גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק הטרדות מיניות: נשים בעבודה מתעמרות יותר בנשים

אחד מכל 4 עובדים בישראל סובלים מהתעמרות בעבודה; 60% מהמתעמרים הם גברים לעומת 40% נשים ■ אם לוקחים בחשבון שהיחס בין גברים לנשים בעמדות ניהול הוא 1:7, הרי שנשים מנהלות מתעמרות הרבה יותר ממנהלים ■ סוגר שורות

קריירה  / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

העדויות המאוחרות שצצות נגד אנשי תקשורת בכירים שהטרידו לכאורה מינית עיתונאיות או עובדות אחרות שכפופות להם, עשויות לחטא לפחות במעט את סביבת העבודה הפוגענית של עולם המדיה. הבעיה היא שבצד ההתעוררות המבורכת, שמגיעה בהשראת כמה אמיצות מאמריקה, נשמרת השתיקה סביב תופעה מטרי'דה בפני עצמה שמייצרת סביבה פוגענית לא פחות בענף הזה: התעמרות בעבודה.

כאן כבר לא מדובר רק בגברים מיזוגנים, שוביניסטים, סקסיסטיים או (הנה זה מגיע) "מחפיצים", אלא גם (לא תאמינו) בנשים נאורות וחזקות בתפקידים בכירים. בעולם הזה של התקשורת, במיוחד זו המשודרת, כל מפיקה היא רוח הקודש, כל עורכת היא אלוהים חיים. בשם הכוח, גם אם לעתים הוא הגיע רק בזכות השירות המפרך ביחידת העילית גל"צ, מותר לגעור, להשפיל, להנמיך, לפגוע אישית ומקצועית בלי למצמץ. במסדרון, בחדר הקונטרול, באמצע דסק החדשות - הכל עובד. הטאלנט המתעמר או הטאלנטית המשפילה לא יזכו לשיימינג ברשת, איש לא יגיש נגדם תלונה, בטח לא יקרא לזה חלילה הטרדה. כשהנורה האדומה במצלמה תידלק יהפכו המתעמרים למגה-נחמדים, מולטי-טאסקינג של כריזמה ואמפתיה לסביבה, לחברה ולמין האנושי באשר הוא. הם יהיו תמיד רודפי שוויון וצדק, לוחמים גדולים בעוולות, הרחק מהעוול לו הם אחראים מדי יום.

הטרדה במקום העבודה היא לרוב תולדה של כוח עודף והיבריס, התחושה והשכנוע הפנימי שהכל אפשר. פעם זו הערה מינית, פעם זו השפלה - בשני המקרים זה מגיע מאותו מקום. גם הטרדה שאיננה מינית יכולה להיות משתקת ומכווצת עד כדי פגיעה נפשית, אבל הקורבנות שלה שקופים לגמרי. אין להם שמות או פרצופים, בטח לא פוסטים פומביים בפייסבוק. אין שום טרנד שמלווה אותם, אין אף "סלב" שמכריז "גם אני". איתן מאירי, פסיכולוג תעסוקתי, קרא לתופעה הזו "המגיפה השקטה" - שם שנתן גם לספרו שעוסק בעניין על בסיס שורה של מחקרים.

לפי מאירי, אחד מכל ארבעה עובדים בישראל סובלים מהתעמרות בעבודה, רובם מורידים ראש או עוזבים בשקט. 60% מהמתעמרים הם גברים לעומת 40% נשים, אולם לדבריו אם לוקחים בחשבון שהיחס בין גברים לנשים בעמדות ניהול הוא 1:7, הרי שנשים מנהלות מתעמרות הרבה יותר ממנהלים מתעמרים - נתון שזוכה לסתירה לפחות במחקר חדש של משרד הכלכלה. מה שכן, על פי הספר, גברים פוגעים יותר דווקא בגברים (אבל לא בפער ניכר), אולם "נשים פוגעות בנשים פי 2 ויותר מאשר הן פוגעות בגברים". במילים אחרות, מיזוגניה היא לא בהכרח תכונה גברית.

מה מאפיין את שוק התקשורת והטלוויזיה בפרט בתוך עולם ההתעמרות? "זה בעיקר הזוהר והתחושה של העוצמה, שהיא הרבה פעמים מזויפת", הסביר לנו השבוע מאירי. "יש עולם שלם מאחורי הקלעים של מפיקים, מפיקות ותחקירנים שרק רוצים לגעת בגלימת הזוהר והבעיה היא שזה קצת כמו מופע ענק בקיסריה מול המון גועש, שברגע אחד נגמר וזה רק אתה לבד בשקט.

"לאורך השנים הגיעו אליי לא מעט אנשי תקשורת שסבלו מהתופעה, אבל באופן טבעי אני לא יכול לחשוף אותם", הוא מספר. "זו עבודה שיש בה הרבה יצירתית והרבה תחומים אמורפיים, מה שמאפשר יותר מניפולציות מצד מנהלים", הוא מוסיף. כשאני שואל אם היחס הבוטה והמשפיל מגיע מתוך הלחץ והמצוקה הכלכלית של הענף הזה, מאירי ממהר להדוף את ההנחה הזו: "הלחץ והמצב הכלכלי הם לא הסיבה, אלא רק התירוץ. אל העולם הזה של התקשורת נמשכים כמו פרפר לאש אנשים שמאוד זקוקים לתשומת לב, אנשים סוציופטים ונרקיסיסטים".

השפלות וצעקות

אילו תכונות אופי מאפיינות את המתעמר או המתעמרת? בעיקר תכונות סותרות. לפי "המגפה השקטה" של מאירי הם יהיו בעלי קסם אישי, חכמים ומרשימים, ומאידך כאלה שיכולים להתפרץ באחת - קצת כמו ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד. באוסף התכונות ישנה גם מניפולטיביות, חוסר רגישות (אף שהם יודעים לומר את "הדברים הנכונים" כשצריך ולהעמיד פנים), חוסר מודעות כלפי הסבל שהם גורמים לאחרים, אגוצנטריות, נקמנות, שמירת טינה ומחלת שליטה (רואים איום בכל דבר שמתרחש אשר אין להם בו שליטה מוחלטת). לרוב, המנהלות והמנהלים הפוגענים הם בעלי אישיות לא בוגרת ולא מאוזנת, מה שיוצר אצלם נכות רגשית הפוגמת בתפקוד שלהם מול הזולת. לפי מאירי, לא אחת מדובר באנשים הלוקים בהפרעות אישיות או בהפרעות נפש אחרות, כאשר ברבים מהמקרים ישנן שלוש הפרעות שחוזרות על עצמן: אישיות פסיכופטית, אישיות נרקיסיסטית ואישיות פרנואידית. אחת התכונות המעניינות של המתעמרים למיניהם במקומות העבודה היא הפגנת ביטחון עצמי. היא מעניינת, בעיקר משום שהיא מחפה לפי מאירי דווקא על חוסר ביטחון (עד כדי חוסר ביטחון קיומי) ועל דימוי עצמי בעייתי.

המתעמרים, לפחות לפי הספר, לא בוחרים את הקורבנות שלהם במקרה. כמו הפוגעים, גם לנפגעים יש תכונות משותפות. כך למשל, מעבר לזמינות של הנפגע אל הפוגע, לרוב הוא יהיה במצב של חולשה זמנית או כזה שניחן דווקא בתכונות חיוביות שחסרות אצל המנהל הפוגע (והחסר ביטחון, כאמור).

לפי מאירי, העובד הנפגע בדרך כלל יהיה אדם ישר ואנושי המתקומם לנוכח עוול או אי-צדק לאחרים; בעל תחושת מחויבות ואחריות אישית; בעל נטייה טבעית לשיתוף פעולה ולמשחק קבוצתי; נוטה לרצות את האחר; הוא מתקשה לזהות רוע ומניפולטיביות; יש לו יכולת הכלה גבוהה והוא מתקשה לומר "לא" ולהציב גבולות.

בסוף נותרה השאלה למה שוק התקשורת "מכיל" יותר סביבת עבודה שכוללת השפלות, צעקות והתעמרויות, שעה שאת ההטרדות המיניות הוא מתחיל להוקיע ולהקיא מתוכו. "ארגונים נוטים להתבלבל בין ניהול תובעני לניהול דורסני", מסביר מאירי. "בשוק התקשורת יש קוד התנהגותי יותר משוחרר, יש פחות פורמליות והרבה פחות גבולות, מה שבא לידי ביטוי, בין היתר, בעבודה סביב השעון. אז כשהגבולות פרוצים כתפיסה, יש איזו מקובלות כזו שלאנשים האלה מותר הכל. אם מישהו צורח על עובד אומרים לו 'זה לא אישי, ככה הוא', למרות שזה הכי אישי כשצורחים על מישהו".

אנשי התקשורת עשויים להתנחם אולי בעובדה שלפי משרד הכלכלה, עובדי עמותות המועסקים במגזר השלישי דיווחו כי חוו יותר התעמרויות במקום העבודה ביחס לכל ענף אחר, כאשר עובדי קבלן חוו גם הם יותר התעמרויות מעובדים בהעסקה ישירה.

הטרגדיה של סל התרופות

אם נדמה לכם ששמעתם לאחרונה הרבה יותר מהרגיל על מחלת ה-SMA (ניוון שרירים אצל ילדים), אתם לא טועים. בכל פעם בתקופה הזו של השנה, שעה שוועדת סל התרופות מתכנסת פחות או יותר כדי לדון אנשים לחיים או למוות, מתחיל גם המסע המתוזמר של חברות התרופות. זה מסע ציני ומניפולטיבי שעושה שימוש בחולים, בני משפחה, חברי כנסת וכל מי שיכול לעזור כדי שהתרופה למחלה א' תזכה למימון על פני תרופה למחלה ב'. ככל שהשמיכה התקציבית קצרה, ארוכה זרועם של הלוביסטים ויועצי התקשורת בדרך אל הסל.

אבל לא צריך להתבלבל: על הציניות הגדולה מכולן חתומה מדינת ישראל בכבודה ובעצמה, שממשיכה להפקיר את אזרחיה בשעתם הקשה ביותר, אף ששילמו כל חייהם מס בריאות כחוק. היא הפקירה אותם פעם אחת כשלא התאימה את עלות הסל לקצב הגידול באוכלוסייה ולקצב ההתפתחות הטכנולוגית בשוק התרופות, והיא הפקירה אותם פעם שנייה כשדחפה אותם לרכוש ביטוחים פרטיים נוספים שגם הם (בטח לא תפלו מהכיסא) לא באמת מכסים את כל מה שמחוץ לסל.

נכון, התקציב תמיד מוגבל וספק אם המדינה צריכה לממן כל תרופה חדשה שעושה קצת יותר טוב מתרופה אחרת. אבל מדינה נאורה שעדיין מאמינה בערבות הדדית, צריכה ויכולה לקבוע עיקרון שתרופה מצילת חיים או כזו שמעכבת באופן דרמטי את המחלה, תינתן במימון מלא בכפוף לחוות דעת רפואית.

לא מדובר גם בדרמה כלכלית, בטח לא יותר מעשרות המיליונים שמחלקים מדי שנה לכמה חברי כנסת מהקואליציה רק כדי שיאשרו את תקציב המדינה. הנה עוד מבחן קטן למי שמתיימר להיות שר האוצר החברתי ביותר של ישראל.

עוד כתבות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מתמתנות הירידות באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים