פיני כהן ימכור מניותיו בקבוצת דוידוף תמורת כ-40 מ' ש'

מיליונר הביטוח החשאי: שווי קבוצת רוני דוידוף מוערך בכ-400 מיליון שקל - כך עולה מעסקה למכירת מניותיו של יו"ר קבוצת דוידוף, פיני כהן (12%), לידיו של בעל השליטה בקבוצה ■ על האיש שהרחק מהעין הציבורית, רשם שורת מימושים נאים ומתפתח גם בחו"ל

דנה עזריאלי פנחס (פיני) כהן / צילום: אביב חופי
דנה עזריאלי פנחס (פיני) כהן / צילום: אביב חופי

ענף הביטוח המקומי ייצר לאורך השנים שורה ארוכה של בעלי הון כבדים, החל מבעלי קבוצות הביטוח הגדולות במשק (יאיר המבורגר, שלמה אליהו, מוקי שנידמן ולוי רחמני) והמשך בסוכנויות ביטוח שהפכו את בעליהן לכאלה (מאיר שמיר, מאיר אוזן, איציק עוז וסוכני ביטוח אחרים, שמכרו את עסקיהם תמורת סכומים מפולפלים).

אולם, עדיין ישנם כמה אנשי ביטוח גדולים המתנהלים מתחת לרדאר, שגם אם שמם מוזכר מעת לעת בעיתונות הכלכלית, הרי שהיקף ושווי עסקיהם רחוקים מהעין הציבורית. אחד מאנשי הביטוח הללו, שעושה חיל בעסקיו ושצבר הון נכבד שנאמד במאות מיליוני שקלים, הוא סוכן הביטוח לשעבר רוני דוידוף, בעל השליטה בקבוצת דוידוף.

עד כמה הוא מצליח? בספטמבר השנה חשפנו ב"גלובס" כי דוידוף רכש לאחרונה כשליש מההחזקות של יו"ר הקבוצה ומי שהוגדר (על-ידי אחרים) כמנטור שלו בתחילת הדרך, פיני כהן. כהן, שהחזיק 12% ממניות קבוצת דוידוף, מכר לדוידוף שליש מהחזקותיו (4% ממניות הקבוצה) ועתה אנו חושפים כי העסקה האמורה הייתה רק השלב הראשון בעסקה שתושלם בשלבים, עם רכישת כל החזקותיו של כהן, תמורת כ-40 מיליון שקל וזאת לפי שווי כ-400 מיליון שקל לקבוצה.

כהן הכיר את סוכן הביטוח דוידוף במהלך שנות ה-80, עת היה מנכ"ל חברת הביטוח אררט, ובין השניים נוצר קשר קרוב. לימים, דוידוף עשה חיל והפך את סוכנות הביטוח שלו לקבוצת ביטוח וחברות שירותים מוצלחת מאוד, כשמתחילת הדרך כהן היה בעל מניות מיעוט בקבוצה. כהן הפך בהמשך למנכ"ל קבוצת ההחזקות הענקית דאז אפריקה ישראל, כשכיום הוא יו"ר ושותף בחברת הנדל"ן אמריקה ישראל ויו"ר קרן נוי המשקיעה בתשתיות.

לא הרבה ידוע על הסיבה להיפרדות הצפויה בין השניים, כשגורמים בסביבתם משדרים כי היחסים ביניהם טובים. לאחרונה אף הייתה שמחה משפחתית לדוידוף, ולדברי אנשים שהיו שם, כהן בלט בין האורחים הקרובים ביותר.

האקזיטים של דוידוף

מיהו רוני דוידוף? הוא החל את דרכו בעולם הביטוח כסוכן ביטוח "קטן", בדומה לרבים אחרים, "כשהוא החל עם סוכנות עם רישיון ובנה את עצמו בכישרון ובהתמדה", כדברי גורם בשוק הביטוח.

לאורך השנים דוידוף עשה מספר אקזיטים בעולם סוכנויות הביטוח, כשמכר את הבסיס עליו ייסד את הקבוצה שלו, שתי סוכנויות ביטוח כללי, לברוקר הביטוח הבינלאומי האודן וסוכנות פנסיונית לבית ההשקעות פסגות, בסכומי עתק. לצד זאת הוא הקים את חברת השירותים פמי-פרימיום, שגם בה מומשו חלק מהחזקותיו וכן הקים חברות מוצלחות בהודו ובארה"ב.

כיצד נראית שרשרת המימושים של דוידוף בישראל? לפני כשנתיים מימש דוידוף, יחד עם אייל גורן, אופציה שהביאה להשלמת מכירת מלוא החזקותיו בסוכנות ניהול ההסדרים הפנסיוניים שמכר לפסגות, לפי שווי חברה שנע סביב רמה של כ-60 מיליון שקל. את העסקה המקורית, במסגרתה מכר 45% ממניות הסוכנות (ונותר עם החזקה דומה שמומשה אף היא כאמור), הוא עשה עם פסגות כבר ב-2011.

קודם לכן הוא מכר את מניותיו בדוידוף סוכנות ביטוח לברוקר הביטוח הבריטי האודן תמורת עשרות מיליוני שקלים. זו הייתה העסקה השנייה של קבוצת דוידוף עם האודן הבריטית, לאחר שב-2008 מכר לה את השליטה בסוכנות הביטוח דוידוף-האודן.

בשלהי 2015 הגיע האקזיט הגדול מכולם: מכירת מחצית ממניות חברת פמי-פרימיום (חברת מיקור חוץ לשירותים למבוטחי בריאות ורכוש של חברות הביטוח, וספקית שירותים ללקוחות וגופים נוספים) לידי קרן ההשקעות קדמה תמורת 100-130 מיליון שקל. אגב, בעבר פורסמו ידיעות לפיהן קרן השקעות אחרת, פימי, מתעניינת בביצוע השקעה בקבוצת דוידוף עצמה.

ברבות השנים דוידוף גם טיפח מנהלים מוכשרים שעבדו בחברות שהקים, והובילו אותן להישגים לצידו, תוך שתוגמלו היטב וחלקם אף הפכו למיליונרים בזכות עצמם. למשל, אייל גורן, מנכ"ל סוכנות ניהול ההסדרים הפנסיוניים שדוידוף מכר לפסגות; ואיציק חמו, מנכ"ל פמי-פרימיום.

צמיחה שקטה ובחו"ל

קבוצת דוידוף היא קבוצה פרטית. רוני דוידוף הינו המייסד, הנשיא ומנכ"ל הקבוצה, כשלצדו, ומתחתיו, כמה מנהלים: מנהל הכספים ערן רוזנר, שבעבר כיהן בתפקידים בכירים בין היתר ביצרנית מערכות ההדפסה התלת-ממדית Objet Geometries; ורפי קסל, מנהל השקעות ותיק ומוכר, שזוהה בעבר עם בית ההשקעות אנליסט, המכהן בדוידוף כמנהל השקעות ראשי של הקבוצה. לצד המנהלים האמורים, לקבוצה דירקטוריון שלא היה מבייש חברות ציבוריות בולטות.

מועצת המנהלים של הקבוצה כוללת בין היתר את יהושע אגסי, לשעבר מנכ"ל ביטוח ישיר וכיום גם יו"ר AVT; אילן ניר, בעלי חברת הייעוץ פורטופינו השקעות; ואת עו"ד גבריאל (גבי) הייק, שותף בכיר וחבר הוועדה האקזקוטיבית של משרד גולדפרב זליגמן ושות'. לצד אלו ישנו דירקטור נוסף: רועי ורמוס, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, שנמנה על צמד מקימי וראשי קרן הגידור נוקד.

קבוצת דוידוף התחילה את דרכה כסוכנות ביטוח הפועלת רק בישראל. ברבות השנים, הקבוצה הרחיבה את תחומי פעילותה למגוון סוכנויות ביטוח, לשירותים לחברות ביטוח, ואף למדינות אחרות, תחת הובלתו של דוידוף. כיום מנועי הצמיחה המרכזיים של הקבוצה נמצאים מעבר לים.

באתר דוידוף מספרים בגאווה כי הקבוצה מושקעת ב-7 חברות פורטפוליו, הפועלות ב-3 יבשות, ושמעסיקות יחדיו יותר מ-3,000 עובדים. כך, הקבוצה כוללת כיום גם את חברת שירותי הבריאות והאסיסטנס (בין השאר, נזקי הצפה וגרירת כלי רכב) המצליחה פמי פרימיום, המנוהלת על-ידי איציק חמו; פעילות בהודו בתחום שירותי הרפואה - MedSave; חברת הטכנולוגיה הרפואית Orbix; חברת הייעוץ הישראלית Effective Solutions; ורשת המוסכים ד"ר פח. בעבר היתה לדוידוף פעילות של MedSave גם בארה"ב, אבל בדומה להחזקות של דוידוף שנמכרו בישראל - גם זו מומשה, כשנמכרה ב-2013 לקרנות ההשקעה Trident קפיטל ו-HLM ונצ'ר.