בלחץ התושבים, עיריית ת"א תשפר את התוכנית לכיכר אתרים

העירייה החזירה את תוכנית ארבעת המגדלים, שעמדה לפני הפקדה, לדיונים בשולחנות עגולים בהשתתפות נציגים של ציבור המתנגדים לה

אתמול (ה') נודע שעיריית תל-אביב-יפו החליטה לשפר את התכנון המוצע של כיכר אתרים. מדובר במהלך לא מובן מאליו, המעכב את הפרויקט שנדון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה כבר בחודש אוקטובר 2015, והיה בשלבי הכנה לקראת הפקדה. מדובר בהישג משמעותי להתארגנות של תושבי מרכז תל-אביב, שהתאגדו בחודש מאי השנה והתנגדו לתכנון המוצע בטענות שנגעו להסתרת חזית הים, מבנים גבוהים מדי ובנייה לעשירים בלבד.

יזמית הפרויקט היא חברת "נכסי עידית", שנמצאת בשליטת עמיר בירן, שלום יעקב פישר וברוך שוחט. המתכננים הם האדריכל הבריטי נורמן פוסטר, בשיתוף עם האדריכל אבנר ישר. התכנית המקודמת הציעה הריסה של הכיכר הקיימת, כולל מבנה הדיסקוטק/מועדון חשפנות שבמרכזה, החנויות ובית המלון, והקמה של ארבעה מגדלים: שניים בגובה של 26 קומות, אחד בגובה 31 קומות ועוד אחד נוסף בגובה 36 קומות. הפרויקט כלל כ-80 אלף מ"ר שטחי מלונאות ומגורים, 4,000 מ"ר של שטחים ציבוריים, שטחי מסחר ועשרה דונמים של שטחים פתוחים.

אדר' מאירה מור, שאינה מתגוררת באזור אך שוחה מדי יום בבריכת גורדון הסמוכה, היא חלק משולחן עגול שיזמו במנהל ההנדסה של העירייה והתכנס השבוע לראשונה. לדבריה, "העירייה ערכה סקר וקיבלה תשובות מאוד שליליות מבחינת התושבים. הם נבהלו כי גילו שאף אחד לא אהב את התוכנית. לכן החליטו לשתף אותנו, כולל נציגי עמותת האדריכלים ונציגים של היזם. המטרה היא להגיע לתוכנית אחרת שתיתן מענה ראוי למקום הזה".

תגובת עיריית תל-אביב: "לאחר סקירת תגובת הציבור לתוכנית המקודמת במפגשים שהתקיימו, הוחלט על המשך הליך ההתייעצות במספר מפגשי שולחן עגול. שלושה מפגשים יתקיימו בשבועות הקרובים ובהם ייקחו חלק נציגי עמותת האדריכלים ונציגים מציבור המתנגדים לתוכנית. בסוף הליך השיתוף תופץ התוכנית המעודכנת".

האדריכל הוותיק דן איתן (מרכז כלל בירושלים, מוזיאון תל-אביב, בית העם בקיבוץ גבעת חיים איחוד), המייצג את עמותת האדריכלים במפגשי השולחן העגול, זהיר בדבריו, אך ניתן להבין ממנו שמפגשים אלה לא נועדו אלא לקדם תוכנית חדשה לחלוטין: "התוכנית שהוכנה על ידי פוסטר הובאה לעירייה ועוררה לא מעט ספקות, גם בתוך העירייה עצמה. אי שקט מסוים. כי היא תוכנית במקום מאוד רגיש. הרי נעשה שם כבר פעם אחת, על ידי האדריכל יעקב רכטר, ניסיון אדריכלי לייצר נוכחות. וחוץ מזה שזה קרוב לים. אני חושב שגופים חברתיים ומקצועיים, כמו עמותת האדריכלים, הגישו חוות דעת ברורות נגדה".