גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ייצוגיות, חיסכון ומיסוי מופחת: זו הקיה אופטימה הייבריד

תחת לחצם של היבואנים הישראלים המבקשים להתחכם לרשות המסים, שוב הצליחו מהנדסי קיה ליצור באופטימה הייבריד המחודשת שילוב קוסם ■ אמנם היא מספקת יחס גבוה של אבזור לשקל, אבל מבחנה האמיתי בשוק יהיה מול בת הדודה מבית סונטה

הסיפור של המיסוי הירוק בישראל מזכיר לא אחת את סדרת הקומיקס המפורסמת על החתול והעכבר. החתול (רשות המסים) מציב מארבים, פורש מלכודות ומחכה לארוחה דשנה. אבל העכבר המתוחכם (היבואנים) מצליח שוב למצוא דרכים לעקוף את המלכודת ולהותיר את החתול בידיים ריקות.

קחו, למשל, את הסיפור של מכוניות המנהלים ההיברידיות. ב-2016, לקראת עדכון המס הירוק הדו-שנתי, גילתה רשות המסים שכמעט כל המכוניות ההיברידיות ה"רגילות", כולל מכוניות המנהלים המפוארות, משתבצות בקבוצת הזיהום המינימלית ולכן זכאיות להטבת מס היברידית נדיבה. הפתרון היה החמרה משמעותית של נוסחת פליטת המזהמים שעל פיה מחושב המס הירוק. כתוצאה, רוב השחקניות בפלח ההיברידי-ניהולי "נפלו קבוצה", איבדו את הטבת המס והתייקרו או שייבואן הוקפא.

היבואנים בארץ חרקו שיניים, שינסו מותניים ולא ויתרו. משלחות טכניות נעו הלוך ושוב בין ישראל ליצרנים בחו"ל. מערכות ניהול מנוע ותיבות הילוכים כוילו מחדש, צמיגים הוחלפו ושיפורים הוכנסו כאן ושם בהתאם לנוסחה. והנה, הפלא ופלא: שוב מגיעות אלינו שלל מכוניות שרד גדולות, נאות ומפנקות ששייכות לקבוצת הזיהום הנכספת וזכאיות למס קנייה של 30% בלבד פלוס שווי שימוש חודשי מופחת.

אל הגל החדש מצטרפת כעת גם קיה אופטימה הייבריד המחודשת, בת הדודה של יונדאי סונטה הייבריד - מלהיטי פלח המנהלים. חיצונית, האופטימה החדשה היא מכונית מודרנית ונעימה לעין. היא כבר לא מנסה להיות העתק של יגואר XF , כמו הדור הראשון, וכמה מהקווים החדים התרככו והתעגלו. אבל היא עדיין שומרת על הפרופיל האתלטי שהעניק לה מעצב העל פיטר שרייר ומחצינה זנב גבוה יחסית, פרופיל זורם קדימה ועמוד גג אחורי משתפל לאחור.

אם מוסיפים לתמונה מערך של פנסי LED מתוחכמים מלפנים ומאחור, מקבלים עיצוב מאוד אירופי אבל עם ממדים אמריקניים (כמעט 4.9 מ' לאורך). גלגלים גדולים עם צמיגים נמוכי חתך היו משלימים היטב את העיצוב, אבל הגרסה הישראלית מסתפקת בגלגלים די צמחוניים. זה המחיר של מעבר במסננת המיסוי הירוק.

האופטימה המעודכנת זכתה לתוספת סנטימטרים חיוניים לבסיס הגלגלים ומתהדרת כעת בנתון "ניהולי" ומכובד בהחלט של 2.8 מ'. בשילוב עם הממדים החיצוניים הנדיבים, מקבלים תא נוסעים מהמרווחים ביותר בפלח ומרחב תנועה ידידותי לבעלי מידות גדולות. באחת הגיחות הארוכות אכלסנו את המושב האחורי בשלושה טרמפיסטים במידות בריאות ולא נרשמו כל תלונות. המהנדסים הקוריאנים גם הצליחו לאכסן היטב את סוללת הליתיום בתוך גבולות המרכב, תוך הותרת נפח פנוי מאסיבי בתא המטען לטובת שינוע מטענים רציניים.

גם המושבים הקדמיים מרווחים, אם כי יכלו להסתייע ביותר תמיכה צדית, ואיכות הייצור והגימור שופרה משמעותית בדור החדש, עם שדרוג מוחשי במיוחד בתחום בידוד נרעשים. עדיין אפשר להיתקל פה ושם במשטחים נוקשים וטקסטורות מחוספסות למגע, ושוחרי אסתטיקה ייטיבו לעשות אם יבחרו באופציה של דיפוני פנים בהירים במקום גוני השחור-על-אפור הקודרים. עיצוב הפנים די תכליתי ועמדת הפיקוד טיפוסית לדגמי הדור החדש של יונדא-קיה, עם מחוונים אנלוגיים ברורים וכמות סבירה ולא פולשנית של מידע. גם הנדסת האנוש ידידותית ולא דורשת מהנהג תואר ראשון באנדרואיד.

האופטימה הישראלית מצוידת במסך המולטימדיה המקורי של היצרן, שעליו הולבשה מערכת הפעלה מקומית עברית שכוללת כמה אפליקציות פופולריות. זהו מסך איכותי וברור יותר מבעבר, אבל היינו שמחים לקבל מערכת עם קישור אונליין מובנה שאינו דורש חיבור טלפון חיצוני.

האבזור של הגרסה היקרה יותר שבה נסענו מקיף ונדיב, עם רשימת אבזור שבמותגי פרימיום הייתה מוסיפה עוד חמש ספרות למחיר, כולל ריפוד עור, צמד מושבים חשמליים מחוממים, גג חשמלי פנורמי, מערך מקיף של מערכות מקוריות לסיוע בנהיגה (ADAS), ועוד.

הדור החדש של מערכת ההנעה ההיברידית לבית קיה/יונדאי מצויד במנוע בנזין חדש וירקרק בנפח 2 ליטר, שמשודך למנוע חשמלי וסוללת ליתיום משודרגת. להבדיל מדגמים היברידיים נפוצים, המערכת הזו לא משודכת לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה אלא לתיבת הילוכים פלנטרית מקובלת, שבה מצמד חשמלי ממלא את מקום ממיר המומנט. זה נשמע מסובך, אבל פועל מצוין.

ההתנעה מתבצעת באופן חרישי והמכונית גולשת במהירויות נמוכות, או במהירויות שיוט בין עירוניות, באפס רעש ומאמץ. אבל הדיפה יותר אגרסיבית של דוושת התאוצה דוחפת את המכונית קדימה בנחישות ובכל שיפוע, כפי שניתן לצפות ממכונית שמתהדרת במומנט משולב של כמעט 40 קג"מ.

העברות ההילוכים ליניאריות ובלתי מורגשות, ולא מורגשת "מריחה" של ההילוכים בתאוצה כמו בתיבות CVT. מנגד, אין מצב ספורטיבי לבחירת הנהג וגם התנועה החשמלית נשלטת על ידי המחשב ולא על פי בחירה.

צריכת הדלק הרשמית נוקבת בנתון אופטימי של כ-22 קילומטרים לליטר, אבל בנהיגה ריאלית השגנו כ-15 עד 17 קילומטר לליטר, שגם זה נתון מצוין למכוניות מהקטגוריה הזו.

האופטימה הייבריד תוכננה בעיקר עבור השוק האמריקני הענק - באירופה בחרה החברה "לדלג" על הגרסה הזו וקפצה ישירות לגרסת פלאג-אין נטענת - והכיול ה"אמריקני" ניכר היטב ביכולת הכביש עם ספיגה נוחה מאוד של בולמי הזעזועים בכל המהירויות, וללא הנוקשות ה"אירופית" שמוכרת לנו מהאופטימה הלא היברידית היוצאת. מנגד הכיול האמריקני מתבטא גם בהגה קליל ודי מלאכותי, שמנטרל את הפוטנציאל לנהיגה יצירתית למרות היכולות הגבוהות של השלדה.

גם הבלמים מרגישים מלאכותיים מאוד, עם תגובה ראשונית מהוססת ואז "נשיכה" חזקה. אבל זו תופעה טיפוסית למכוניות היברידיות, שצריכות לאזן בין מחזור אנרגיה בבלימה, לטובת הסוללה, לבין בלימה מקובלת באמצעות חיכוך.

קיה אופטימה הייבריד היא מכונית מנהלים גדולה, ייצוגית, נאה, נוחה לנסיעות ארוכות, מאובזרת מאוד ומציעה הטבה בשווי השימוש. בדיוק מה שציי הרכב בארץ מחפשים. עם מחיר התחלתי של כ-165 אלף שקלים לדגם בסיס די מאובזר, היא גם תחרותית. אבל התחרות האמיתית בפלח הזה תהיה מול האחות היריבה הכמעט זהה סונטה הייבריד, שגם היא הצליחה לבצע את ה"נס" של חזרה לקבוצה הירוקה המזערית, ומשווקת עם תמחור/אבזור אגרסיבי. בדו-קרב המשפחתי קרב הזה ינצח היבואן שידו על ההנחות המוסדיות תהיה קלה יותר.

קיה

חלק מהמתחרות

יונדאי סונטה הייבריד

עם תג מחיר של 165 אלף שקל לדגם הבסיס ו-180 אלף שקל לגרסה המפוארת, הסונטה הייבריד לא רק זהה מכנית לאופטימה אלא גם מתומחרת קרוב מאוד. לסונטה עיצוב יותר עגלגל ופחות ספורטיבי, וגרסתה הגבוהה מציעה קצת יותר גאדג'טים, כולל טעינה אלחוטית, מערכת מולטימדיה מקורת, קירור מושבים ועוד

טויוטה קאמרי הייבריד

ב-179 אלף שקל, ועם המוניטין ההיברידי המוכח של טויוטה, הקאמרי הייבריד היא עדיין מתחרה רצינית בפלח. המנוע הוא 2.5 ליטר, ההספק 200 כוחות סוס, המידות ייצוגיות ותא הנוסעים מרווח ומאובזר, אם כי לא כמו בקוריאניות. באמצע השנה הבאה תנחת כאן קאמרי חדשה עם עיצוב ספורטיבי יותר ומערכת היברידית משודרגת

סקודה סופרב

מובילת המכירות בפלח היא לא היברידית, אבל גדולה, ייצוגית ואולטרה מרווחת. ב-167 אלף שקל מקבלים את גרסת הבסיס עם מנוע 1.4 טורבו בנזין בהספק 150 כ"ס, ולמרות נחיתות ההספק, משקל נמוך מאפשר לה לזנק ל-100 קמ"ש בפחות מ-9 שניות ולהחזיר צריכה ריאלית של כמעט 17 ק"מ לליטר

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות