גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיק המניות של 2018: יותר גלובלי, פחות אמריקאי

אחרי שנים של ביצועי חסר במדדי המניות הגלובליים, יש היום לפחות 5 גורמים שתומכים בביצועי יתר של שוקי המניות מחוץ לארה"ב בשנים הקרובות ■ זה הזמן לגוון את תיק המניות ולהתחיל להשקיע גם במדינות נוספות ● ניהול תיקים – יתרונות וחסרונות

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

בעוד שהעיניים (והכסף) של רוב המשקיעים בעולם נשואים לשוק המניות האמריקאי, ניכר בחודשים האחרונים מהפך בזרימת הכסף בעולם. מניתוח ההתפתחויות בחצי השנה האחרונה עולה, כי אחרי הגמוניה שנמשכה ברציפות כמה שנים, ההשקעות בקרנות נאמנות מנייתיות וב-ETF המשקיעות במניות מחוץ לארה"ב, גדלה פי שלושה, בעוד שההשקעה במניות דרך מכשירים אלה בארה"ב צנחה.

מתחילת השנה הזרימו משקיעים בעולם כ-180 מיליארד דולר במצטבר לקרנות נאמנות ו-ETF מנייתיים בשווקים שמחוץ לארה"ב, בעוד שמשוק המניות האמריקאי יצאו השקעות בהיקף של כ-40 מיליארד דולר, לפי נתונים של ICI, העוקבת אחר ההתפתחויות בתעשייה.

בהתחשב בעובדה שמרכיב המניות בארה"ב הפך בשנים האחרונות לחלק הגדול בתיקי המניות של רבים, נשאלת השאלה מה רואים המשקיעים בעולם שנסתר מעיני המשקיע הישראלי? ואולי שאלה עוד יותר חשובה - האם מי שלא מיהר להסיט השקעות מחוץ לארה"ב כבר איחר את הרכבת?

התמחור מחוץ לארהב זול יותר

כמו שהדברים נראים כעת, התשובה על כך שלילית. יש לפחות חמישה גורמים שמסבירים את הביצועים הטובים יותר של השווקים מחוץ לארה"ב מתחילת 2017 - והם תומכים גם בהמשך פיזור תיק המניות לשווקים מחוץ לארה"ב בשנים הקרובות.

1. התמחור מחוץ לארה"ב זול יותר

בחלק ניכר משמונה השנים שבהן הפגין השוק האמריקאי ביצועים פנומנליים ועקף את כל השווקים האחרים, המפותחים והמתעוררים, עלו המניות בארה"ב בשיעור מהיר יותר מהעלייה ברווחים. ניתן לראות זאת היטב כאשר בוחנים את היחס EV/Ebitda, המאפשר להשוות בין חברות מסקטורים שונים. בעוד שבארבע השנים האחרונות ב-500 S&P עלה היחס הזה במהירות מ-10 ל-13 כיום, במדד הדקס הגרמני יחס זה נשאר ללא שינוי ברמה של 7 בלבד במשך כל התקופה. כך גם ביפן ובקוריאה. במדד השווקים המתעוררים של MSCI הוא ניצב כעת ברמה של 9.9, לעומת 7.5 בשנת 2013.

גם מכפילי הרווח של החברות האמריקאיות עלו במהירות בשנים האחרונות, כך שהם ניצבים כיום ברמות גבוהות יחסית לעצמם, וגם בהשוואה עולמית. מכפיל הרווח הנוכחי של מדד 500 S&P כיום הוא 21.8, והמכפיל החזוי ל-12 החודשים הקרובים עומד על 19.3 - נתון גבוה יחסית.

בשנה האחרונה הניבו שווקים רבים מחוץ לארה"ב ביצועים עודפים על השוק האמריקאי - אבל למרות הביצועים העדיפים, רמת המכפילים שלהם עדיין נמוכה יותר. אחרי עלייה של 13% השנה, המכפיל הנוכחי של מדד הדקס בגרמניה הוא 18.9 והמכפיל העתידי 14.6. במדד הניקיי המכפיל הנוכחי והעתידי הם 19, במדד הקוספי שעלה השנה ב-25% המכפיל הנוכחי הוא 15.7 והעתידי 10.9. מדד MSCI של השווקים המתעוררים, שעלה ב-30% מתחילת 2017, נסחר במכפיל של 16 ובמכפיל עתידי של 14.

2. דוחות כספיים מפתיעים לחיוב מחוץ לארה"ב

עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי הייתה מפתיעה לחיוב, לא רק בשל הצמיחה החזקה בהכנסות וברווחים, אלא בכך שלראשונה זה שנים הורגש השיפור לא רק בפעילותן של החברות האמריקאיות. גם החברות האירופיות והיפניות, למשל, הפתיעו בדוחות כספיים מצוינים - שסיפקו למשקיעים הוכחה כי השיפור בפעילות הכלכלית מחלחלת סוף סוף גם לחברות מעבר לים.

בדומה לארה"ב, גם בשווקים האחרים בעולם הסקטור החזק ביותר בעונת הדוחות החולפת היה הטכנולוגיה. באירופה זינקו רווחי סקטור הטכנולוגיה בכ-30%, בדומה לחברות האמריקאיות, וקצת מעל החברות היפניות, שרווחיהן גדלו ב-20%.

בדומה לארה"ב, הטכנולוגיה הייתה גם הסקטור שהוביל את העליות האחרונות בשוקי המניות. בעוד שבארה"ב היו אלה חברות כמו גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון, ביפן ובכל אזור מזרח אסיה היו אלה בעיקר מניות סקטור השבבים, החווה מחזור עסקי ארוך מהרגיל, עם ביקושים חזקים, שהובילו לביצועים מעולים של כל תת-הסקטור ולעליות של עשרות אחוזים במניות הסמיקונדקטורס.

בניגוד לארה"ב, בשווקים בעולם בלט גם סקטור התעשייה, בעוד שבביפן רווחי החברות הכפילו עצצם ובאירופה הם זינקו ביותר מ-15%. בארה"ב השתפרו רווחי חברות התעשייה בכ-3.6% בלבד. שיפור נאה נרשם גם ברווחי חברות הצריכה, הבריאות, האנרגיה וחומרי הגלם.

ההשקעה המצטברת במניות

3. בעולם הריביות יישארו נמוכות מבארה"ב, בשילוב תנאי מאקרו תומכים

לראשונה זה שנים, נתוני המאקרו בכל העולם תומכים בהמשך ההאצה כלכלית, ומדדי מנהלי הרכש בתחומי התעשייה והשירותים מצביעים על המשך התרחבות. הצמיחה הכלכלית באירופה השנה צפויה לראשונה זה שנים להיות דומה לזו שבארה"ב, ושווקים רבים אחרים מפגינים צמיחה מהירה יותר.

הכלכלה העולמית צפויה לצמוח השנה ב-3.6%, בעוד שהשווקים המפותחים יצמחו ב-2.2%, לפי תחזית של קרן המטבע הבינלאומית. אירופה דווקא צפויה לבלוט בצמיחה גבוהה עוד יותר של 2.4%. הצמיחה בשווקים המתפתחים צפויה להסתכם ב-4.6%. למרות השיפור בצמיחה, אין איום אינפלציוני כמעט באף מדינה - מה שיוביל לכך שלמעט בארה"ב, לא צפויה העלאת ריבית באף שוק מפותח בשנה הקרובה.

בארה"ב תעלה הריבית כבר בדצמבר הקרוב, והשווקים כבר מגלמים צפי לעוד שתי העלאות ריבית ב-2018. למרות שהריבית צפויה לעלות לאט, ולכן לא צפויה לפגוע בשוק האג"ח בארה"ב, עליית הריבית תייצר אלטרנטיבה סולידית לכספים דולריים סולידיים, ותייקר את עלויות המימון של החברות האמריקאיות. בכך היא עשויה להכביד על שוק המניות האמריקאי - ולתרום דווקא לביצועים של שווקים כמו אירופה ויפן, שהריבית בהם תישאר אפסית. בשווקים מתעוררים צפויה מגמה הפוכה, של הורדות ריבית.

בשווקים באירופה תומכים לא רק הריבית הנמוכה ותנאי המאקרו, אלא גם המשך תוכנית ההרחבה המוניטרית וההערכה של הבנק המרכזי כי המדיניות המרחיבה תימשך עוד זמן רב.

בשוק היפני בחירתו מחדש של ראש הממשלה המכהן מבטיחה המשך מדיניות מוניטרית מרחיבה לצד מדיניות פיסקאלית מרחיבה, לצד הציפייה לשינוי משמעותי בחוקה ולהגדלה תקציבית נוספת, כולל השקעות בתחום הביטחון והצבא.

מנגד, בארה"ב דווקא רפורמת המס של טראמפ, שהייתה אמורה לתמוך בעלייה ברווחיות החברות, נדחתה ככל הנראה לתוך 2019.

4. הדולר מתחזק, שאר המטבעות נחלשים

עליית ההסתברות הנגזרת מהשווקים לעליית ריבית בארה"ב בשנה הקרובה הובילה באחרונה להתחזקות מחודשת של הדולר - מה שעשוי להכביד על החברות הבינלאומיות האמריקאיות הגדולות, שנתח ניכר מהכנסותיהן מגיע ממעבר לים. ככל שיגדל פער הריביות בין ארה"ב לשאר העולם, בהנחה שהריבית בארה"ב תמשיך לעלות, הדולר עשוי לשמור על חוסנו.

בשלושת החודשים האחרונים נחלש הין מול הדולר בכ-3.5% והאירו בכ-1%, ומול מטבעות אחרים נרשמו שינויים גדולים עוד יותר. בשלושת החודשים האחרונים רשמו מטבעות של שווקים מתעוררים כמו טורקיה, דרום אפריקה ומקסיקו ירידה של יותר מ-5%. בשווקים מסוימים כמו הונג-קונג וטייוואן התחזק המטבע בכ-0.5%, על רקע זרימת כספים מסיבית של משקיעים זרים, שהובילה להתחזקות המטבע.

5. המשך זרימת כסף לשוקי המניות הגלובליים מחוץ לארה"ב

בששת החודשים האחרונים לא מפסיקים משקיעים למשוך כספים מקרנות נאמנות ומ-ETF המשקיעות במניות בארה"ב, וזאת במקביל להגדלת ההשקעה בהיקפים גדולים יותר בשווקים מחוץ לארה"ב. מאז חודש אפריל משכו משקיעים מקרנות ומ-ETF המשקיעות במניות בארה"ב יותר מ-8 מיליארד דולר מדי חודש (עד ספטמבר, החודש האחרון שעליו יש נתונים), בעוד שבשווקים מחוץ לארה"ב גדלו ההשקעות ב-10-30 מיליארד דולר מדי חודש. לשם השוואה, בסיכום 2016 כולה יצאו מהשווקים שמחוץ לארה"ב כספים בהיקף מצטבר של כ-2.5 מיליארד דולר.

זרימת הכספים האדירה הזו מתחילת 2017 היא אחד הגורמים המשמעותיים התומכים בגל העליות שאנו רואים השנה מחוץ לארה"ב. בשנים האחרונות היו לא מעט נקודות שבהן העריכו משקיעים ואנליסטים כי הנה המגמה עשויה להתהפך, והשוק האמריקאי לא ימשיך להוביל - רק כדי להתבדות זמן קצר לאחר מכן. ואולם, הפעם נראה כי יש יותר גורמים מבעבר התומכים בהמשך ביצועי היתר של השווקים מחוץ לארה"ב, מגמה שאנו עדים לה כבר מתחילת 2017. סיכונים כמובן יש בלא מעט שווקים באופן נקודתי.

אם אתם זקוקים לגורם נוסף התומך בהמשך המגמה, חובבי ההיסטוריה ישמחו לדעת כי ניסיון העבר מלמד שתקופות שבהן בלטו השווקים מחוץ לארה"ב בביצועים טובים יותר מהשוק האמריקאי נמשכו לפחות ארבע שנים. לפי שעה אנו בעיצומה של השנה הראשונה במחזור הזה, וכעת נשאר לראות כמה זמן זה יימשך.

■ הכותב הוא מנהל הפרויקטים ופיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע. 

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות