.56% מתחילת השנה. ההבדל בין מדד תיק האג"ח לזה של המניות אינו גדול, אולם לאור האופטימיות הקיימת בשוקי המניות, עליה נשוב ונדבר בהמשך, נראה כי 2017 מתקדמת לקראת האפשרות של תשואות גבוהות יותר באפיקי המניות על-פני תיקי האג"ח. זאת לאחר שנתיים בהן התוצאה היתה הפוכה, כך שהעדיפות היתה למדדי תיק האג"ח על-פני המניות.

כדי להשלים את התמונה, תיקי הביניים רשמו תשואות דומות. ראשית, מדד תיק ה-80:20, המכיל עד 20% מניות, רשם עלייה בשיעור של 0.46% באוקטובר ואילו מדד תיק המכיל עד 30% מניות רשם עלייה בשיעור של 0.57% בחודש זה. מתחילת השנה הם רשמו עלייה בשיעורים דומים וקרובים ל-3.7%.

הקטר האמריקאי מושך בחזקה

המגמה החיובית בשוקי המניות נראית כמו תוצאה של המגמות החיוביות בארה"ב. נתוני הכלכלה הגדולה בעולם מתגבשים לכדי תמונה חיובית מאוד בהווה וציפיה חיובית גם להמשך. כמה נתונים עיקריים הם שיעור האבטלה, שירד באוקטובר מ-4.4% ל-4.2%, שיעור צמיחה של 3%, אשר עלה על הציפיות לקצב של 2.5% וכן מדדי פעילות חיוביים - הן בתחום הצרכני והן בצד התאגידי, בו מדדי מנהלי הרכש אותתו על ציפיות חיוביות גם להמשך.

אל האמון בכלכלה נוסף מרכיב חשוב של ציפיה לתוכנית ההרחבה הפיסקאלית של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. במסגרת התוכנית צפויה הורדת מסים משמעותית בצד התאגידי, יחד עם תוכנית להשקעה בתשתיות. התוכנית מתעכבת, אולם אחת הסיבות לכך היא גיוס הסכמה פוליטית טרם הצגתה הפומבית וזאת בניסיון למנוע כישלון מנהיגותי נוסף לנשיא טארמפ. בדרך לאישור התוכנית הוחלט על מחליפה של הנגידה ילן, ג'רום פאואל, מינוי אשר עשוי להכתיב המשך המדיניות המתונה של הפד, בדרך ליציאה מהמדיניות המוניטארית המרחיבה מאוד שהונהגה על-ידו בשנים האחרונות.

כל אלו אפשרו לשוק המניות האמריקאי להמשיך ולנוע במגמה החיובית תוך התעלמות מהסיכונים ההיקפיים כגון איומים גרעיניים, תוך שהמיקוד ניתן כאמור לנתונים הכלכליים החיוביים. בהתאם לכך גם שווקים נוספים בעולם, בהם השוק בישראל, המשיכו במסעם צפונה. בישראל היתה זו מניית טבע שהמשיכה להכות במשקיעים ללא רחם, אך למרות זאת נרשמה כאן עלייה בשיעור של כ-1.44% במניות על-פי הרכבן במדדי התיקים.

סקירת הסיכונים

נראה, כאמור, כי השווקים נהנים מתקופה חיובית ממושכת מאוד, למרות קשיים שבדרך. אכן, התקופה היא חיובית גם באפיקי האג"ח השונים וגם באפיקי המניות ברחבי העולם, כולל בשווקים מתעוררים, אשר סבלו משנים קשות מאוד. גם הריבית לא אמורה לעלות במהירות, לא בארה"ב ולא בישראל, כאן הכריזה הנגידה קרנית פלוג בהודעת הריבית האחרונה שלה כי תתעכב זמן רב בהעלאתה. הדבר ייצב את שוק האג"ח המקומי ותרם את תרומתו בעליית מחירים.

בכל זאת, ראוי לסקור כמה דברים העלולים לשבש את המצב החיובי בשווקים, רק כדי לזכור שהם קיימים. ראשית, הסיכון הגיאופוליטי ההולך ומחמיר בין ארה"ב לצפון קוריאה, תוך כדי הרעה ביחסים בין ארה"ב לבין מדינות מובילות נוספות כמו סין או רוסיה.

גורם נוסף העלול לשבש את תמונת הרקע של השווקים הוא מחיר הנפט, אשר בשקט בשקט החל לטפס וסיכם עלייה בשיעור המתקרב ל-20% בחודשיים האחרונים. עליית מחיר הנפט עלולה להוביל בתורה לעלייה בקצב האינפלציה וליצור בארה"ב את הגירוי החסר לעלייה מהירה יותר בריבית, בעיקר עלייה מהירה מהציפיות הקיימות בשווקים. לעלייה זו עלולה להיות השפעה שלילית לא רק על שוקי האג"ח, אלא גם על שוקי המניות.

סיכונים אלו הם רגילים לחלוטין והתממשותם אינה חריגה בראייה היסטורית של המגמות בשוקי ההון, אלא שהם לחלוטין אינם קיימים במכלול הציפיות של המשקיעים. ייתכן כי רבים מהמשקיעים אינם זוכרים את טעמה המר של ההפתעה לרעה וייתכן כי טכנולוגית המידע שינתה את הדרך שבה משקיעים מתנהגים בשווקים. אין לדעת. מה שברור הוא שהמגמות החיוביות מבוססות, בצדק, על נתונים כלכליים חיוביים ואינן משאירות מקום רב לספק ולדאגה. אלו כנראה יעלו ויבואו במלוא העוצמה, בבוא העת.

הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי, ליווי ועדות השקעה ופיקוח על הנכסים הפיננסיים והריאליים של חברות, ארגונים וקיבוצים. ליועץ ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

מדדי אגיו
 מדדי אגיו