אושר חוק קק"ל: תעביר 2 מיליארד שקל תוך שנתיים

החוק קובע כי בפני קק"ל שתי אפשרויות: האחת - להעביר למדינה 2 מיליארד שקל בשנים 2018-2019, מיליארד לשנה ולאחר מכן לקבל פטור ממסים ■ השנייה - לעבור למסלול של תשלומי מס כבר מ-1.1.18

ועדת הכספים אישרה הלילה (ד') את חוק קק"ל, שנועד מחד, להסדיר את פעילותה כגוף רגיל המשלם מסים כדין ופועל בשקיפות תוך ניהול ספרים ומאידך, יוביל לעברת תקציבים גדולים בסך 2 מיליארד שקל, כבר בשנתיים הקרובות, לצורך ביצוע פרויקטיי תשתית לאומיים בהיקפים גדולים.

החוק קובע כי בפני קק"ל שתי אפשרויות: האחת, להעביר למדינה 2 מיליארד שקל (65% מהכנסות קק"ל) בשנים 2018-2019, מיליארד לשנה ולאחר מכן לקבל פטור ממסים עד לסוף שנת 2023. השנייה, לעבור למסלול של תשלומי מס כבר מה- 1.1.18.

בכל מקרה עפ"י הצעת החוק, החל מה- 1 בינואר 2024 קק"ל יבוטלו כל הפטורים שניתנו עד היום לקק"ל והיא תשלם מסים באופן מלא. הדיונים שהובילו לאישור החוק היו סוערים במיוחד והופסקו פעמים רבות לצורך השגת פשרות.

מתנגדי החוק טענו, כי בפועל מדובר בהלאמת קק"ל ופגיעה בפעילותה הציונית. מנגד התומכים, טענו כי קק"ל פועלת בחוסר שקיפות גם בנושא התקציבי וגם בתחומי עיסוקה. עם אישור החוק בוועדה, הודיע יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה) כי "לאחר שהחוק יאושר סופית בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת" בכוונתו "לקיים דיון מקיף על קק"ל ועל פעילותה". גפני : "חברי ועדת הכספים ואנוכי רוצים לדעת מה עושה קק"ל היום, במה היא עוסקת, באילו יישובים היא פועלת ובאילו לא ". גפני קרא למנכ"ל קק"ל שהשתתף בדיון, אמנון בן עמי, להעביר לוועדה סקירה על פעילות קק"ל ואופן הפניית המשאבים לפעילויות שונות, טרם הדיון שיתקיים בוועדת הכספים בנושא.