גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היועץ לביטחון לאומי לצפרא כץ מאורקל: טראמפ - אידיוט

האתר באזפיד מדווח על התבטאויות חריפות ביותר של ה.ר. מקמאסטר על נשיא ארה"ב בארוחת ערב עם כץ ■ אמר לאדם נוסף: לטראמפ אין מספיק שכל להבין את הסוגיות שבהן עוסקת המועצה לביטחון לאומי ■ דובר של המועצה מכחיש ■ ואניטי פייר: טראמפ לוחץ על קושנר ואיוונקה לחזור לניו-יורק

טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס
טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס

בכיר נוסף בבית הלבן הביע זלזול נוקב ברמת האינטליגנציה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הדברים נאמרו בשיחה פרטית אך דלפו לאתר האינטרנט "באזפיד", אחד מכלי התקשורת היחידים בארה"ב שפרסמו בזמנם תמליל מלא של ה"תיק" (DOSSIER) על טראמפ שחיבר איש מודיעין בריטי ושבו נטען, כי טראמפ בילה ליל הוללות עם נשים רוסיות במסקבה.

ביולי פורסם דיווח שלפיו כינה שר-החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, את טראמפ "טמבל" (MORON) - ולפי דיווח אחר "טמבל מזוין" (FUCKING MORON) - בישיבה של צוות המועצה לביטחון לאומי ופקידי ממשל בכירים אחרים. דוברת של הסטייט דיפרטמנט אמרה אז, כי טילרסון לא דיבר בגנות הנשיא ולא תיאר אותו כ"טמבל". אך טילרסון עצמו, בראיון טלוויזיה, סירב להכחיש את הדברים ואמר, כי הוא אינו עוסק ב"דברים קטנוניים כאלה".

עתה מדווח "באזפיד", כי ביולי, בארוחת ערב עם צפרא כץ, מנכ"לית אורקאל וכנראה הישראלית הבכירה ביותר בעולם הטכנולוגיה בארה"ב, אמר היועץ לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר, כי טראמפ הוא "אידיוט" ו"מטומטם", וכי רמת האינטליגנציה שלו דומה לזו של "ילד בגן ילדים". "באזפיד" משתית את הדיווח על עדויות של חמישה אנשים שמודעים לשיחה בין מקמאסטר לכץ. חמשת המקורות ביקשו לא לנקוב בשמם.

מקור שישי, שאף הוא ביקש להישאר בעילום שם, אמר לאתר, כי מקמאסטר אמר לו דברים דומים בשיחה אישית עמו. בין היתר אמר לו היועץ לביטחון לאומי, כי לטראמפ אין מספיק שכל כדי להבין את הנושאים שבהם עוסקת המועצה לביטחון לאומי.

מייקל אנטון, דובר במועצה לביטחון לאומי, אמר ל"באזפיד", כי "אנשים שהשתתפו בפועל באותה ארוחת ערב מכחישים שמקמאסטר השמיע את הדברים שמייחס לו 'באזפיד' מפי מקורות אנונימים".

"ההצהרות הכוזבות האלה הן ההיפך הגמור ממה שמקמאסטר חושב על הנשיא", אמר אנטון. בנפרד, גם הנהלת אורקל הכחישה שמקמאסטר אמר את הדברים שמיוחסים לו. "אף לא אחת מההצהרות שמיוחסות לגנרל מקמאסטר אכן נאמרה", אמר קן גלוק, סגן נשיא בכיר באורקל לענייני יחסים עם הממשל.

אך שני מקורות המודעים למה שהתרחש אמרו ל"באזפיד", כי גורמים בממשל טראמפ איימו להתנקם ב"כמה מהדמויות שיש להן מידע על אותה ארוחת ערב ביולי" אם ידברו עם מערכת האתר.

מכל מקום, גלוק הכחיש שתגובת אורקל ניתנה רק בעקבות לחץ מהבית הלבן. "זה מגוחך", הוא אמר.

בינתיים מתרבות הידיעות על קשיים שבהם נתקל ג'ארד קושנר בעבודתו בבית הלבן. אתמול דיווח "וול סטריט ג'ורנל", כי רוברט מולר, התובע המיוחד שחוקר חשדות לשת"פ בין מטה הבחירות של המועמד טראמפ לבין גורמים רוסיים ב-2016, מרחיב את היקף החקירה וכי אחד מכיווניה החדשים הוא המגעים בין קושנר לבין פקידים ישראליים, שביקשו למנוע קבלת החלטה של מועצת הביטחון בגנות ההתנחלויות בגדה. קודם לכן האשימה אותו ועדה של הסנט שהוא לא סיפק לה אי-מיילים הקשורים לוויקיליקס, למרות שהוא היה חייב להציגם.

במקביל מדווח המגזין "ואניטי פייר", כי ג'ון קלי, ראש מטה הבית הלבן, שטראמפ מינה אותו ביולי להשכין סדר בממשלו, קיצץ משמעותית את כנפיו של קושנר. חלפו הימים שבהם היה יכול כל אחד "לקפוץ" ללשכת טראמפ כדי לרכל או לנסות להשפיע עליו בנושא כלשהו. אך, לדברי פקידי ממשל בהווה ובעבר, עוזר הנשיא שהשפעתו נשחקה במידה הרבה ביותר הוא קושנר.

בימים הראשונים של ממשלו, הפקיד טראמפ בידי קושנר תיק עבה של משימות: תכנית לייעל את הממשל (או, בעגת הבית הלבן - להמציא את הממשלה מחדש), לבצע רפורמות במשרד הפדרלי לטיפול בחיילים משוחררים, לשים קץ למגפת הסמים המשכרים, לטפל ביחסים עם סין וכמובן להשכין שלם במזה"ת. "ואניטי פייר" מתאר את גודלו של תיק המשימות הזה כ"קומי".

אך, לדברי המקורות בממשל, מאז שקלי מונה לתפקידו בבית הלבן הוא ניסה לכווץ את תחום הפעילויות שהופקד בידי קושנר, בתקווה שחתנו של הנשיא ימקד את פעילותו בעיקר במאמצים להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים. אך נראה שאפילו הפעילות המזרח-תיכונית של קושנר מחוללת מתיחות בינו לבין קלי.

טראמפ רוצה שבתו וחתנו יחזרו לניו יורק

שני אנשים שמקורבים לבית הלבן אמרו ל"וואניטי פיר", כי קלי אינו מרוצה מתוצאות מסעו של קושנר לסעודיה באוקטובר. הסיבה: ביקור קושנר בריאד התקיים רק כמה ימים לפני שיורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בין סאלמן, בן 32, עצר 11 מבני משפחת המלוכה, לרבת המיליארדר אלוואליד בן טלאל. "וושינגטון פוסט" דיווח בזמנו, שקושנר והנסיך שוחחו לילה אחד עד 4 לפנות בוקר ודנו ב"תכנון אסטרטגי". קלי נאלץ להתמודד עם הרושם שנותר במזה"ת, שלפיו לממשל טראמפ היה מידע מוקדם על הטיהור הגדול בסעודיה ואולי אפילו סייע להוציאו אל הפועל.

בתגובה על כך, אמרה דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סאנדרס: "קלי וג'ארד פרצו בצחוק גדול לשמע הדיווח הזה, ששום דבר בו אינו נכון".

על רקע הבעיות של קושנר, שוב צצות ספקולציות האם הוא ואשתו יאריכו ימים בוושינגטון. ג'ארד קושנר אמנם משתדל להפגין ביטחון שחקירת התובע המיוחד תסתיים בכי טוב מבחינתו ומבחינת חותנו, אך לאחר הגשת כתבי האישום נגד פול מאנאפורט, שהיה ראש מטה הבחירות של טראמפ ועוזרו, ריק גייטס, הוא שאל ידיד: "אתה חושב שהם (החוקרים) יצליחו להגיע לנשיא?"

ומזווית אחרת: טראמפ עצמו מתוסכל מקושנר. כבר באוקטובר כתב המגזין, כי הנשיא מתחיל להפנות את חיצי זעמו לעבר חתנו. בשיחה עם סטיב בנון, לשעבר "האסטרטג הראשי" בבית הלבן, שעדיין נהנה מאמון הנשיא, קבל טראמפ על תפקידו של קושנר בקבלת החלטות מסוימות שבדיעבד המיטו עליו רק צרות - ובמיוחד פיטורי מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי, שנבעט אחרי פחות מחודש בתפקיד, ופיטורי ג'יימס קומי, ראש FBI, שהביאו למינויו של הפרקליט המיוחד.

כאשר רוג'ר סטון, מקורב אחר לטראמפ, אמר לו באחרונה, כי קושנר נותן לחותנו יעוץ פוליטי גרוע, הסכים טראמפ עם ההערה ואמר: "ג'ארד הוא היועץ הפוליטי הכי גרוע בתולדות הבית הלבן בעידן המודרני". "ואניטי פייר" מייחס את הדברים לסם נאנברג, שעבד בעבר במטה הבחירות של טראמפ.

לדברי שלושה אנשים שדיברו עם טראמפ, הוא מציע לג'ארד ואיוואנקה לחזור לניו-יורק, בין היתר מפני שהפרסומים השליליים בעיתונות העוינת גורמים להם נזק. "טראמפ לוחץ עליהם לחזור", אמר ל"וואניטי פייר" מקור המקורב לקושנר. אך לא ברור אם השיבה הביתה, לניו-יורק, תיטיב עם קושנר בהתחשב בעובדה שבניין הדגל של אימפריית הנדל"ן שלו, גורד השחקים בשדרה החמישית 666, עלול להימצא בדרך לפשיטת רגל.

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע