גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בונים ב-50 מעלות בצל; פרבר עירוני חדש ליד מפעלי ים המלח

תוכנית מתאר חדשה רוצה להוסיף תושבים ליישובי כיכר סדום ■ "את מזג האוויר אתה לא יכול לשנות, את הזבובים אתה לא יכול לשנות. יכול להיות שאם יהיה פה ריבוי של אנשים, דברים כן יזוזו"

בונים ב-50 מעלות בצל / צילום: איל יצהר
בונים ב-50 מעלות בצל / צילום: איל יצהר

בספטמבר האחרון הופקדה תוכנית ליישובי אזור כיכר סדום. הכוונה היא לתחום שבין כביש ערד-סדום (כביש 31) לבין מפעלי ים המלח, שבו ממוקמים המושבים נאות הכיכר ועין-תמר. זהו אזור אזור מרוחק, מנותק ומבודד, מהקשים במדינת ישראל מבחינה אקלימית. תוכנית המתאר החדשה מציעה הקמה של הרחבה שבה יוכלו לגור מאות משפחות של "עירוניים". בשיחות עם אנשי המושבים עולה ההבנה שהחקלאות, שבעבר הייתה הבסיס הקיומי ומקור לגאווה לוקאלית, הופכת בהדרגה למשנית, והצפי הוא שהיישובים יהפכו לסוג של התיישבות כפרית, או במילים אחרות, לפרבר.

אשר לוזון, חקלאי ותיק ולשעבר מזכיר נאות הכיכר, מספר שאורח החיים של תושבי נאות הכיכר השתנה מאוד בשנים האחרונות, בעיקר בשל המשבר הממושך בענף החקלאות בארץ. לדבריו, פעם חקלאי יכול היה להתקיים מ-20 דונם, והיום בקושי מ-80. בעבר, גידלו תושבי נאות הכיכר עגבניות, מלונים ופלפלים. הם נודעו בכך שעבדו קשה בחודשי החורף ובחודשי הקיץ החמים היו נוסעים לנפוש בחו"ל. כיום ענף הירקות עדיין קיים אך הפך למשני, ובשנים האחרונות הפך גידול התמרים לתחום העיקרי.

רז צבר, חבר הנהלת מושב נאות הכיכר ויליד המקום, חזר לגור ביישוב אחרי 16 שנים, והוא מציע תפיסה פרגמטית: "כבר היום רוב האנשים לא מתפרנסים מהחקלאות. והכוונה היא לאפשר בניית צימרים, או כל דבר אחר שיכול לתמוך במשפחות. חוץ מזה, אנחנו פחות מ-10 דקות נסיעה ממפעלי ים המלח, ומהנדסים שלא ירצו לנסוע הביתה לבאר-שבע או לערד, יכולים לגור בקרבת מקום העבודה. זה מתאים לאנשים שמחפשים מערכת חינוך לא מפוצצת בילדים ואנשים שמחפשים שקט".

- אתם תהפכו לסוג של פרבר?

"ממש לא. אף אחד לא בא לנאות הכיכר לגור בפרבר וילות. עדיין הרוב יהיו בתי משק. אנחנו מחפשים אנשים עם מקצועות חופשיים. יכול להיות מתכנת, יכול להיות כלכלן, מהנדס. הערבה משתנה ויש יותר דגש על מקצועות חופשיים ופחות על חקלאות, למרות שכולם עושים גם וגם. גידול התמרים מאפשר לאנשים לעשות משהו חקלאי וגם לעבוד בחוץ".

האדריכל גיא דוננפלד, מהנדס המועצה האזורית תמר, מסביר שהקונפליקט העיקרי של התוכנית הוא בין שימור הטבע לבין פיתוח היישובים. "סוכם ששני היישובים, שהם קרובים אחד לשני, יחוברו ביחד כדי לייצר יעילות בנושא העירוני. הם יוכלו להתפתח לכיוון מזרח ולקדם גם תעסוקות שהן לא חקלאיות, כדוגמת חאנים וצימרים. נחל אמציהו (נחל אכזב שעובר כמה עשרות מטרים ממערב לישובים) יהיה הגבול לפיתוח הישובים. האזור שבין הנחל לכביש 90 יהיה לשימור, כלומר, שמורת טבע".

- בנאות הכיכר יש כעת 70 משפחות ובעין-תמר 45. לאורך השנים היישובים האלה כמעט לא גדלו. מה המוטיבציה לשינוי?

"היישובים עצמם מוגדרים כמאה יחידות לכל מושב (לפי התוכניות הקיימות). אנחנו מוסיפים עוד 150 משבצות של קליטה מוניציפלית (עירונית, לא חקלאית) לכל אחד מהיישובים (סה"כ 500 ). החסם הכי גדול בקליטה באזור הוא המחסור בקרקע החקלאית. אין מספיק דונמים לכל האנשים ולכן אנחנו מביאים אנשים שפרנסתם לא תהיה מהחקלאות. בעלי מקצועות חופשיים, או תיירות.

"הסיבה המרכזית שבגללה הישובים לא גדלו עד עכשיו הייתה שמצב החקלאות היה טוב והחקלאים נהנו במשך הרבה שנים מיתרון יחסי ולא רצו במיוחד לקבל עוד אנשים. טובי הנביאים שם לא שיערו שמצב החקלאות יהיה על הפנים ושהבנים החוזרים לא יוכלו לחזור כי אין להם איפה לבנות. בנאות הכיכר ועין-תמר המגרשים קטנים - בין חצי דונם ל-700 מ"ר, מה שלא מאפשר לבנות לבנים ממשיכים. התוכנית מאפשרת לקלוט בנים ממשיכים ותושבים חדשים".

- הבשורה הנדל"נית היא שגם אנשים שלא רוצים להיות חקלאים יוכלו לבוא לגור באזור סדום?

"כן, לקנות בית ולבנות בית בלי קרקע חקלאית. זו בשורה חשובה. אלה חבר'ה שכל השנים היו רגילים להיות מסוגרים עם עצמם ולבנות על זה שהם יתרבו ויתפתחו בכוחות עצמם. ראש המועצה אומר כבר הרבה זמן שצריך קליטה לא חקלאית במושב. לשכנע אותם לפתוח את העסק לחדשים היה תהליך ארוך".

- מה תהיה הזיקה לשאר יישובי המועצה האזורית תמר?

"המועצה מאוד גדולה בשטחה ובפריסה הגיאוגרפית שלה, מעין גדי ועד עין חצבה זה בערך שעה. הפיתוח הוא בצורה של קמפוסים - לכל אזור יש את המרכז שלו. יישובי כיכר סדום מציעים חלופה תיירותית אקולוגית שתשלים את בתי המלון: חאנים, צימרים".

- בנווה זוהר, שצמוד לאזור המלונות של עין-בוקק שיווקתם מגרשים לבנייה. מי עבר לשם?

"הרעיון היה לשווק את נווה זוהר כיישוב קהילתי, אבל לא הצליחו להתארגן טוב עם ועדת קבלה, ובסופו של דבר הקרקעות (70 מגרשים) שווקו במכרזים פתוחים, והתוצאה היא שקיבלנו הרבה מאוד משקיעים. המגרשים תוכננו מראש כך שאפשר לקבל פרנסה בתוך המגרש, כי בכל אחד ניתן להקים שלושה או ארבעה צימרים. הסיכוי שנווה זוהר יהפוך לחי ופעיל עם קהילה הוא די קטן".

- אתם לא חוששים שזה מה שיקרה גם בנאות הכיכר ועין-תמר?

"ביישובים יש ועד מקומי. הווה אומר, הקליטה לאגודה תהיה דרך ועדת קבלה, ולכן יש שליטה על מי שמגיע. לא כל מי ששם שני שקל יותר לוקח את האדמה. זה מצב אחר מנווה זוהר".

אתי אברוטין, תושבת נאות הכיכר מאז שנת 1980, פחות אופטימית: "אני לא רואה שום כיוון. אני היום בת 63. באנו לכאן מקיבוץ והייתי באופוריה מהממת. עשיתי תפאורה לאירועים, הייתי נויניקית. נתנו את הנשמה שלנו למקום. לפני עשר שנים המקום הזה התחיל לדעוך ואפילו ללכת אחורה. אני לא מרגישה שיש כאן מישהו שאיתו אפשר להרים חזון ולדחוף את המקום הזה קדימה. מדברים מדברים ועשייה אין".

- אז אולי תוכנית המתאר החדשה היא חיובית?

"המקום הזה קשה. תנאי החיים קשים מאוד. פעם הייתה פה פרנסה חקלאית מדהימה, והמדינה דאגה שהחקלאות תמות. יש כאן מרחק של חצי שעה לפחות מכל מרכז עיר, יתושים וזבובים שאתה לא יכול לשבת רגע בחוץ, חום של 50 מעלות בקיץ בצל.

"הבנים שחוזרים מקבלים פה משק, אבל אחרי שנה-שנתיים הם קמים ועוזבים את המקום ומשכירים את המשק. זה לא רק אני אומרת: המקום הזה לא מתקדם לשום מקום. את מזג האוויר אתה לא יכול לשנות, את הזבובים אתה לא יכול לשנות. יכול להיות שאם יהיה פה ריבוי של אנשים, דברים כן יזוזו".

עוד כתבות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?