גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ישו של הביטקוין": איך להשקיע במטבע ולהפסיד מיליארדים

בורסת הביטקוין Mt.Gox שפעלה ביפן קרסה בשנת 2014 וגרמה לעשרות אלפי לקוחות לנזק כספי אדיר ■ איזה עונש מצפה למנכ"ל הבורסה מארק קרפלס ומתי המשקיעים יזכו לראות את כספם (אם בכלל)

הפגנה בעקבות פשיטת הרגל של Mt.Gox  / צילום: רויטרס Toru Hanai
הפגנה בעקבות פשיטת הרגל של Mt.Gox / צילום: רויטרס Toru Hanai

כאשר Mt.Gox, בורסת הביטקוין הגדולה ביותר בעולם, קרסה בתחילת 2014, איבדו יותר מ-24 אלף לקוחות ברחבי העולם את הגישה למאות מיליוני דולרים במטבע הקריפטוגרפי ובמזומן. גם לאחר יותר משלוש שנים, כשמחיר הביטקוין נסק ליותר מ-7,000 דולר, לא הצליח אף לקוח להשיב לעצמו אפילו סנט אחד. לא ברור מתי יוכלו הלקוחות לקבל חזרה את כספם. הבורסה שקרסה שקועה עמוק בביצה של מאבקים משפטיים. נוצרה מעין בובה רוסית של פשיטות רגל ביפן וניו זילנד - ארבע בסך הכול - פלוס תביעות משפטית בארה"ב ותביעות שהגישו נושים.

למרות שהנאמן שהופקד על פשיטת הרגל של Mt.Gox הצליח לאתר מטבעות דיגיטליים ששוויים הנוכחי עולה על 1.6 מיליארד דולר, מתיר החוק היפני ללקוחות הבורסה לקבל שבריר זעיר בלבד מסכום זה. קים נילסון, מפתח תוכנה שבדי, שהחזיק ביותר מתריסר ביטקוין ב-Mt.Gox, אינו אופטימי לגבי הסיכוי לקבל כסף בקרוב. "זה אזור דמדומים משפטי", הוא אומר. "לא אופתע אם זה ייקח עוד כמה שנים". הנאמן מטעם בית המשפט בפשיטת הרגל של Mt.Gox, נובואקי קוביאשי, לא השיב לשאלות שהציגה לו רויטרס על תהליך התשלום.

יש כמה דוגמאות טובות יותר מפרשת Mt.Gox לגבי הסכנות הכרוכות בהשקעה במטבעות קריפטוגרפיים. כפי שדיווחה רויטרס בספטמבר, בורסות קריפטוגרפיות - שבהן נרכשים, נמכרים ומאוחסנים מטבעות דיגיטליים - פועלות פחות או יותר ללא פיקוח, והן הפכו לאבן שואבת למעשי מרמה והונאה. לפחות עשר בורסות כאלה נסגרו - לעתים קרובות בעקבות מעשי גניבה - והלקוחות איבדו את כספם. סך של 980 אלף ביטקוינים נגנבו מבורסות קריפטוגרפיות מאז 2011, ושני שלישים מסכום זה נגנבו מ-Mt.Gox.

שוויים הנוכחי של כל המטבעות הגנובים האלה עומד על יותר מ-6 מיליארד דולר, על פי חישובי רויטרס. Mt.Gox היא אחת הבורסות הקורסות הבודדות שמצאו את דרכן לבית משפט לפשיטות רגל. חלק מהבורסות האחרות פשוט התאדו. אך הבעיה של אלפי נושיה של Mt.Gox היא שמתוקף חוק פשיטת הרגל היפני, נאמדות תביעותיהם על בסיס שווי השוק של הביטקוין באפריל 2014, ממש לפני שבית המשפט המחוזי של טוקיו הורה על פירוק הבורסה. באותה העת עמד שוויו של ביטקוין אחד על 483 דולר. על בסיס שווי הביטקוין באפריל 2014, נקבע סך הסכומים שתבעו הנושים על 45.6 מיליארד ין יפני, ששווים כיום כ-400 מיליון דולר.

"מעדיף לראות את הכסף נשרף"

על בסיס מחירו הנוכחי של הביטקוין, יש לנאמן פשיטת הרגל של Mt.Gox מספיק מזומנים לשלם סכום גדול פי שלושה לנושים שתביעותיהם אושרו בבית המשפט, על פי חישובי רויטרס.

אבל אין סיכוי שזה יקרה, לדברי שני פרקליטים יפנים שמתמחים בפשיטות רגל. ביפן מקבלים בעלי המניות כל סכום כסף שנותר בעיזבון החברה פושטת הרגל לאחר שהנושים קיבלו את המגיע להם. 88% מ-Mt.Gox נמצאים בבעלות חברה יפנית בשם טריבאן (Tribanne), ומארק קרפלס - מהנדס תוכנה צרפתי בן 32 שכיהן בעבר כמנכ"ל Mt.Gox - מחזיק בבעלות של 100% על טריבאן.

קרפלס עומד כעת למשפט בטוקיו בגין מעילה בכספי Mt.Gox וביצוע מניפולציות בנתוניה, וכן בגין הפרת אמונים. הוא כופר בסעיפי האישום, שחלקם נושאים עונש מאסר של עד עשר שנים. הוא כבר ישב בכלא קרוב לשנה לאחר מעצרו באוגוסט 2015. נושים רבים זועמים לנוכח האפשרות שקרפלס יקבל כסף במסגרת פשיטת הרגל, מכיוון שהם מאשימים את קרפלס בקריסת הבורסה. "אם הממשלה היתה פשוט לוקחת את כל הכסף, זה היה פחות מרגיז מאשר אם הם יתנו את זה למארק", אמר אהרון גוטמן, מפתח תוכנה שהחזיק ב-Mt.Gox ב-464 ביטקוינים ששוויים הנוכחי מגיע לכ-3 מיליון דולר.

הנרי דיאן, יזם בן 61 מיפן שהחזיק ב-175 ביטקוינים ב-Mt.Gox, סיפר: "חלק מהאנשים אומרים: 'הייתי מעדיף לראות את הכסף נשרף''".

בריאיון שארך שלוש שעות, אמר קרפלס לרויטרס כי אינו רוצה את הכסף. הסיבה העיקרית: הוא מעריך כי יוצף בתביעות משפטיות. לדבריו, כבר הוגשו נגדו כחצי תריסר תביעות כאלה.

"אני לא רוצה לקבל את זה", אמר קרפלס. "אני לא ממש צריך כסף. אני עובד. אני מסתדר". קרפלס גם סיפר לרויטרס שהוא מחפש דרך להשיב את Mt.Gox לחיים תחת הנהלה ובעלות חדשה.

אחד הגורמים המסבכים את תהליך הפירוק הוא חברת טכנולוגיה אמריקאית בשם קוין-לאב (CoinLab). החברה הסכימה לכונן שותפות עם Mt.Gox ב-2012, והיא הגישה בבית משפט יפני תביעות משפטיות בשווי כולל כל 170 מיליון דולר נגד Mt.Gox וטריבאן. מנכ"ל קוין-לאב לשעבר, פיטר וסנס, שחתם על ההסכם עם Mt.Gox, סירב לענות על שאלות.

קוין-לאב נמחקה מפנקס התאגידים במדינת וושינגטון. רישומים במדינת דלוואר, וריאיונות שנערכו במדינה זו, הראו כי על פי רישומים מעמדה כתאגיד "חסר תוקף חוקי", וכי היא חייבת יותר מ-400 אלף דולר במסים שלא שולמו.

קרפלס, הנדרש להתייצב לדיונים שונים בפשיטת הרגל, ושנאסרה עליו היציאה מיפן, אמר כי אנשים שהגישו תביעות משפטיות נגד Mt.Gox יהיו בני מזל אם יזכו לתשלום כלשהו לפני 2020, השנה שבה תארח טוקיו את משחקי הקיץ האולימפיים.

על הנייר צפוי קרפלס, שהוכרז כפושט רגל בעצמו, לקבל את חלק הארי מיתרת הכספים בפשיטת הרגל. אך הוא לא יקבל את הכל. חלק מהיתרה יוקצה לטריבאן ולא ברור מי יקבל את השאר.

הבורסה שקיבלה שם של חתול

בורסת Mt.Gox הושקה לראשונה ב-2010 בידי ג'ד מקאלב, מהנדס תוכנה אמריקאי. בעבר שימש הדומיין להחלפת קלפים במשחק מקוון.

בריאיון לרויטרס סיפר מקאלב כי החליט שברצונו לעבוד על פרויקטים אחרים, וכי העביר את הבורסה בחינם לידיו של קרפלס בפברואר 2011. התנאים היחידים היו שקרפלס ישתף את הכנסות הבורסה עם מקאלב במשך שישה חודשים, אך לא ייחס לו אחריות משפטית לכל בעיה שהיא, ויעניק לו אחזקה של 12% בבורסה. Mt.Gox הפכה לחלק מטריבאן, שאותה הקים קרפלס ב-2009 כספקית שירות אירוח אתרים ופיתוח. הוא העניק לחברה את שמו של החתול שלו.

קרפלס סיפר כי כשנטל לידיו את Mt.Gox, היו לחברה כ-3,000 לקוחות. במקביל לעלייה בפופולריות של הביטקוין בקרב חובבי ומשקיעי הטכנולוגיה, החלה הבורסה לשגשג. ב-2013 כבר היו לה קרוב ל-1.1 מיליון חשבונות פעילים מ-239 מדינות, והיא טיפלה ביותר מ-90% מסך הסחר העולמי בביטקוין. בשנת הפעילות האחרונה שלה הניבה הבורסה כ-40 מיליון דולר בעמלות, לדברי קרפלס.

לדבריו, היו כ-30% מהלקוחות מאמריקה, והוא חשש להיקלע לבעיות רגולטוריות בארה"ב, שבה לא היה ל-Mt.Gox רישיון לבצע העברות כספים. בנובמבר 2012 חתם קרפלס על הסכם עם קוין-לאב - חממה של פרויקטים בתחום הביטקוין שפעלה מסיאטל - שבמסגרתו הסכימה קוין-לאב לשרת את לקוחות Mt.Gox בארה"ב ובקנדה.

יחסי השותפות נעכרו במהירות. בתביעה שהוגשה לבית משפט פדרלי במדינת וושינגטון במאי 2013, טענה קוין-לאב כי Mt.Gox וטריבאן הפרו את החוזה מכיוון שהמשיכו לספק ישירות שירות ללקוחות בצפון אמריקה, ולא העבירו את חשבונותיהם של לקוחות אלה לקוין-לאב. קוין-לאב דרשה פיצויים בסך 75 מיליון דולר לפחות.

בתביעות נגד שהוגשו במועד מאוחר יותר באותה השנה, טענו Mt.Gox וטריבאן כי Mt.Gox לא סיפקה גישה לחשבונות לקוחות מכיוון שלקוחות אלה טענו שקוין-לאב אינה רשומה באופן הולם, ואינה מחזיקה ברישיון לעשות עסקים. כמו כן נטען כי קוין-לאב לא השיבה 5.3 מיליון דולר לחשבונות פיקדון של לקוחות Mt.Gox. קוין-לאב, מצדה, טענה במסמכים שהוגשו לבית המשפט כי צייתה לכל החוקים הרלוונטיים, וכי נרשמה במשרד האוצר האמריקאי כחברה שמספקת שירותי בורסת ביטקוין. הדיון בתביעה הושעה עקב עתירה שהגיש קוביאשי, הנאמן בפשיטת הרגל של Mt.Gox.

רוג'ר ור, הידוע כ"ישו של הביטקוין", מכיוון שהוא מטיף זה זמן רב להשתמש במטבע הדיגיטלי, מגלם את המורכבות של פשיטת הרגל של Mt.Gox. ור נמנה גם עם המשקיעים הראשונים בקוין-לאב וגם עם לקוחות Mt.Gox, שבעת סגירתה היו בחשבונו 577 ביטקוינים.

ור אמר לרויטרס כי דחק במנכ"ל לשעבר של קוין-לאב, וסנס, למשוך את התביעה המשפטית נגד Mt.Gox וטריבאן, מכיוון שלדעתו מדובר בתביעה "קנטרנית". הוא לא פירט.

ור נמנה גם עם לקוחות ביטקויניה (Bitcoinica), בורסת ביטקוין ניו זילנדית, שבה לדבריו הוא אחסן קרוב ל-25 אלף ביטקוינים. ביטקוניה קרסה ב-2012 בעקבות גניבת עשרות אלפי ביטקוינים באותה שנה. ביטקוניה החזיקה את פיקדונות לקוחותיה ב-Mt.Gox, ולפיכך הפכה הבורסה הניו זילנדית לנושה בעקבות פשיטת הרגל של Mt.Gox ביפן.

התביעות שהגישו מנהלי העיזבון בפשיטת הרגל של ביטקוניה נאמדות ב-3.29 מיליארד ין יפני, השווים לכ-29 מיליון דולר.

בשנים 2011-2014 נגנבו מ-Mt.Gox באופן חוזר ונשנה כספים בשווי כולל של 650 אלף ביטקוינים לפחות. כיום שווה סכום זה כ-4 מיליארד דולר.

ב-7 בפברואר דיווחה Mt.Gox כי זיהתה "פעילות חריגה" בארנקי הביטקוין שלה, והקפיאה את משיכות הכספים. מחיר הביטקוינים ב-Mt.Gox צלל בתגובה למהלך.

כל פעילות המסחר הופסקה

במועד מאוחר יותר באותו החודש הפסיקה Mt.Gox את כל פעילות המסחר, ועתרה לבית המשפט המחוזי בטוקיו להעניק לה הגנה של פשיטת רגל. תחילה טענה הבורסה כי אבדו כמעט כל הביטקוינים שברשותה, שמספרם עמד על כ-850 אלף. לאחר מכן היא איתרה 202,185 ביטקוינים במערכת שלה.

באפריל 2014 - לפני פירוק Mt.Gox בהוראת בית המשפט, אמר מקאלב, מייסד Mt.Gox, כי חתם על הסכם למכירת אחזקתו (12%) תמורת 1 ביטקוין לסאנלוט הולדינגס (Sunlot Holdings), חברה הרשומה בקפריסין. באותה העת ניסתה סאנלוט לרכוש את מרבית מניות Mt.Gox ולהחיות אותה מחדש, אך התוכנית נכשלה.

מקאלב אמר כי מעולם לא קיבל את אותו ביטקוין בודד. "לא ברור לי אם המכירה בעצם הושלמה. זה נמצא בתחום אפור ומוזר", ציין מקאלב.

אחד מדוברי ג'ון בטס, שנמנה עם קבוצת המשקיעים של סאנלוט, סירב להגיב על סטטוס עסקת המכר.

בקיץ החולף הכריזו הרשויות בארה"ב כי חשפו לפחות אדם אחד שמעורב בפריצות למערכת Mt.Gox. ביולי קבע חבר מושבעים גדול כי יש להגיש כתב אישום נגד אלכסנדר ויניק, אזרח רוסיה בן 37, בגין הפעלת חברת שירותים פיננסיים ללא רישיון, הלבנת כספים ועבירות אחרות.

בכתב האישום טענה הממשלה כי ויניק קיבל כספים שנגנבו בפריצות למערכת Mt.Gox, והלבין אותם באמצעות בורסות מקוונות, כולל BTC-e, בורסה שאותה הוא הפעיל בעצמו, וכן באמצעות Tradehill, בורסה שפעלה מסן פרנסיסקו ושכבר אינה פועלת כיום.

ויניק עדיין נתון במעצר ביוון והוא דורש שמשפטו ייערך ברוסיה ולא בארה"ב.

אלכסנדרוס ליקורזוס, פרקליט באתונה שמייצג את ויניק, אמר כי מרשו דוחה את כל הטענות בכתב האישום. "הוא אומר שאין לו שום קשר עם תקרית Mt.Gox", אמר הפרקליט.

תחילה עתרה Mt.Gox להעניק לה מעמד של פושטת רגל במתכונת פשיטת רגל שהיתה מאפשרת את מכירת הבורסה, ובמשך תקופה קצרה היא בחנה הצעות רכש של רוכשים פוטנציאליים, כולל סאנלוט, אך שום עסקה לא התממשה.

ב-24 באפריל 2014 הורה בית המשפט המחוזי בטוקיו לפרק את Mt.Gox. קוביאשי, פרקליט יפני בעל ניסיון רב בפשיטת רגל, מונה לנאמן.

קוביאשי הגיש לבית משפט לפשיטות רגל בארה"ב עתירה שבעקבותיה הושעה הדיון בתביעה שהגישה קוין-לאב ב-2013 נגד Mt.Gox. הוא החל להיפגש עם נושים כמה כדי לעדכן אותם, ולהעלות לאינטרנט דוחות ביפנית ובאנגלית על התקדמות הליך פשיטת הרגל של החברה.

הקריסה של Mt

עוד כתבות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס