גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"השיימינג הוא הדרך להילחם בהטרדות המיניות"

בפורום "Dun's 100" בשיתוף "גלובס" הייתה הסכמה על נחיצותו של קמפיין "metoo" למיגור ההטרדות המיניות, אך כמה מעוה"ד הזהירו מ"גל עכור של עדויות כוזבות, שבהן הנילון לא יכול להגיב, וכשמתברר שלא היה כלום - זה אחרי שהתבצע לינץ'. אוי לנו אם הרשתות החברתיות יחליפו את רשויות האכיפה"

משתתפי הפאנל / צילום: איל יצהר
משתתפי הפאנל / צילום: איל יצהר

נושאים המצויים בלב הסערה הציבורית עלו השבוע על שולחן הדיונים בכנס "פורום הנישות" - פורום משרדי עורכי הדין המובילים על-פי תחומי התמחות של "Dun's 100" - שנערך בהשתתפות ראשי משרדים מובילים בארץ, בהם: קמפיין "metoo" שחושף הטרדות מיניות; היוזמות החקיקה החדשות של חברי כנסת מהימין; הסדר החוב לאליעזר פישמן וטייקונים אחרים ונושאים נוספים. את הפאנל הנחה כתב "גלובס", חן מענית.

באופן טבעי ברוח הימים האחרונים, וברקע חשיפת פרשות של הטרדות מיניות ששוטפת בימים אלה את עסקי ה"שואו ביז" - הפורום סער בשאלה המעסיקה רבות בימים אלה את הרשתות החברתיות (קמפיין "metoo") אך גם את המשטרה: האם יש במערכת המשפט היררכיות ויחסי מרות מהסוג שעשוי להוליד תלות והטרדה מינית?

לפי עו"ד רחל בן-ארי, שותפה מייסדת במשרד בן-ארי-פיש-סבן ושות' (לשעבר נציגת לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים) - התשובה חיובית. "אין לי עניין ליצור סיפור צהוב חדש, אבל בהחלט התופעה קיימת. הטרדות מיניות הן משני הכיוונים, אבל קורה יותר שגברים מטרידים. הם עושים זאת כי הם יכולים, כי הם בעמדות כוח, וכשנשים בעמדות כוח, זה קורה פחות. במקצוע שלנו בעשור האחרון תמיד מציינים שיש רוב נשי, אך כשמגיעים למגזר הפרטי, של ההון ושל הכסף, אין הרבה נשים. בשולחן הזה יש שתי נשים מתוך 15. בלי שזה יהיה מדגם - זה כנראה המדגם".

עו"ד שירה שיין, שותפה בכירה במשרד מיכאל שיין ושות', הסכימה עם דברי עמיתתה. "אמנם אצלנו במשרד הנשים בתפקידים משמעותיים, אבל התופעה קיימת, וחוויתי אותה על בשרי מאז ומעולם", ציינה.

חוסר ההסכמה בנושא ההטרדות המיניות מתחדד כשהדיון מגיע לקמפיין החדש והלוחמני נגד ההטרדות, "metoo", ששוטף את הרשתות החברתיות וגורם "שיימינג" לגברים ונשים שכלפיהם נטען כי הטרידו מינית בעברם.

עו"ד שלומי וינברג, בעלים ומנהל של משרד שלומי וינברג, מזהה בקמפיין לצד היותו חיובי, סכנה של "מטוטלת שהגיעה לקצה השני". לדבריו, "הקמפיין מעורר נשים לדווח, אך יש מצד שני גם גל עכור של עדויות שבהן הנילון לא יכול להגיב, ואילו היכולת לשרשר ולהפיץ את ההאשמות היא כמעט בלתי מוגבלת. כשמתברר שלא היה כלום - זה אחרי שכבר התבצע הלינץ'. לאנשים נהרסים המשפחות. זה לא מפחית מחומרת המעשים שבעניין אלה שאכן הוטרדו, ומהחובה של רשויות האכיפה לעשות את עבודתן. אבל אוי לנו אם הרשתות החברתיות יחליפו את רשויות האכיפה".

עו"ד וינברג ציין כי הוא ייצג אנשים שהופנו נגדם טענות להטרדה מינית, בתביעות לשון הרע, "וראיתי שמי שבוחר במסלול של מירוק השם שלו, עובר דברים קשים ביותר. אנשים מרשים לעצמם (להעלות טענות על הטרדה מינית - מ' ר') כי לכאורה 'אין עשן בלי אש, ואם כתבו זה כנראה נכון'; אבל יש מי שעושה שימוש לרעה בחוק למניעת הטרדה מינית, ולדעתי בתי המשפט צריכים לפסוק פיצויים גבוהים כנגדם".

הביקורת על הקמפיין מציתה מחלוקת בפאנל. "כשזה לא יהיה טאבו (לדבר על הטרדות מיניות - מ' ר'), התופעה אולי תתפוגג", אמרה עו"ד שיין. לצידה טענו עורכי דין נוספים כי ההוקעה של המטרידים ברשת החברתית היא-היא הדרך להילחם בתופעה. עו"ד אופיר צברי, שותף במשרד צברי-פרקש ושות', הסביר כי "כשעושים ניקוי מוגלה, קשה להיזהר, אך התוצאה הסופית לדעתי חשובה יותר". עו"ד גיא גיסין, מייסד ושותף מנהל במשרד גיסין ושות', היה אף נחרץ יותר. "העולם האמיתי הוא ברשתות החברתיות, אין דרך לעצור את זה. אם המטוטלת תשתנה - היא תשתנה, אבל זה משהו שאנחנו לא יכולים לפקח עליו", ציין.

עו"ד בן-ארי ציינה כי "המטוטלת עובדת ב-20 השנים שמאז חקיקה החוק למניעת הטרדה מינית, ובצבא הנורמה השתנתה לחלוטין. נדמה לי שזה לא מקרי שהמקרים שמתגלים כעת הם של בני 60 ומעלה. אולי אצל בני ה-30 וה-40 זה פחות קרה וקורה".

עו"ד יואב ביין, שותף בכיר ומייסד במשרד פרופ' ביין ושות', ציין כי "קמפיין 'metoo' מרתיע ומחנך מחדש, אבל אחרי כל זה צריך לחשוב מה עושים עם 'שיימינג' ברשת באופן כללי, בלי קשר להטרדה מינית; וכשההרתעה מושגת, צריך לחשוב אילו איזונים עושים בשביל מקרים קיצוניים. כי יש הגיון מסויים בעקרון ההתיישנות. במקרים שהם להד"ם - ובנושא של הטרדה מינית הסיפורים שעלו בתקשורת כנראה אינם להד"ם - צריך לחשוב מה עושים".

"בלון ושמו אליעזר פישמן"

מחלוקות נוספות צצו בפאנל גם בדיון בסוגייה הציבורית של פשיטות רגל של טייקונים, כשאליעזר פישמן משמש דוגמה. במקרה של פישמן, איש לא פצה פה נגד חובו העצום (כ-4 מיליארד שקל) עד שרשות המסים - בגין חוב יחסית קטן לשאר חובותיו (כ-290 מיליון שקל) - הביאה אותו לכותלי בית המשפט בדרישה להכריז עליו פושט רגל. בעקבות קריסתם של מספר טייקונים בשנים האחרונות, בהם נוחי דנקנר, והחשיפות, כי אותם טייקונים זכו לאשראי נדיב מהבנקים למרות חובה התופח, ועדה של הכנסת בוחנת את הנושא לצד הצעות חוק הוגשו בעניין. האם אכן יש חולי חמור בשוק ההון?

עו"ד גיסין הציף את השאלה במלוא חריפותה. "כאזרח, פרשת פישמן מערבת עיתונות, בנקאות, פיקוח על הבנקאות, וכמובן שוק ההון", הוא ציין. לדעתו, הבעיה העיקרית שיש לבנקים המספקים אשראי, היא "לדעת מתי האדם נמצא בסיכון. הרבה שנים המערכת הבנקאית ניפחה בלון ששמו פישמן. לכל אורך השנים החברות בשליטתו המשיכו לגייס כספים מכולנו. אם הבנקים ידעו שאין לו את הכספים, כיצד הם לא דרשו העמדה של בטוחות להלוואות מאשתו וילדיו? איך הבנקאים לא ידעו? האם זה כי פישמן שלט באמצעי תקשורת (העיתון 'גלובס')?"

לשאלת מנחה הפאנל, הכתב חן מענית, אם קיים יחס שונה של המערכת הבנקאית לטייקון שמחובר להרבה אנשים בהשוואה לאדם פשוט שנקלע לחובות - השיב בשלילה גמורה עו"ד יאיר ליבוביץ, שותף בכיר במשרד ב. לוינבוק ושות', המייצג בנקים רבים. "המיתוס כאילו הטייקונים מקבלים אשראי בקלות מהבנקים ולמשקי הבית מוציאים את הנשמה - הוא חסר שחר", אמר. "עדות מידע אישי - בנקים מתנהלים ביושרה ומתוך נאמנות לארגון. אני לא אובייקטיבי, אבל בנקאי שנותן אשראי רע, הוא לוקה בכיסו ויש לו אינטרס לגבות כי אחרת הבנקאי משלם בקדנציה שלו.

"יש מחקר שפרסם בנק ישראל השנה, ולפי הנתונים במחקר משקי הבית זוכים ליותר הסדרי חוב וגם ליחס הסדרי החוב גבוה יותר". לטענה כי כספיהם של הטייקונים שירדו לטמיון הם בכל זאת כספי הציבור, השיב עו"ד ליבוביץ כי "הבנקים שלנו גובים יותר מאשר הבנקים באירופה. על כל אחד שלא מחזיר (הלוואות שנטל מהבנק - מ' ר'), יש 100 שכן מחזירים".

באופן לא מפתיע, עו"ד שלום גולדבלט, שותף מייסד במשרד גולדבלט-גינדס-יריב, המייצג את פישמן ורעייתו בהליך פשיטת הרגל, הצטרף לעמדה זו. הוא תיאר גם מה קרה כשנציגת בנק ישראל ניסתה להקריא בכנסת את הנתונים שעו"ד ליבוביץ הציג. "זה לא עבר, כי רצו להשתיק אותה, כי זה לא הסתדר לוועדה. מי שרוצה לדבר בצורה רצינית, צריך להסתכל על הנתונים", אמר.

והנתונים? כשהוא מסביר מדוע מוצדק היה לאשר לפישמן את מתן האשראי הבנקאי, הציג עו"ד גולדבלט נתונים הסותרים את אלה שהציג המנהל המיוחד בהליך פשיטת הרגל של פישמן, מהם עולה לכאורה כי פישמן תכנן את פשיטת הרגל שלו במשך שנים ולפיכך פעל להברחת נכסים מחברות בשליטתו. "פישמן לא היה חדל פירעון ב-2006, לא ב-2012 ולא ב-2014. נכסיו היו בחברות ציבוריות, ואני מקווה שבימה"ש ייצמד לעניין הזה", הבהיר.

עו"ד גולדבלט התייחס בדבריו לטענתו של עו"ד גיסין, לפיה אם הבנקים היו יודעים על היקף החובות של פישמן, הם היו דרושים ביטחונות וערבויות אישיות להלוואות שנטל איש העסקים. לדבריו, "הנקודה הבעייתית היא בסיס הערבות האישית - לחברה הבסיס הזה הוא בעייתי כי היא אישיות משפטית נפרדת. זה פוגע ברצון שלנו לייצר חברות איתנות. בנוסף, ההסתמכות על המערכת הבנקאית היא בעייתית, כי היא פוגעת באלה שמסתמכים על הבנקים - המוסדיים וגם הספקים הפשוטים - שחושבים שאם הבנק נותן כסף לחברה, גם אני יכול לתת כסף, כשלמעשה המצב שונה".

עו"ד גולדבלט מאשים גם את התקשורת במצב. "גם במקרה של פישמן וגם במקרה של מוטי זיסר התקשורת לוקחת תפקיד משמעותי של קידום אג'נדות - 'גלובס' ו'דה מארקר', כל אחד מסיבותיו, נוקטים עמדות שעיתונות כלכלית לא צריכה לנקוט. לעיתונות יש המון כוח והיא לא מרוסנת. שופטים קוראים, ואני מקווה שזה לא משפיע עליהם, אבל זה משפיע על ח"כים, בנקאים ורגולטורים".

"אין אשראי בלי סיכון וקריסות"

עו"ד עופר שפירא, שותף מנהל במשרד שפירא ושות', המצטרף למחנה המפקפקים בצדקת הביקורת הציבורית על האשראי לטייקונים. לפי עמדתו, השימוש במילה "טייקון" שגוי, מאחר שאותו איש עסקים הפך לטייקון רק בגלל האשראי שקיבל, אך בשלב מסוים התברר כי הוא אינו יכול להחזיר את האשראי.

"מזכירים פה 'טייקונים', אבל אני לא בטוח שעוד יש טייקונים. כמעט כולם נעלמו, ומסתבר שהם גם לא היו טייקונים אלא התבססו על אשראי. כמי שמייצג בנקים ומוסדיים, ברור שאין קנוניה לא לגבות אשראי, ועובדה שכל מי שלקח אשראי ולא פרע אותו - נקטו נגדו בהליכים", אמר עו"ד שפירא.

עו"ד שפירא הוסיף כי "אני 25 שנה בתחום חדלות פירעון, ולמדתי שיש להיזהר מחוכמות בדיעבד. אין תעשייה בלי אשראי, אין אשראי בלי סיכון ואין סיכון בלי קריסות כלכליות. יש נטיה לתת אשראי לדמויות שנראה שיוכלו להחזירו. הביקורת צריכה להיות על החלטות ספציפיות ועל אשראים ספציפיים במקרים ספציפיים. יש מקרים של כשל גם במערכת הבנקאית וגם בשוק ההון".

עו"ד גונן קסטנבאום, שותף מייסד במשרד ג. קסטנבאום ושות', פקפק בנחיצות עמדתו של הציבור לגבי כספי חברה ציבורית. לדבריו, "בנק זה עסק עם גורמים מתחלפים. מי שנתן לטייקון את האשראי כבר לא שם", ציין. "יש ועדת אשראי חדשה ודירקטוריון חדש, וזו החלטה עסקית לשים את החוב הזה מאחוריהם. מי אמר שלציבור יש מנדט להתערב בהחלטה עסקית? בכל חברה בורסאית יש השלכות על הציבור".

הצעות החקיקה של תומכי נתניהו: "יוזמות הסאטיריקנים ביטן ואמסלם"

אחד הנושאים מעוררי הסערה שעלו השבוע לשולחן הדיונים בכנס "פורום הנישות" - משרדי עורכי הדין המובילים על-פי תחומי התמחות - של Dun's 100, היה נושא חקירות ראש הממשלה שמעוררות "רעשים נלווים", ביניהם הצעת חוק נגד חקירת ראש ממשלה מכהן, הצעת חוק למניעת פרסום המלצות המשטרה בעניין העמדה לדין והצעת חוק לקיצוץ שכר המפכ"ל. עוד בתפריט: הפגנות מול בית היועמ"ש ובית נשיאת בית המשפט העליון.

"יש תחושה של עריצות הרוב", אמר עו"ד רונן עדיני, מייסד ובעלים של משרד רונן עדיני ושות'. "היוזמות המטורפות של צמד הסאטיריקנים ביטן ואמסלם (הצעות חוק לאיסור חקירת ראש ממשלה מכהן ואיסור לפרסם המלצה על כתבי אישום בסיום החקירה, מ' ר') מגיעות מצד הרוב".

עו"ד עופר שפירא הצטרף למתקפה: "תמיד היו הצעות חוק מוזרות, אבל מה שמיוחד בימים אלה זה שהבושה אבדה. כבר אין דיפלומטיה. היום השלטון דואג רק לעצמו ולאנשיו - ואם קבוצות לחץ לא מוציאות מהשלטון את מה שהן רוצות, אז בעיניהן השלטון לא שווה כלום ואפשר להרוס אותו".

עו"ד איתן לירז, בעלים ומייסד של משרד איתן לירז ושות', שייצג בין השאר את ח"כ את איתן כבל, ציין כי "לא רק הבושה אבדה, אלא גם המוסר". לעומתם, טען עו"ד טל בננסון, שותף מייסד במשרד טל בננסון ושות', כי "אתם מגזימים עם ההלקאה העצמית. בימי מפא"י העליזים דבר לא היה שונה, והיצמדות לכסא זה מושג מלפני 40 שנה. מה שהשתנה זו השקיפות שכיום היא מלאה. אני מייצג אישי ציבור שהם בעלי יושרה".

עו"ד אלעד פלג, שותף במשרד בעז בן-צור ושות', ציין גם הוא כי השחיתות היתה תמיד ("הזכרון היטשטש"); ועו"ד זיו פרייז, שותף מייסד במשרד פרייז-בהרב ושות', למעשה סיכם כי "ישראל דמוקרטיה צעירה, ומה שרואים זה מבחן בגרות. המערכות עובדות, אפילו שנדמה שלהבות המלחמה גדולות".

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?