מלחמת המחירים: "מחיר האייפון X משקף שחיקת רווחיות"

4 יבואניות כבר פרסמו את המחירים שיגבו עבור הסמארטפון החדש של אפל ■ הבעיה הגדולה - מלאי חסר

אייפון X./ צילום: רויטרס, Lucas Jackson
אייפון X./ צילום: רויטרס, Lucas Jackson

מלחמת המחירים סביב אייפון X, המכשיר החדש של אפל שיגיע לישראל בעוד כשבועיים, בעיצומה - למרות החוסרים הצפויים במלאי ביחס לביקוש. בשבוע שעבר הרשת הקטנה יחסית iShare, יבואנית מקבילה של מוצרי אפל, שחררה את יריית הפתיחה. היא פרסמה כי תציע לרכישה את אייפון X החל מ-22 בנובמבר, עוד לפני שאפל עצמה הודיעה שהמכשיר יגיע רשמית לארץ יום לאחר מכן, ב-23 בנובמבר. המחיר שנקבה iShare עומד על 4,999 שקל (או 5,000, במילים אחרות) לדגם עם נפח זיכרון של 64 ג'יגבייט, ועל 5,599 שקל לנפח של 256 ג'יגה. המחיר הזה הכניס את היבואניות הרשמיות ללחץ: המלאי המצומצם של המכשירים שיגיעו היה יכול על פניו לאפשר קביעת מחיר מעט יותר גבוה, אך הן נאלצו ליישר קו. 

כמה יעלה אייפון X
 כמה יעלה אייפון X

שלשום, עם ההודעה של אפל על יבוא המכשיר לישראל, שחררה היבואנית הרשמית iDigital הודעה ששיקפה את הסרת הכפפות במלחמת המחירים. היבואנית הרשמית, שלרוב מתמחרת את מוצרי אפל יחסית ביוקר, הציגה מחיר הנמוך ב-100 שקל לעומת iShare, כלומר 4,899 שקל לדגם בעל 64 גיג'בייט. "מחיר כזה משקף שחיקה ברווחיות שלא ראינו קודם", אומר גורם בענף. "מלכתחילה שיעורי הרווחיות על מוצרי אפל הם מהנמוכים בענף הסלולר, ועומדים על שיעור חד ספרתי הנמוך מ-5% ברוב המקרים. אני משער ש איידיגיטל תרוויח אולי 200 שקל לכל מכשיר שהיא תמכור. זה מלמד על כך שהרשת לא נכנעת ליבואניות המקבילות והקטנות שגוזלות ממנה מכירות, כשהיא מוכנה לשחוק את שיעורי הרווחיות ולמקם את עצמה גבוה בטבלאות ההשוואות".

באיידיגיטל התייחסו לדבריו של הגורם ואמרו כי החברה עושה כל שביכולתה בכדי להשיג את המחירים התחרותיים והנמוכים ביותר, יחד עם אפל העולמית הקובעת את טווח המחירים. מחירי האייפון ליבואנים הרשמיים נקבעים בידי אפל העולמית, ואז כל יבואן מחליט איזה מחיר לגבות מהצרכנים.

זמן קצר אחרי שאיידגיטל פרסמה את המחירים, בחרה רשת iStore, משווקת רשמית גם היא, להוריד עוד יותר את הרף. המחירים הצפויים: 4,829 שקל לדגם ה-64 ג'יגה ו-5,526 שקל לדגם ה-256 ג'יגה. חשבתם שנגמר? היום הודיעה רשת מחסני חשמל שבהזמנה מוקדמת הדגם הזול יותר של האייפון X יעלה אצלה 4,649 שקל - המחיר הנמוך ביותר.

לדברי חיים זגורי, מנכ"ל ובעלי iStore, הורדת מסי הקנייה על מכשירי סלולר הובילה לכך שהאייפון בישראל כבר לא יקר במיוחד ביחס לעולם. "זו מגמה שאנחנו רואים מהאייפון 8, הורדת המסים אפשרה להציג לצרכן מחיר נמוך ביחס למדינות אירופיות. האינטרס שלנו הוא לשמור על רמות מחיר אטרקטיביות כדי שלא יהיה ללקוחות סיבה לקנות באירופה".

- אבל בארצות-הברית עדיין המחיר נמוך יותר.

"נכון. מראש אפל מתמחרת בארצות-הברית יותר בזול. העלויות לקמעונאים שם שונה".

- איך התחרות משפיעה על התמחור בארץ?

"התחרות בישראל בשוק הסלולר היא אגרסיבית לאור ריבוי השחקנים כשהיום כל אחד יכול לפתוח חנות ולייבא מכשירים. מה ששונה הפעם הוא שצפויים חוסרים משמעותיים במלאי באייפון החדש, מזמן לא ראיתי כזו דריכות בקרב צרכנים למוצר כלשהו שהשיקה אפל. ועדיין, דגמי האייפון החדשים יימכרו במחירים דומים כי כמעט ולא קיימת אפשרות לשחק במחיר, וגם אין סיבה להעניק הנחות מטורפות על משהו שאין במלאי".

- זה אומר שהרשתות ינסו למשוך אליהן את הקונים עם צ'ופרים מסביב?

"כן, אנחנו למשל נקיים מכירה בלילה לבן ובהרשמה מוקדמת ניתן חבילת מוצרים נלווים". גם מתחרותיה של iStore הודיעו על לילות לבנים ואירועי מכירה.

 

להיפרד מקרוב ל-5,000 שקל בקניית טלפון זה בכל זאת לא נעים, אך אפשר לחסוך מעט באמצעות הזמנת המכשיר ישירות מארצות-הברית. בחברת השילוח DealTas, המשגרת מוצרים לישראל באמצעות כתובת אמריקאית, מזהים ביקוש מצד ישראלים שביצעו קנייה מאתרים מעבר לים. המכירה שנפתחה בשבוע שעבר הסתיימה תוך דקות אחרות, ובדילטס מציגים תחשיב מעניין: המחיר לאייפון X בארה"ב הוא 999 דולר, בתוספת חישוב מס מקומי (6.25%), מע"מ בישראל (17%) ועלות משלוח אקספרס (23 דולר). כך מגיעים ל-1,254 דולר, כלומר כ-4,400 שקל, הפרש של כ-500-600 שקל מהמחיר הצפוי בארץ. עם זאת, האחריות במקרה כזה היא גלובלית ולא מצד יבואן מקומי. באשר לגרסת ה-256 ג'יגה, המחיר המלא הוא 1,149 דולר - ועליו יש להוסיף תוספת מכס של 53 דולר.

חברות הסלולר פרטנר, סלקום ופלאפון צפויות לפרסם את המחירים שלהן רק לקראת ההשקה, אך פלאפון הודיעה כבר היום כי היא פותחת הרשמה מוקדמת, ותציע ל-100 המזמינים הראשונים משטח טעינה אלחוטי. סביר להניח שגם שתי המתחרות יציעו הטבות למי שייכנס להרשמה המוקדמת.